webForumDet fria alternativet

Magont

Träning & hälsa

27 svar · 5 330 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Har varit sjuk i två dagar nu, hög feber, ont i alla muskler, utmattad och yrsel.

Idag har det gått över till magont istället, brutalt ont i magen och man kan nog konstatera rätt lätt att jag är väldigt lös i magen.

Jag känner på mig att Samarin skulle fixa biffen, men det är slut här hemma. Så finns det några gamla klassiska metoder som brukar fungera? Typ vitlök mot förkylning och te med honung mot hasont.

Kom igen, vad lärde mormor er?

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

drick mycket vatten, ät nåt som är väldigt enkelt, blåbärssoppa brukar funka hyggligt... och sen sätter man sig och ser på första säsongen på transformers generation 1.

get well!

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Själv så har jag blivit uppfostrad med att man ska dricka coca cola eller sockerdricka när man är taskig i magen, det brukar fungera finfint.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Avslagen Coca-Cola ska det vara, och inte light!
Och som magnusfeldth säger, drick blåbärssoppa. Inte för att det är enkelt, utan för att det är stoppande. (Även om du bör hålla dig till enkel mat.)
Får jag fråga, har du även spytt, idag eller när du var matt?

Medlem sedan aug. 2004126 inlägg

Hade du väldigt hög feber är det precis samma symptom som jag hade för några sommrar sen.

Ett test visade att det var salmonella.

Om du har väldigt ont i magen kan det vare läge med ett läkarbesök. Toafrekvensen var ungefär två gånger i timmen... :bla

Finns ingen blåbärsoppa här hemma heller, för vänta till föräldrarna är hemma.
Cola har jag också hört ska hjälpa, men jag funderar vad mer exakt i colan det är som gör det, det är ju mest socker och vatten och kolsyra, som man själv tar bort.

Innan jag skulle sova igår hade jag 40 graders feber. I morse kändes den som den var borta (tog aldrig tempen) sen tog jag en värktablett och tog tempen och då hade jag ganska normal temperatur (vet inte vad min vanliga temp ligger på).
Men nu känner jag inte av något av febern alls, jag har bara ont i kroppen och väldigt ont i magen, som ett magknip när det är som värst som inte går över efter några sekunder. Innan idag var toafrekvensen sex gånger i timmen, nu var jag på toa precis, första gången på säkert tre timmar.

som de sagt ovan, avslagen cola skall enligt många vara väldigt bra... kör med febernedsättare (typ alvedon), värk i leder kan bero på febern. Det är bara att sätta sig på holken när det behövs, in med några tidningar så har man så man står sig...

Holken, är det inte den man röker ur? Och förresten så har jag bärbart och trådlöst så jag har wF.
Är det bara Coca-Cola som fungerar? Inte nån billig ica-kopia man köper i back?

Förresten så känns det som att jag får ont i magen så fort jag dricker vatten.

Okkido skrev:

Holken, är det inte den man röker ur?

Brott mot narkotikastrafflagen, 2 §.

Okkido skrev:

Och förresten så har jag bärbart och trådlöst så jag har wF.

Så du är uppkopplad både på avloppsnätet och internet! :P

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Okkido skrev:

Cola har jag också hört ska hjälpa, men jag funderar vad mer exakt i colan det är som gör det, det är ju mest socker och vatten och kolsyra, som man själv tar bort.

Du tappade ju bort nötextraktet från kolanöten. Ingen aning om det är det eller inte, men jag vågar ju lova att det varken är vatten eller kolsyran, samt jag har svårt att tro att det skulle vara socker.
Låter hur som helst som om det är på övergående. Krya på dig (y)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Avslagen coca-cola brukar funka bra om man är illamående/orolig i magen. Sockerdricka är också grymt bra.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

detta med cola är lika stor del myt som verklighet.

chansen är 50/50 när det gäller att bli bra, men det är lika stor chans att det går åt andra hållet istället. :L :moose

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Har just rensat tråden på lite tjafs. Tänk på att det inte är caféet. Deal? Deal. Tack. (y)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Dryden skrev:

Har just rensat tråden på lite tjafs. Tänk på att det inte är caféet. Deal? Deal. Tack. (y)

*häller upp en avlagen cola till Dryden*

Rivet äpple har jag för mig att en bekant sa var bra.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

kanske bull... men jag brukar dricka rött te (har man dessutom problem med halsen som jag har nu tar man honung i)

Lika illa idag, men nu har jag iallafall lite blåbärssoppa.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jag har ingen aning om vad det kan vara men käkar du regelbundet? Det är en vanlig orsak till magknip. Vart i magen är det du har ont, magsäcken, tarmarna? Har du några allergier, har du käkat nåt mysko den senaste tiden?

Många frågor är det bra om du har svaren på när/om du kontaktar läkare. Någon skrev att dina symptom liknade salmonella, så vänta inte för länge!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

dAEk^ skrev:

Jag har ingen aning om vad det kan vara men käkar du regelbundet? Det är en vanlig orsak till magknip. Vart i magen är det du har ont, magsäcken, tarmarna? Har du några allergier, har du käkat nåt mysko den senaste tiden?

Det kan man få magknip av, ja, men knappast feber och muskelvärk.

Medlem sedan jan. 200672 inlägg

pröva att leva utan mjölk / yoghurt ev ost. Du kan ha blivit laktos intolerant.

842 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
702 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
698 ms — ändringar (db)