webForumDet fria alternativet

Fråga ang koppla ihop ett nätverk

Nätverk

28 svar · 1 582 visningar · startad av Webber2003

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg
Frågan#1

Hur gör man egentligen när man kopplar ihop ett nätverk. Har en router vid namn Jensen och kör med ett vanligt adsl modem. I bak finns 5 portar, den ena heter Wan, och resten är siffror mellan 1-4. Hur ska man koppla det hela för att det ska fungera?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

WAN-porten kopplar du till modemet och de andra portarna till varsin dator.

Synd att stoffe är så långsam. ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

adsl modemet i WAN porten på routern, och datorerna i de andra fyra portarna.

Tack för riktigt snabba svar. Har nu gjort som ni sagt men då händer absolut ingenting tyvärr, går ej komma ut på nätet. Måste man konfigurera det på något speciellt sätt?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ta fram en kommandotolk (Start, kör: cmd) och skriv ipconfig. Där kan du se om du har fått någon IP-adress från routern. Den borde börja på 192.168. Skulle den börja på 169.254 är det ingen IP-adress :-)

Börjar den på 192.168 så har du säkerligen kontakt med routern. Då är nästa steg att kolla om routern har kontakt med nätet. För att göra det får du börja snacka med routern. De flesta svarar på http://192.168.0.1/ i din webbläsare, men konsultera gärna manualen.

tydal skrev:

Ta fram en kommandotolk (Start, kör: cmd) och skriv ipconfig. Där kan du se om du har fått någon IP-adress från routern. Den borde börja på 192.168. Skulle den börja på 169.254 är det ingen IP-adress :-)

Börjar den på 192.168 så har du säkerligen kontakt med routern. Då är nästa steg att kolla om routern har kontakt med nätet. För att göra det får du börja snacka med routern. De flesta svarar på http://192.168.0.1/ i din webbläsare, men konsultera gärna manualen.

Tsck för det utförliga svaret. Jag har nu gjort som du beskriver och det kommer fram en korrekt ip adress. Hur bär jag mig åt sedan, provar att skriva in ip nr i webbläsaren men inget händer.

Då är det manualen som gäller (såvida inte någon annan här har erfarenhet av en likadan router).

Medlem sedan jan. 200672 inlägg

Routern verkar sköta sitt förutom att du inte når adminsidan. Om det beror på att det inte finns någon/ den ligger på annan address eller nått annat står precis som tydal skrev nog i manualen.

Det kan även vara så att adsl stationen inte är kompis med att en ny mac-address svarar på din uppkoppling. Jag skulle nog pröva att dra ut strömmen till modemet i 1 min och sen koppla in det igen. Vänta 5 min och försöka ifall det funkar då.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Testa 192.168.1.1

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Webber2003 skrev:

Tsck för det utförliga svaret. Jag har nu gjort som du beskriver och det kommer fram en korrekt ip adress. Hur bär jag mig åt sedan, provar att skriva in ip nr i webbläsaren men inget händer.

ipconfig /all
Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . : xxxxxx.se
        Description . . . . . . . . . . . : xxxxxxx
        Physical Address. . . . . . . . . : xx-xx-xx-xx-xx-xx
        Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
        Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.137
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.252.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
        DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Om du får fram något liknade det här så ska du använda siffrorna som står för DHCP server för att surfa till din router, går inte det prova skriv telnet och sen IP adressen för att kolla om det är något som svarar... :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Har du rätt sorts kablar? Det brukar vara olika mellan modem och router (korskopplad) och router och dator(rak).
(Med reservation för att jag vänt på det.)

Medlem sedan jan. 2002341 inlägg

Många routrar idag är tillräckligt smarta för att man ska kunna använda vilken kabel som helst, de brukar reda ut det själva.

Nu kommer jag in på routerns konfig sida genom den ip adress jag fick fram men det är dessvärre den enda sida jag kommer till. Kommer fortfarande ej ut på nätet, vad kan man mer göra tro?

På routerns konfigsida (om det är där du har hamnat) kan du kolla på WAN vad den har för nåt, om den har fått någon IP-adress t.ex. Men det kan ju se lite olika ut där, så rtfm.

Annars - om du inte redan provat det - så är ju standard att slå av strömmen på allt (datorer, router, modem), vänta en stund och sedan slå på modemet, vänta en stund, slå på routern, vänta en stund, och slå på datorn.

Medlem sedan jan. 2002341 inlägg

Behöver du kanske ställa in lösen för ADSL modemet i routern?

Medlem sedan jan. 200672 inlägg

Flexbert skrev:

Det kan även vara så att adsl stationen inte är kompis med att en ny mac-address svarar på din uppkoppling. Jag skulle nog pröva att dra ut strömmen till modemet i 1 min och sen koppla in det igen. Vänta 5 min och försöka ifall det funkar då.

Jag citerar mig själv, men har du prövat detta?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

prey skrev:

Många routrar idag är tillräckligt smarta för att man ska kunna använda vilken kabel som helst, de brukar reda ut det själva.

Då behöver man inte tipsa om ett problem som finns om det nu är så att Jensen inte gör det?

Så här ser konfigurationen ut på admin sidan. Men fortfarande ingen tillgång till internet. Använder sig av Telia som internetleverantör men det har väl ingen större betydelse. Har provat att starta om modem samt dator men utan resultat.

server.JPG

Det vi ser där är att den inte har fått någon IP-adress från Telia. Kolla på WAN-interface till vänster där.

För övrigt är IP-adressen som du suddat ut inget som identifierar dig (jag antar att det är 192.168.nånting) utan den har alla routrar av samma märke.

tydal skrev:

Det vi ser där är att den inte har fått någon IP-adress från Telia. Kolla på WAN-interface till vänster där.

Okej ska kolla där och återkommer sen.

331 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
198 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
198 ms — ändringar (db)