webForumDet fria alternativet

Fel i SQL-frågor efter uppdatering till MySQL 5

3 svar · 348 visningar · startad av sabbacus

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

Tjena. Jag har lagt in MySQL5 på en utvecklingsserver på jobbet, och helt plötsligt slutar vissa SQL-frågor att fungera, frågor som fungerade utan problem på MySQL4. Frågan slutade alltså fungera när man uppdaterade databasmotorn, tabellen och kolumnen finns i databasen. Det är en stor fråga men jag skippar att trimma ner den för sakens skull.

Felmeddelande: Database error: 1054:Unknown column 'customerfield.customerfield_id' in 'on clause'

Denna kolumn återfinns också i själva "selecten" och inte bara i "on", vilket förbryllar ännu mer. Har någon av er stött på problemet tidigare?

MySQL 5.0.18 kör jag på servern.

SELECT
			[b]customerfield.customerfield_id[/b],
			customertemplate_has_customerfield_visible,
			customertemplate_has_customerfield_index,
			customer_has_customerfield_value,
			customerfield_title,
			customerfield_type,
			customertemplate_has_customerfield_size,
			customertemplate_has_customerfield_height
		FROM
			customerfield,
			customertemplate_has_customerfield,
			customertemplate
		LEFT JOIN
			customer_has_customerfield
		ON
			(
				customer_has_customerfield.customerfield_id=[b]customerfield.customerfield_id[/b]
			AND
				customer_id=65
			)
		WHERE
			[b]customerfield.customerfield_id[/b]=customertemplate_has_customerfield.customerfield_id
		AND
			customertemplate_has_customerfield.customertemplate_id=customertemplate.customertemplate_id
		AND
			customertemplate_has_customerfield.customertemplate_has_customerfield_visible=1
		AND
			customertemplate.customertemplate_id=6
		ORDER BY
			customertemplate_has_customerfield.customertemplate_has_customerfield_index ASC

Observera att det är WebForum som lägger in mellanslag här och var i SQL-frågan för att orden är för långa =)

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Använd bara join-syntax i from, eftersom scope för tabell är enbart inom join.

Flyttas från databashanterare

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

Kan man få ett lite mer förklarande svar månne? Ovanstående mening säger mig inte så mycket =/
Ber om ursäkt för att jag skrev i fel tråd också. Skyller på att jag var trött :)

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Du har ju

from a,b left join c on c.c2 = b.c2
 where a.c1 = b1.c1

ungefär. Dvs, i din join så använder du en tabell som inte ingår i den joinen. Skriv

from a join b on a.c1 = b.c1 left join c on b.c2 = c.c2
138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)