webForumDet fria alternativet

Lärare och rektorer se hit

Företagande

9 svar · 689 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har byggt ett utbildningsverktyg för lärare. Skulle gärna se lite fler lärare som testade och använde det. beskriver det lite kort här nedan.

Bakgrund
De senaste tre åren har jag undervisat i en kurs ett antal timmar i veckan på ett gymnasium i ämnet webbdesign. Vad jag märkte direkt när jag startade var att det inte finns några direkta stödverktyg för att bedriva undervisningen. Med stödverktyg menar jag ett program för att hantera närvaro, provresultat, utbildningsmaterial till elever m.m. Det finns dessutom väldigt få standarverktyg på marknaden som man kan använda som lärare. De verktyg som finns kräver ofta att skolan eller kommunen köper in en licens för hela skolverksamheten. I och med mitt vanliga yrke där jag driver ett IT bolag utvecklade jag ganska snabbt ett eget verktyg för min egen del som jag valt att kalla det virtuella klassrummet (Vklass). I tre års tid har Vklass utvecklats, förfinats och testats på elever och lärare. I och med att verktyget finns och att det fungerar bra på den skola jag arbetar med det tror jag att det finns ett intresse av andra skolor att använda verktyget.

Maila mig på andreas.selling@sysslingarnas.nu så kan ni få testa det.
Ange namn, vilken skola du arbetar på samt i vilka ämnen du undervisar.

Vklass
För att ge en snabb överblick av verktyget så är det ett webbaserat system för lärare och elever att sprida information mellan varandra, hantera närvaro, provresultat och utbildningsmaterial, klasslistor m.m.

Användning
Eleverna loggar dagligen in i verktyget för att rapportera sin närvaro, hämta utbildningsmaterial, se provresultat. Läraren använder verktyget till att hålla koll på sina elever, se statistik, kontakt via mail/sms

dump1.jpgdump2.jpgdump3.jpg
Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jävla tur att man är klar med skolan, omöjligt att skolka och komma undan med det nu för tiden!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Snudd på gränsen av wF villkor. Marknadsföring av egna tjänster!
Men jag tycker att det ser mycket bra ut. Vill gärna testa!
Rätt flashiga ikoner, det gillar jag också.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Av ren nyfikenhet, hur går det ihop med existerande datalagar?

Skolan har tillstånd att lagra information om varje elev i register. Annars skulle varje excel fil som många lärare kör med vara olaglig.

Sedan för att vara bombsäker så får eleverna själva registrera sig och godkänna det. Alla elever tycker det är kanonbra

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Hade jag jobbat vidare som lärare hade det varit klart intressant....
En nyfiken fråga bara....vad ligger priset för tjänsten på ?

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

När jag gick i skolan använde vi http://www.schoolsoft.se och det funkade också riktigt bra både för lärare, elever och föräldrar.

Spook skrev:

Hade jag jobbat vidare som lärare hade det varit klart intressant....
En nyfiken fråga bara....vad ligger priset för tjänsten på ?

Tänkte låta lärare använd det gratis. Vill bara ha synpunkter.
Sen om det är i all oändlighet vet jag inte för det kostar ju med trafik, utrymme osv...

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

Addeladde skrev:

Tänkte låta lärare använd det gratis.

Tanken är god, men är du inte riktigt klok??? Du kommer åka på massor med supportsamtal och email o annat jobbig från dataovana lärare!!! :o

Sodastreamer skrev:

Tanken är god, men är du inte riktigt klok??? Du kommer åka på massor med supportsamtal och email o annat jobbig från dataovana lärare!!! :o

Har väl inte sagt att support ska ingå för det

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)