Oputres skrev:
Vad jag förstått så har xhtml blivit uppföljaren till html, även om man pratar om att html 5 skall komma.
Det är populärt att säga att XHTML är uppföljaren till HTML, men jag ser det mer som ett sidospår; samma applikation uttryckt i ett annat meta-språk. XHTML är helt enkelt HTML4 uttryckt i XML.
Oputres skrev:
Målet är tydligen xml som ger mig möljligheten att hitta på egna taggar, typ.
Eftersom XHTML är XML kan du använda andra namnrymder och på så sätt blanda in egna taggar.
Oputres skrev:
Xhtml har större krav på rätt skriven kod än gamla html, det måste t.ex. vara <b><i>text</i></b> och inte <b><i>text</b></i> men hur kontrolleras egentligen detta?
Det senare är inte giltig HTML heller, bara det att webbläsare är mer förlåtande för HTML. För XHTML kontrolleras det genom att webbläsaren använder sin XML-tolk som måste avbryta processering vid första välformighetsfelet (tex en oväntad sluttagg).
Oputres skrev:
Hänger det på att jag anger doctype eller är nyare webbläsare hårda på detta när de stöter på en .xhtml-fil?
Doctypen avgör inte om dokumentet tolkas som HTML eller som XML. Däremot om du laddar en fil från disken med filändelsen .xhtml, eller laddar en resurs över HTTP och servern anger att det är XML (med tex Content-Type: application/xhtml+xml) så kommer det att tolkas som XML.
Oputres skrev:
Och hur är det med bakåtkompabiliteten? Vilka versioner klarar av att visa .xhtml-sidor och vad hur blir det med webbläsare som inte stödjer xhtml?
Antingen frågar webbläsaren vad du vill göra med den okända filen eller så tolkar den filen som XML och kanske visar ett dokumentträd.
Oputres skrev:
På jobbet har vi skaffat Dreamweaver 8 och när jag gjorde tabeller blir det numera <th scope="col"></th> istället för gamla hederliga <td>. Vad är skillnaden och vad sjutton är scope="col"?
TH finns i HTML3 också och representerar en tabellrubrik. scope="" talar om i vilken rikning rubriken har dataceller (TD) som accosieras med tabellrubriken.
Oputres skrev:
Det känns ju nästan vettigast att jag går vidare på html 4.01 men att jag är noga med att strukturera upp koden enligt gällande regler, typ med <br />, små bokstäver m.m.
Det är endast gällande regler för XHTML, HTML4 är fortfarande olägeskänsligt och har ingen "/>"-syntax. <br> och <BR> är korrekt HTML4, men inte <br />.