webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2006-04-10, 20:09   #1
Cassady
Medlem

Registrerad: 2005-08-20
Lösningar: 6
ledsen krypningar i benen?

Sen en tid tillbaka lider jag av en ytterst konstig åkomma. När jag går och lägger mig på kvällen drabbas jag av fruktansvärt obehagliga krypningar i benen. Känns ungefär som om något kryper inne i benen från knät och nedåt. Detta gör att det i stort sett är omöjligt att ligga still och tvingar jag mig att uthärda krypningarna rycker slutligen benet till Dessa krypningar brukar infalla strax efter det att jag lagt mig och gör det oerhört svårt att somna. Någon som upplevt något liknande? De amatördiagnoser jag fått av kamrater hittils bådar inte gott
Cassady besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-04-10, 20:16   #2
Cassady
Medlem

Kanske kan vara restlesslegs jag lider av
Äldre 2006-04-10, 20:27   #3
joel_joel88
Medlem

joel_joel88s avatar

Registrerad: 2002-11-13
Lösningar: 13
Ja det kan det vara. Min syster har lidit av detta i snart 3 år tror jag. Hon har gått till läkare flera gånger och de vet inte vad det är och de har inte gjort något förrens nu. Men hon har testat medicin mot restlegs, det hjälpte lite men hon blev så konstig när hon tog medicinen så jag tror att hon gav sig med den. Läkare tror att hennes ben kan ha skadats efter lång elitträning i fotboll.

/Joel

joel_joel88 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-04-10, 20:29   #4
Bire
Medlem

Bires avatar

Registrerad: 1999-12-22
Lösningar: 2925
Äter eller har du ätit nån form av medicin?
Äldre 2006-04-10, 20:30   #5
Danny
Medlem

Dannys avatar

Registrerad: 2004-07-04
Lösningar: 121
Det är vårkänslorna vet du... myror i benen!!

Nämen allvarligt, det där låter precis som det morsan har. fast hon har i armen då... det är rätt jobbigt verkar det som, hon kan inte sova pga det ibland, ibland är det bra, ibland är det dåligt. Hon har inte kommit på något speciellt som hjälper och ingen annan verkar veta nåt heller...

ja... det lät väl inte så uppmuntrande precis... men morsan har ju å andra sidan inte provat så mycket antar jag, hon brukar stå ut liksom... jag tror det skulle kunna hjälpa med nån sorts alternativmedicinsk behandling, vet inte vad dock, har inte så bra koll på sånt där nuförtiden (hade förut)... hmmm... men det kanske inte är samma som du har... vem vet, det finns så mycket konstigt...

morsan har översträngt just den där armen några ggr... kan ha med det att göra... är det nånting som stämmer in på dig? har du typ överansträngt benet?
Äldre 2006-04-10, 21:09   #6
Pace
Medlem

Paces avatar

Registrerad: 2001-06-25
Lösningar: 127
Min morsa fick tipset att lägga en kniv eller gaffel (valfritt metallföremål egentligen) under madrassen vid krypningarna. Hon sa att det mildrade, men jag tror att det mest är psykologiskt.
Äldre 2006-04-10, 21:18   #7
Lasp
Medlem

Lasps avatar

Registrerad: 2000-07-29
Lösningar: 229
Hälften av alla sjukdomar kan väl botas på psykisk väg!
Var hos en Dr Freud idag, det var som att komma in till någon som övervintrat från Gestapotiden. Hade nästan förväntat mig en höjd högerarm när hon rappade fram skynket och hävde igen dörren.
Det blev ingen provtagning ens och inga fler besök på det stället.
Lasp besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-04-10, 22:51   #8
JaktJanne
Moderator

JaktJannes avatar

Registrerad: 2000-02-08
Lösningar: 163
Känner igen det där, hade det mycket förr (7-8 år sen) när jag jobbade kontinuerligt skift som elektriker på ett större företag. Mycket spring hela dagarna och hade man jäkat flera dagar och fått lite vila så hade jag myrkrypningar i benen när jag skulle sova.
Kommit tillbaka bitvis men då är det när jag motionerat mycket och inte låtit kroppen vila ut.
Har du börjat röra på dig mer nuän innan?

Kvinnor kan få det när dom är gravida
Äldre 2006-04-10, 23:21   #9
Fia
Medlem

Fias avatar

Registrerad: 2004-04-17
Lösningar: 25
Restless legs kan det helt klart vara. Man kan liksom inte ligga still med benen, det kliar nåt fruktansvärt i musklerna. För mig sitter det speciellt i vaderna. Har det till och från, men det blev värre en period för några år sedan då jag samtidigt åt medicin.

En kompis till mig har en mycket värre variant, ibland ligger han vaken hela nätterna. Jag har förhållandevis milda symptom. Något som funkar för mig är trans/självhypnos när jag ska sova. "Sjunker" man tillräckligt djupt så slappnar kroppen av så mycket att kliandet försvinner.

Precis som med allt annat förvärras det också när man är stressad, har mycket att göra på jobbet/universitetet etc. Jag tror man kan mildra det genom att komma ut och röra lite mer på sig, inte sitta still för mycket framför datorn.
Fia besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-04-14, 12:42   #10
Mithandir
Medlem

Registrerad: 2005-05-22
Lösningar: 0
Ett sätt att få muskler att slapna av är värme, alltså om du provar att ha en värmekudde över benet när du vilar så att musklerna blir varma mjuka och avslappnade? Det kanske kan fungera?
Mithandir besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-04-16, 13:32   #11
Fia
Medlem

Fias avatar

Registrerad: 2004-04-17
Lösningar: 25
Citat:
Mithandir skrev:
Ett sätt att få muskler att slapna av är värme, alltså om du provar att ha en värmekudde över benet när du vilar så att musklerna blir varma mjuka och avslappnade? Det kanske kan fungera?
Läste på restlesslegs.nu att för vissa personer förvärras symptomen av värme och dämpas av kyla, dvs i vissa fall kunde symptomen dämpas med kallvatten eller is. Men det funkar tydligen inte på alla.

På samma ställe hittade jag också ett intressant graderingstest i PDF-format, som man kan använda för att uppskatta hur jobbiga ens symptom är. Mina är nere på 8 nu, dvs nästan inget alls.

Hittade följande om diagnos:
Citat:
restlesslegs.nu skrev:
Minimala kriterier: Dessa måste uppfyllas för en RLS-diagnos

1. Ett tvång att röra benen och vid svårare fall även i armarna, vanligtvis tillsammans med obehagliga känsloupplevelser i benen.

2. Oroskänsla i benen och vid svårare fall även i armarna, motorisk rastlöshet, som lindras av rörelser

3. Inaktivitet och vila förvärrar symtomen

4. Symtomen är, i det initiala skedet, starkare på kvällen och natten än annan tid på dygnet, symtomen har en cirkadiansk rytm och är som svårast mellan 22.00 och 04.00. I mer avancerade fall har patienten uttalade problem under dygnets alla timmar.
Och så stod det ett intressant stycke om brist på vissa ämnen. Det behöver inte ha med det att göra, men det kanske är idé att testa så man kan utesluta järnbrist etc.
Citat:
restlesslegs.nu skrev:
Restless legs kan bero på järnbrist. Detta är ofta det första läkaren undersöker när en patient beskriver de typiska symtomen. Om besvären beror på järnbrist kan järntabletter hjälpa. Besvären kan i vissa fall även bero på brist av vitaminerna folsyra eller B12.
Fia besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-04-16, 13:42   #12
Cassady
Medlem

Citat:
Fia skrev:
På samma ställe hittade jag också ett intressant graderingstest i PDF-format, som man kan använda för att uppskatta hur jobbiga ens symptom är. Mina är nere på 8 nu, dvs nästan inget alls.
24
Äldre 2009-04-02, 20:15   #13
Bengtsson
Medlem

Registrerad: 2009-04-02
Jag måste kyla mer min ben, har dom utanför täcket, har använt kylklampar också, nu lägger jag mig på magen och stretchar ut vaden med att tårna tar i madrasser och det kan också hjälpa. Det blir värre när jag har tränat och har träningsvärk. Nu har jag köpt magnesium tabletter och tar det när jag går och lägger mig, får se om det hjälper.
Bengtsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2009-10-19, 23:10   #14
Rahewa
Medlem

Registrerad: 2009-10-19
Hej på dig

Hejsan
Läste ditt inlägg och blev så lättad, att det finns någon där ute som har det som mig. Det är exakt samma problem som jag har, ska förmodligen få hjälp nu av min läkare. Nätterna blir så långa, då det är svårt att sova. Jag kan skriva tillbaks om min husläkare gett mig ett vettigt svar, då det kanske kan hjälpa dig. TACK O HEJ
Rahewa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2009-10-19, 23:16   #15
Esen
Medlem

Esens avatar

Registrerad: 2002-03-16
Lösningar: 43
Citat:
Rahewa skrev: Visa inlägg
Hejsan
Läste ditt inlägg och blev så lättad, att det finns någon där ute som har det som mig. Det är exakt samma problem som jag har, ska förmodligen få hjälp nu av min läkare. Nätterna blir så långa, då det är svårt att sova. Jag kan skriva tillbaks om min husläkare gett mig ett vettigt svar, då det kanske kan hjälpa dig. TACK O HEJ
Du vet att denna tråd skapades 2006-04-10

Så förhoppningsviss så har han redan fått hjälp...

Välkommen till wF...

------------------------------------------
Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny
Esen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2011-02-09, 11:53   #16
linnlinda
Medlem

Registrerad: 2011-02-09
Gammal tråd, men restless legs är jobbigt så jag väcker liv i tråden igen.
Har också haft problem med myrkryp och domningar i benen och lite i fötterna.
Jag fick tips att testa några nya strumpor, en typ av nattstrumpor och det hjälpte mig i alla fall. http://www.resteasy.se
linnlinda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2011-02-09, 11:54   #17
@nders
Moderator
Marsvin

@nderss avatar

Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3486
Citat:
linnlinda skrev: Visa inlägg
Gammal tråd, men restless legs är jobbigt så jag väcker liv i tråden igen.
Har också haft problem med myrkryp och domningar i benen och lite i fötterna.
Jag fick tips att testa några nya strumpor, en typ av nattstrumpor och det hjälpte mig i alla fall. http://sfsdfsf
Jaså, du säger det. Det fullkomligt stinker spam lång väg om ditt inlägg. Tyvärr. Men välkommen hit ändå. Typ.
Äldre 2011-02-09, 15:18   #18
Poteta
Medlem

Potetas avatar

Registrerad: 2005-05-13
Lösningar: 57
Citat:
@nders skrev: Visa inlägg
Jaså, du säger det. Det fullkomligt stinker spam lång väg om ditt inlägg. Tyvärr. Men välkommen hit ändå. Typ.
Varför inte ta bort länken i originalmeddelandet också?
Äldre 2011-02-09, 15:37   #19
@nders
Moderator
Marsvin

@nderss avatar

Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3486
Citat:
Poteta skrev: Visa inlägg
Varför inte ta bort länken i originalmeddelandet också?
För att ge personen (?) ifråga en chans att motivera att det INTE är burkskinka. Och för att jag inte orkar moderera ALLT skit.
Äldre 2011-02-09, 15:50   #20
colione
Forumtekniker

Registrerad: 2001-06-13
Lösningar: 250
Inlägget kommer från ett ip som tillhör sll.se
colione besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2011-02-09, 15:52   #21
MacWitty
Medlem

MacWittys avatar

Registrerad: 2004-08-02
Lösningar: 10
Går IP-numret till företaget i fråga eller till något SEO-företag?
Har i dag följt lite runt Media analys telia-spammande på Bloggjakt
http://www.bloggjakt.se/hej-mediaanalys

Fast roligast är deras "förklaring"
http://www.mediaanalys-newsroom.se/b...102081251.html
MacWitty besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2011-02-09, 16:56   #22
nitro2k01
Forumvärd

nitro2k01s avatar

Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 702
Citat:
MacWitty skrev: Visa inlägg
Går IP-numret till företaget i fråga eller till något SEO-företag?
Ingetdera. SLL = Stockholms läns landsting. Troligen en utgående proxy, så det går inte att utröna mer än att inlägget inifrån landstingets nätverk.
2) Klippning frisörer emellan.
nitro2k01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 17:05.