Min nuvarande 32" CRT TV börjar stänga av sig själv och det börjar bli rikligt irriterande.
Det är således dags att köpa något nytt. Mina krav är:
Krav:
Den ska vara högupplöst
HDMI kontakt
Den ska klara äkta HDTV utan omskalning.
Den ska vara snygg/stilig
Bonus:
HDCP stöd.
Samsungs EISA vinnare "LE40M61B" är den som ligger bäst till just nu. En kul händelse är att tre personer på min arbetsplats köpt just den skärmen utan att jag visste det. Antar att vi alla gillar specen på den...
När jag köpte min HDTV i Oktober förra året så var "LE40M61B" en het kandidat.
Men då priset låg på över 29.000 kr så tog jag min "PS-42S5HX" som dock sjönk från mina 23.000kr till 19.000kr som den står på idag. Men man kan ju inte vänta för evigt.
Hade jag köpt en HDTV idag, så hade det nog blivit "LE40M61B", den blev ju t.o.m. "Utsedd till ÅRETS LCD-TV 2005-06 av EISA"
Så jag tycker att du siktat in dig bra, om du skall köpa en tv idag. Annars kan man ju vänta något/några år på att 1080p droppar ner till mänskliga konsumentpriser.
Tyvärr så blir det ju skalning på TH-42PV60:n vilket Mattias inte ville ha.
Även då jag själv äger en Plasma med "1024x768" och inte ser någon skillnad från 1280x720 (1366x720 som det också kan vara).
Men den var mäkta imponerande, den där Panasonic:en, iaf enligt specifikationerna.
Det enda som jag ser som sämre än min fina Samsung ;) Är att den inte har PiP (vilket man lätt lever utan).
Jag kan bara ge dig ett tips och köp aldrig en LCD TV över 32 tum. De blir hemska efter släpningar och korning bild är nästan ett faktum. Altså över 32 tum så ska det vara plasma :)
Jag har läst en hel del om plasmaskärmar på forum och inbränning är något som jag har respekt för. Även livslängd på plasman är jag osäker på.
Min första TFT monitor är nu över 6 år gammal och den har tappat ordentligt på färger men i övrigt är den fullt fungerande efter flitigt användande. Den panelen är nog ljusår från kvaliteten på nya så det är inte så konstigt. Men livslängden på TFT är väl ett faktum. Bakgrundsljuset är väl det som avmattas först...
Av någon anledning så tänder även jag på PiP, men jag har aldrig sett en smidig lösning som faktiskt gör att man använder den.
På samsungskärmen, som stödjer pip, är det tydligen inte många som har fått det att fungera :(
Priset är ju alltid en intressant faktor. Jag har följt priset på samsung tv:n i ca 6 månader och priset har gått från 31000 kr till 24000kr.
(det är då de billigaste priserna på pricerunner)
Såg att siba nu har den för: 25 890:- :)
Ska se om jag inte kan påverka mina kontakter att ge mig ett bättre pris men nu är det dags att slå till ;)
Bad en bekant ringa upp Samsung (ringer som återförsäljare) och ta reda på vad inköpspriset var. ca 21 000kr + moms var det som han skulle få köpa den för. Undrar vad siba har för marginaler på Tv:n igentligen ?
Nec´s plasma skärmar har en livslängd på 12år vid 8h tittande om dagen
borde va liknande för andra fabrikat
och livslängden anges till då ljusstyrkan har halverats
Ska ni ha HDTV så bör den vara minst 42" för ni ens ska se nån skilnad från tv-soffan.
Tänk också på att ingen standard fins i svergie för signalen hur den ska överföras från decoder till TV. Min gissning är DVI/HDMI
...den ska överföras från decoder till TV. Min gissning är DVI/HDMI
Knepigt att det ska ta sådan tid för HDMI att slå igenom stort. SCART är ju hopplöst då man kan skicka olika signaltyper över den. Singnalöverföringen bör dessutom vara digital anser jag...
Det börjar komma DVD-spelare med HDMI i alla fall...
Appropå HDMI så läste jag att det knappt finns ett enda grafikkort som stödjer HDCP idag. Märkligt :(
Produktionskapaciteten och säkerheten i tillverkning har ökats dramatiskt så jag skulle vara försiktig med investering de närmsta månaderna. §e
Jag är ledsen för det :r men så ser det ut.
Överkapacitet på minnen gör dessutom det möjligt att smaska på med fler funktioner. :bire
Problemet med HDMI är att att det fins en piratkopierings funktion i den
därför är många användare skeptiska mot den dock är den redan knäckt
Kopieringsskyddet kallas HDCP och innebär att grafikkortet/dvdspelaren vidarförmedlar det krypterade innehållet som finns på mediat. Signalen ska de-krypteras av skärmen / tv:n och därmed bli svårare att kopiera genom att avlyssna den dekrypterade signalen via video out porten. http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP
Notera att det finns TV apparater med HDCP kontakt som trots det inte klarar av att dekryptera HDCP signaler :(
När det gäller priserna så är jag rädd för att det kommer komma fina kampanjer runt fotbolls VM, speciellt om de lyckas sända forbolls vm i något sorts HDTV format.
Jag ska till Tyskland och jobba så vi får hoppas att priserna har gått ner efter den resan.
Tyskland är genrellt billigare än Sverige när det gäller teknik, så om du kan ta den i bagaget så :P.
Näe, men som Lasp säger, det ser ut som om det kan komma en ordentlig sänkning inomr rimlig tid. Förmodligen kommer de sjunka ytterligare om drygt ett år då de första SED skärmarna beräknas komma. Så det beror ju mest på hur länge man orkar vänta... som vanligt när det gäller teknik :/
har inget med tv-rekommendationer att göra, skulle bara nämna det att jag stötte förbi din länk och fick syn på din hemsida och ville bara nämna det att den såg intressant ju. med live-cameror. är hemskt förtjust i livecameror. hehe.
har inget med tv-rekommendationer att göra, skulle bara nämna det att jag stötte förbi din länk och fick syn på din hemsida och ville bara nämna det att den såg intressant ju. med live-cameror. är hemskt förtjust i livecameror. hehe.
lycka till med tv-väljande!
mvh,
anna :bire
Petade jag mig i näsan? ha ha... ett elende är vad det är. Någon gång får jag publisera de fulaste poserna jag har haft (som vänner snällt skickat till mig).
Testade för övrigt att söka på min tv på tyska marknaden i pricerunner. Märkligt stor skillnad på pris. Nästan 5000/6000 kr.
Det är ju inte säkert att pricerunners pris stämmer, ibland sker ju fel. Men elektronik är som sagt i regel billigare i Tyskland, vilket är bra då det inte är moms eller tull och det nästan på alltid är Europagaranti som gäller (kolla för säkerhets skull). På en produkt som kostar 20 000,- så borde skillnaden vara märkbar, men 5000-6000,- låter väl mycket...
Som sagt, de flesta mer välkända tillverkarna handhåller Europagaranti, något man bör kolla upp innan ev. köp. För det mesta innebär detta att du kan lämna in din produkt hos tillverkarens närmsta servicecenter vid fel på den. Likaså kan du allt som oftast få support direkt från tillverkaren, men även från köpstället (vilket kan ske både genom telefon och/eller mejl t.ex.).
Men som sagt, kolla först och se vad som gäller för den tillverkaren som du är intresserad av...
Har nu pratat med "Tyskland". Jag får TV:n för 20 500 kr i munchen. Förra veckan gick det att köpa samma tv för 25 500 kr på SIBA.
Kommer ev vänta en månad till men det börjar dra ihop sig nu. Ev frakt via tyskland går via min företagets dotterbolag, så jag slipper i alla fall prata tyska ;)
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2