webForumDet fria alternativet

Funderar på att köpa Sigma EX 18-50/2,8 DC

Fotografering

5 svar · 611 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Jag behöver hjälp. :OO
Eftersom jag har en Canon 350D med kitobjektivet så har jag sneglat på Sigmas motsvarighet till objektiv. Kitobjektivet känns allt annat än bra, kanske mest för att jag har läst att det ska vara dåligt...
Skämt åsido, jämfört med mitt andra objektiv är kitgluggen väldigt oskarpt, dessutom hade det smakat bra med ett objektiv med större bländare.
Sigma EX 18-50/2,8 DC kostar ungefär 4500 kr, det är här jag behöver er hjälp. Övertala mig att köpa det! Jag tycker att det är sanslöst mycket pengar att lägga på ett objektiv, samtidigt som jag just nu faktiskt har pengarna.
Kommer jag att ångra mig om jag köper det? :q

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag har bara hört gott om det objektivet. Har det inte själv men två andra EX linser från sigma till min nikon D70. Sigmas Ex linser är det absolut inget fel på, tror du kommer få mycket nytta av den högre ljusstyrkan. Tyvärr är inte 4500 kr sanslöst mycket pengar för ett objektiv märker man efter en stund i kameravärlden. Tvärtom så anses detta objektiv som väldigt prisvärt. Annars finns även denna som många lovordar. http://www.cyberphoto.se/tamron/2875.php Den förlorar man ju lite vidvinkel med men vinner tele så det beror helt på vad du föredrar att fotografera.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Har spanat in en del objektiv och jag tycker inte 4500 är "sanslöst" mycket... snarare ett normalpris... det är bara att slå till, du lär inte ångra dig... annars kommer du sitta där och granska varje foto och tänka "tänk vad bra det hade blivit om jag bara hade haft ett bättre objektiv"...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag har ett sådant objektiv. Jag köpte mitt samtidigt med kameran, helt enkelt därför att jag ville ha ett riktigt bra objektiv redan från början. För min del är objektivets brännviddsområde det jag oftast använder. Därför tycker jag det är en bra investering att satsa på kvalitet just där. Själv är jag mycket nöjd med mitt objektiv.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Tack för alla svar, jag ska suga på karamellen en stund till... Känns som att det kan bli ett köp ändå, det ska bara få "gro in" lite till...

Medlem sedan juli 2000231 inlägg

Jag har också spanat in 18-50, men nu är jag mer sugen på sigmas nya 17-70, den verkar också få rätt bra kritik.

Paintball Göteborg

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)