webForumDet fria alternativet

Problemlösning

Webbutveckling

8 svar · 617 visningar · startad av quesus

Medlem sedan mars 20064 inlägg
Frågan#1

Hej allesammans.
Jo, det är så här att jag har fått en uppgift jag ska lösa och jag tro den är regexp-relaterad. Eftersom jag är helt sämst på sådant så tänkte jag att det kanske finns något geni är som skulle kunna häjlpa mig.

Problemet jag fick var följande

Matchar vad?
^(((1?\d{1,2})|(2[0-4]\d)|(25[0-5]))(\.\b|$)){4}

Om någon kunde ge mig hjälp eller säga om jag är helt ute och cykla skulle uppskattas.

MvH quesus

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Ja det är ett regulärt uttryck. Här kan du läsa mer om reg-exp:
http://en.wikipedia.org/wiki/Regular_expression

För visst är det roligare att lära sig och lösa det själv?

Visst skulle det vara kul att lösa uppgiften själv men jag saknar motivationen att försöka lära mig reg-exp. jag skapar heller inga hemsidor så även om jag skulle lägga ner timmar på att lära mig så skulle den inte vara till någon nytta =)

problemet är löst =)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Bara som en parantes har regexp ingenting med att skapa webbsidor att göra. Regexp används inom en stor mängd mjukvarurelaterade operationer.

Förstår det nu.
det blir en sträng med fyra stycken 0-255 åtskilda av punkter.
Alltså ip-adresser som var svaret =)

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

flyttad från asp

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

cyprys skrev:

Bara som en parantes har regexp ingenting med att skapa webbsidor att göra. Regexp används inom en stor mängd mjukvarurelaterade operationer.

Jag kan namna att jag bad att fa forumet flyttat till webbdelen av wF eftersom de flesta regex-fragor pa wF var webbrelaterade och inte alla hittade till detta underforum.
quesus, ett tips ar att markera det svar som loste ditt problem som slutgiltig losning. (T ex ditt eget, tva inlagg ovanfor detta inlagg.)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tog mig friheten att markera hans svar som lost, da han troligen inte kommer tillbaka hit.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)