webForumDet fria alternativet

Processorfläkt fungerar ej om ATX12V-kontakten sitter i

Datorhårdvara

13 svar · 782 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Som topic lyder - min processorfläkt (den fläkt som medföljer AMD64 3700+) går igång när jag startar datorn för att efter cirka 10 sek helt lägga av. Detta sker när jag har pluggat in ATX12V-kontakten från nätaggregatet på moderkortet. När den kontakten är urpluggad snurrar processorfläkten hela tiden - men i stället får jag då ingen bild på skärmen. ;)

Jag har testat med två olika nätaggregat, med samma resultat.

Kan det vara så att det är fel på mitt moderkort? Med tanke på att min dvd-brännare brann sönder här om dagen och att jag inte kan starta datorn med power-knappen (trots att jag kan starta datorn med en skruvmejsel el. dyl.) så kanske det är troligt?

Hjääälp!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag vet inte vad man ska tro egentligen, du har verkligen det ena konstiga problemet efter det andra. ;)

Har du testat att nollställa och uppdatera BIOS? Eller att köra CPU-fläkten på ett annan kontakt?

Samma fel uppkom när jag bytte kontakt på moderkortet.

Jag nollställde BIOS:et och då fungerade det igen. Tyvärr körs min andra hårddisk fortfarande i PIO-läge. Ska installera diskettstation och uppdatera BIOS när jag har tid till att fixa datorn om den skulle jävlas igen. Något jag bör tänka på i så fall? :)

Btw muskot, du är enormt bra. (y)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Akta så inte strömmen bryts när du uppdaterar BIOS'en, eller försöka med fel BIOS, båda är ytterst obra! :) en polare råkade ta fel också fick han beställa nytt bios-chip från ASUS :)

Tack, har det i grymt stor åtanke. :D

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

mina diskar körde också i pio läge en gång

gick in o tvinga dom o köra med dma i windows då dom hittades av bios som dma

mayday

Jag har testat att konfigurera mina två diskar i alla möjliga konfigureringar samt avinstallerat, ominstallerat, ändrat till enbart pio, ändrat tillbaka, startat om i tid och otid och samma problem kvarstår..

BIOS hittar diskarna som DMA men inte Windows.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Danny skrev:

Akta så inte strömmen bryts när du uppdaterar BIOS'en

Ganska svårt att "akta" det om man nu inte råkar ha en UPS. :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kolla i enhetshanteraren under diskstyrenheter
hå in på din styrenhet o kolla om du kan ändra den manuelt istället för o köra på auto

samt installera chipset drivarna om du inte redan gjort det

Problemet kvarstår! Idag när jag kom hem (och datorn inte varit på på cirka 10 timmar) snurrade cpu-fläkten igång när jag startade datorn för att 10 sek senare lägga av.

Jag har fortfarande inte uppdaterat BIOS men att nollställa BIOS löser problemet temporärt.

Samma sak nu. När datorn inte varit på på cirka 7 h och jag startar den så går cpu-fläkten igång för att sedan stanna. Jag uppdaterade BIOS igår. Att nollställa BIOS löser problemet temporärt alltså.

Låter ganska mycket som att mitt moderkort är dysfunktionellt?

Ok, this is it. Jag åker och byter moderkortet till att börja med.

Någon som ändå kan komma på en annan anledning än moderkortet till mitt problem? :)

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Näe, egentligen inte. Med alla dessa problem du haft kan det bara vara nätagget eller moderbrädan. När nätagg strular brukar problemen inte te sig som dina gjort utan det brukar bara dö helt enkelt, det är mina erfaranheter i alla fall.

Var det här första gången du satte ihop en burk själv var det ingen vidare första-gång, det kan man lugnt påstå. Å andra sidan kan det inte bli värre så nästa gång kommer säkert gå som en dans på rosor! I alla fall kommer det upplevas så! :h

Jag tänkte väl mest säga att jag avundas ditt tålamod. ;)

Jag har satt ihop burkar förut och då gick det helt smärtfritt..

Mmm, jag undrar bara varför jag inte gick tillbaka med moderkortet direkt när problemen började uppkomma men det är inte förrän de senaste dagarna jag har börjat inse att det verkligen bara är moderkortet som strular.. typ. Vet fortf. ej om det är fel på min hårddisk men ska berätta en liten incident till som skedde nyss.

Startar datorn, musen fungerar inte. Pluggar ur, pluggar i. Nähäpp, det fungerade ej. Tar skruvmejseln och kortslutet reset-jumpern på moderkortet. Det blixtrade till lite smått och strömmen bröts. Stänger av nätaggregatet, sätter på igen och startar datorn med skruvmejseln. Nu ingen bild. Startar om. Ingen bild. Plockar fram gammalt PCI-grafikkort. Så knapprar jag bara på tangentbordet för att få veta om jag kan logga in på burken (för isf går musiken igång). DÅ kommer bilden fram, POST sker och Windows startas.. suspekt?

Kan btw säga att jag kom fem min för sent till webhallen idag när jag skulle byta moderkortet. Detta p g a ett vagnfel i 20 min i t-banan i Gamla stan. Gah. :(

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)