Rent ekonomiskt och juridiskt vad ska jag tänka på om jag ska köpa en bostadsrätt utan att blanda in en mäklare?
Det jag vet är väl typ kolla så att det inte finns "hyresskulder" men sen då?
Kan min bank hjälpa mig på något sätt?
Jag var i kontakt med föreningen idag och säljaren är identisk med ägaren. Banken skulle kolla upp säljaren om han har rent mjöl i sin ekonomiska mjölsäck. Sen ska det inte vara något problem med att bli medlem i föreningen, för det enda de kan göra är väl att ta en kreditupplysning och det ska inte vara något problem.
Att kolla lägenhetens fysiska status är aldrig fel, en besiktningsman hittar lätt dolda fel som går en lekman förbi - likaså är det enklare med försäkringar om en besiktning har gjorts.
Att kolla lägenhetens fysiska status är aldrig fel
Instämmer. En sak du verkligen bör kolla är när ev. stambyten är genomförda eller ska genomföras. Ett helkaklat badrum är inte mkt värt om det ska utföras stambyten inom 6 månader. ;)
Sen bör du även kolla föreningens ekonomi. Brukar väl oftast inte vara några konstigheter men det finns skräckexempel där områden (allmäna utrymmen såsom gård, tvättstuga, fassad, trappuppgång m.m) står och förfaller för att föreningen har skulder som de inte kan betala utan att exempelvis höja hyrorna. Men detta kan du kolla med banken. De brukar ha koll på br-föreningarnas ekonomi.
Badrum renoverade, stammbyten horisontella och vertikala -00, tvättstugor renoverade -01 "betalt ur föreningens egena ficka". Kollega bor i 2 nummer bort och hon visste inte om det var nått stort på G. Nya vitvaror i köket nya mattor i sovrum, hall. Parkett ok i v-rum. Så jag är helnöjd så nu ska jag bara bli godkänd av föreningen och banken godkänna köpet (har lånelöfte så det ska inte bli nått problem, om inte nuvarande ägare är skuldsatt upp över öronen).
Yes... lämnar ön och flyttar till Marielund/Valhall. Det enda akuta är att sovrummet är spyblått (jag hatar blått på väggar) vilket ska åtgärdas omg, lite färg på garderobluckorna.
Ett misstag som jag gjorde i tisdags när vi brjade diskutera handepenning. Jag frågade om det var OK med 15 varpå säljare sa ja. Jag menade 15000 och säljaren uppfattade det som 15% vilket medförde en massa strul. Så mitt råd är prata i klartext.
Spyblått är spyblått (alla nyanser av blått)... helt enkelt. Jag tål inte blått på väggar helt enkelt, har det i nuvarande sovrum oxå och på garderoberna....
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9