webForumDet fria alternativet

Fallgropar vid köp av bostadrätt?

Privatekonomi

10 svar · 1 089 visningar · startad av Klös

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Frågan#1

Rent ekonomiskt och juridiskt vad ska jag tänka på om jag ska köpa en bostadsrätt utan att blanda in en mäklare?
Det jag vet är väl typ kolla så att det inte finns "hyresskulder" men sen då?
Kan min bank hjälpa mig på något sätt?

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Du bör kolla med bostadsrättsföreningen att du får bli medlem, annars får du inte äga en lägenhet i föreningen.

Du bör också kolla att det verkligen är ägaren som säljer (ja eller att ägaren är med på att lägenheten säljs), annars kan det bli problem.

Din bank bör kunna hjälpa till, och du borde nog prata med dem.

Jag var i kontakt med föreningen idag och säljaren är identisk med ägaren. Banken skulle kolla upp säljaren om han har rent mjöl i sin ekonomiska mjölsäck. Sen ska det inte vara något problem med att bli medlem i föreningen, för det enda de kan göra är väl att ta en kreditupplysning och det ska inte vara något problem.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Att kolla lägenhetens fysiska status är aldrig fel, en besiktningsman hittar lätt dolda fel som går en lekman förbi - likaså är det enklare med försäkringar om en besiktning har gjorts.

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

:stefan: skrev:

Att kolla lägenhetens fysiska status är aldrig fel

Instämmer. En sak du verkligen bör kolla är när ev. stambyten är genomförda eller ska genomföras. Ett helkaklat badrum är inte mkt värt om det ska utföras stambyten inom 6 månader. ;)
Sen bör du även kolla föreningens ekonomi. Brukar väl oftast inte vara några konstigheter men det finns skräckexempel där områden (allmäna utrymmen såsom gård, tvättstuga, fassad, trappuppgång m.m) står och förfaller för att föreningen har skulder som de inte kan betala utan att exempelvis höja hyrorna. Men detta kan du kolla med banken. De brukar ha koll på br-föreningarnas ekonomi.

Badrum renoverade, stammbyten horisontella och vertikala -00, tvättstugor renoverade -01 "betalt ur föreningens egena ficka". Kollega bor i 2 nummer bort och hon visste inte om det var nått stort på G. Nya vitvaror i köket nya mattor i sovrum, hall. Parkett ok i v-rum. Så jag är helnöjd så nu ska jag bara bli godkänd av föreningen och banken godkänna köpet (har lånelöfte så det ska inte bli nått problem, om inte nuvarande ägare är skuldsatt upp över öronen).

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

Låter ju prima. :)
Vart flyttar du? Inom stan?

Winterlord skrev:

Låter ju prima. :)
Vart flyttar du? Inom stan?

Yes... lämnar ön och flyttar till Marielund/Valhall. Det enda akuta är att sovrummet är spyblått (jag hatar blått på väggar) vilket ska åtgärdas omg, lite färg på garderobluckorna.

Ett misstag som jag gjorde i tisdags när vi brjade diskutera handepenning. Jag frågade om det var OK med 15 varpå säljare sa ja. Jag menade 15000 och säljaren uppfattade det som 15% vilket medförde en massa strul. Så mitt råd är prata i klartext.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Klös skrev:

Yes... lämnar ön och flyttar till Marielund/Valhall.

Ett mycket klokt val. ;)

Klös skrev:

Det enda akuta är att sovrummet är spyblått (jag hatar blått på väggar) vilket ska åtgärdas omg, lite färg på garderobluckorna.

Vad är spyblått? :)

Spyblått är spyblått (alla nyanser av blått)... helt enkelt. Jag tål inte blått på väggar helt enkelt, har det i nuvarande sovrum oxå och på garderoberna....

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)