Men hur svårt är det att säga "Nej tack" över telefon? Jag gör det och det är lika enkelt varje gång om det är en vara eller tjänst som jag inte är intresserad av. Eller är vi så jäkla lata/rädda/bekväma för att kunna kläcka ur oss ett "nej" att vi måste lagstifta bort det? Är det inte bättre att låta dem ringa och tjata sig hesa samtidigt som de genererar lite skattepengar till staten, plus att exempelvis en stor skara studenter får lite extrapengar till kassan?
Men det är ju JOBBIGT med reklam!!! När telefonen ringer vill man ju att det ska vara nåt vettigt, nåt fin flicka eller så, men så är det nån jävel som vill sälja nåt då blir man ju förbannad bara.
Men hur svårt är det att säga "Nej tack" över telefon? Jag gör det och det är lika enkelt varje gång om det är en vara eller tjänst som jag inte är intresserad av. Eller är vi så jäkla lata/rädda/bekväma för att kunna kläcka ur oss ett "nej" att vi måste lagstifta bort det? Är det inte bättre att låta dem ringa och tjata sig hesa samtidigt som de genererar lite skattepengar till staten, plus att exempelvis en stor skara studenter får lite extrapengar till kassan?
Ja, men vad bra. Om den nya lagen går igenom antar jag att du kommer stå först i kön med att registrera ditt godkännande (så att de kan fortsätta ringa till dig)?
Ett stort problem med telefonförsäljare, förutom att de ringer och stör, är att de ofta är okunniga eller oseriösa och får folk som kanske är lite för blåögda att köpa saker som de egentligen inte vill ha.
Ja, men vad bra. Om den nya lagen går igenom antar jag att du kommer stå först i kön med att registrera ditt godkännande (så att de kan fortsätta ringa till dig)?
Jag tänker nog göra lika mycket åt saken som jag gjort hittills - det vill säga ingenting. Om det innebär att de inte kan ringa mig om lagen går igenom så sure. Om det innebär att de kan fortsätta ringa mig om lagen inte går igenom så sure. Jag får kanske ett samtal i kvartalet, det är inte särskilt betungande och framförallt inte när samtalet bara tar tio sekunder. Det är ungefär så lång tid det tar för dem att presentera sig och för mig att tacka nej.
muskot skrev:
Ett stort problem med telefonförsäljare, förutom att de ringer och stör, är att de ofta är okunniga eller oseriösa och får folk som kanske är lite för blåögda att köpa saker som de egentligen inte vill ha.
Så bara för att folk inte kan säga nej så ska man lagstifta bort det?
Jag vet att det naturligtvis finns försäljare som är oseriösa och som säljer när man inte borde sälja (har ju gått historier om förståndshandikappade som "handlat") men rötägg finns det överallt, i alla säljbranscher. En vanlig generell äkta svensk svensson som inte har mod nog att tacka nej får sonika skylla sig lite själv. Jag står fast vid att det är enkelt att säga "nej tack".
Ja, men är det i så fall inte bättre att de som är intresserade får anmäla sig till som frivilliga telefonförsäljningsoffer? Att en sådan här lag skulle ta död på branschen visar ju bara på att den är oönskad av de allra flesta. Företagen har inte klarat av att sanera sin verksamhet på egen hand och får nu (förhoppningsvis) ta smällen.
Du och jag kan säga nej, men väldigt många är inte förberedda på de metoder många telefonförsäljare använder. Det finns mängder av fall där folk blivit mer eller mindre lurade, och då menar jag inte förståndshandikappade människor. Jag är visserligen NIX-registrerad numer, men jag vet sedan tidigare att en stor del av försäljarna använder mer eller mindre fula metoder. Det är naturligtvis ingenting de "seriösa" företagen officiellt står bakom, men provisionen gör att många försäljare inte drar sig för att använda diverse fula "knep". Det händer alldeles för ofta för att handla om enstaka rötägg.
Om den oönskade telefonförsäljningen inte förbjuds tycker jag i alla fall att de muntliga avtalen bör ses över. Ofta lovar försäljarna saker innan inspelningen av avtalet börjar och när kunden sedan klagar hänvisar företagen bara till inspelningarna där några löften ej finns registrerade.
Om den oönskade telefonförsäljningen inte förbjuds tycker jag i alla fall att de muntliga avtalen bör ses över. Ofta lovar försäljarna saker innan inspelningen av avtalet börjar och när kunden sedan klagar hänvisar företagen bara till inspelningarna där några löften ej finns registrerade.
Varför inte då se över den biten istället för att lagstifta bort hela skiten?
Vill jag ha någonting, så går jag och köper det/handlar på internet. Min telefon finns för att jag vill ha den till saker jag köpt den för och inte för att bli trackasserad av fattiga studenter som försöker packa på mig ett kalsong-abbonemang. Vill våra stackars, stackars, stackars fattiga studenter tjäna pengar så finns det gott om rabatter att rensa och gator att sopa.
Personligen är jag jag allergisk mot telefonförsäljare när de ringer, men samma sekund som jag säger att jag inte är intresserad och lägger på luren så vet jag att jag glömmer det nästa sekund. Ska vi lagstifta mot att folk ringer på dörren också? Jag menar, Jehovas eller liknande måste väl ändå var värre, jag menar Guuuud, då är de u nästan inne i ditt hem! Ett jävla telefonsamtal är bara att lägga på.
Jag ser inget som helst fel med att telefonförsäljning fortgår, såvida NIX-registret upprätthålls (hårdare koll?).
Det här måste fanimej vara dagens I-landsproblem, om nåt.
..., men samma sekund som jag säger att jag inte är intresserad och lägger på luren så vet jag att jag glömmer det nästa sekund. Ska vi lagstifta mot att folk ringer på dörren också? Jag menar, Jehovas eller liknande måste väl ändå var värre, jag menar Guuuud, då är de u nästan inne i ditt hem! Ett jävla telefonsamtal är bara att lägga på.
Jag ser inget som helst fel med att telefonförsäljning fortgår, såvida NIX-registret upprätthålls (hårdare koll?).
Det här måste fanimej vara dagens I-landsproblem, om nåt.
Varför inte då se över den biten istället för att lagstifta bort hela skiten?
Därför att det IMHO inte är tillräckligt, men samtidigt bättre än så som det fungerar nu.
åsaboe har en poäng. Är det okej att få spam i e-postboxen? Det är ju många företag som tjänar pengar på det (vilket resulterar i skattepengar och arbetstillfällen).
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e