webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2006-03-15, 09:26   #1
obelix
Medlem

obelixs avatar

Registrerad: 2002-09-14
Lösningar: 8
djur borde komma med en varningstext.

Jag har haft djur, mestadels hundar, kring mig hela mitt liv.

och varje gång det är dags så tänker jag samma sak, aldrig igen.

Det jag pratar om är när det är dags att avliva tex en hund.

Dom borde komma med varningstext...

det är så förbannat lätt att leta/gripa efter halmstrån för att slippa ta det steget...
Äldre 2006-03-15, 09:30   #2
oskars
Medlem

oskarss avatar

Registrerad: 2005-11-11
Lösningar: 18
Mm... :/ Förstår att det är jobbigt. Jag har aldrig varit i samma situation, men jag kan tänka mig. Mår din hund inte bra?

The only pop you'll here from us, is pop from our Glocks!
oskars besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-03-15, 09:33   #3
Fredde Mannen
Medlem

Fredde Mannens avatar

Registrerad: 2001-11-18
Lösningar: 53
Citat:
obelix skrev:
Jag har haft djur, mestadels hundar, kring mig hela mitt liv.

och varje gång det är dags så tänker jag samma sak, aldrig igen.

Det jag pratar om är när det är dags att avliva tex en hund.

Dom borde komma med varningstext...

det är så förbannat lätt att leta/gripa efter halmstrån för att slippa ta det steget...
Typ vad då:

Varning: Detta djur kan vara svårt att avliva pga att känslomässiga band kan byggas upp mellan dig och ditt djur, blir därav inte alllt för känslomässigt engagerad i ditt djur.

Vanliga biverkningar: Tårfyllda ögon, Depression, darrningar i händer, införskaffande av nytt djur

Mindre vanliga biverkningar: Införskaffande av djur sker aldrig igen.

hmmm...

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
1. Muffling screams of frustration
2. Covering evidence of your ineptitude
3. Crying into.

Ubuntu forums
Umbraco é nice.
Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.
Fredde Mannen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-03-15, 09:38   #4
obelix
Medlem

obelixs avatar

Citat:
oskars skrev:
Mm... :/ Förstår att det är jobbigt. Jag har aldrig varit i samma situation, men jag kan tänka mig. Mår din hund inte bra?
han är 13 år min lilla gubbe, plus att kroppen börjar ge efter på honom pga hans storlek, han är en ovanligt stor Schäfer.
Äldre 2006-03-15, 09:39   #5
obelix
Medlem

obelixs avatar

Citat:
Fredde Mannen skrev:
Typ vad då:

Varning: Detta djur kan vara svårt att avliva pga att känslomässiga band kan byggas upp mellan dig och ditt djur, blir därav inte alllt för känslomässigt engagerad i ditt djur.

Vanliga biverkningar: Tårfyllda ögon, Depression, darrningar i händer, införskaffande av nytt djur

Mindre vanliga biverkningar: Införskaffande av djur sker aldrig igen.

hmmm...
det skulle inte vara helt fel...

jag ville väl mest bara skriva av mig lite, och klaga över att man är lika förbenat dum varje gång, man förtränger det oundvikliga varje gång.
Äldre 2006-03-15, 10:41   #6
Cassady
Medlem

Registrerad: 2005-08-20
Lösningar: 6
Kan bara instämma. Helt fruktansvärt att behöva avliva sitt husdjur. Men man får trösta sig med att det oftast är det mest humana. Även om det är en klen tröst

Beklagar att du måste ta farväl av din schäfer. Alltid lika tråkigt
Cassady besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-03-15, 11:45   #7
Danny
Medlem

Dannys avatar

Registrerad: 2004-07-04
Lösningar: 110
aha... det var det du hade bestämt dig för. Ja det måste vara tungt, en del lever inte så länge som man skulle önska. Man får tänka positivt, han har det bättre på andra sidan pärleporten. Har en tjejkompis som har nån katt det är fel på, varje gång kostar det 100£ och det börjar bli så ofta så hon har inte RÅD att ha katten kvar ...nä usch... måste vara jobbigt
Äldre 2006-03-15, 11:48   #8
Pedda
Forumvärd

Registrerad: 2000-06-28
Lösningar: 211
Det är det värsta med att ha djur. Dottern var lessen länge efter att hennes kanin var tvungen att avlivas för att den bröt benet.
Äldre 2006-03-15, 15:56   #9
Fia
Medlem

Fias avatar

Registrerad: 2004-04-17
Lösningar: 22
Usch... avlivning är bland det jobbigaste som finns.

Fick alldeles nyss höra på telefon att min och mammas tax Zia har en cysta på nåt av de inre organen. Än så länge är hon pigg och aktiv, men det handlar nog bara om veckor eller månader innan det är dags. Hon fyller 12 i april.

Köpte en ny leksak till henne förra veckan som hon fullkomligt avgudar. Ett lurvigt, regnbågsfärgat mjukisben som piper när man biter på det. Det känns skönt att hon får ha det så bra som möjligt den sista tiden. På något sätt måste man försöka fatta att hon levt ett helt liv fast man själv har större delen framför sig. Och hon har levt ett jättebra hundliv, bättre än många andra hundar. Det är det man måste intala sig när det känns jobbigt.
Fia besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-03-15, 15:59   #10
mayday
Medlem

maydays avatar

Registrerad: 2000-08-18
Lösningar: 40
Ägare borde snarare ha varningstexter
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"
mayday besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-03-24, 12:00   #11
Kapten Haddock
Medlem

Registrerad: 2006-01-04
Lösningar: 0
Kanske det vore värt att investera i ett djur som lever längre? Sköldpaddor kanske? En gubbe hadde i bakgården i 40 år innan nån anna tog hand om den, då var sköldpaddan 90 år och hadde säkert flera decennier kvar på sitt liv.
Kapten Haddock besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-03-24, 12:08   #12
Fia
Medlem

Fias avatar

Inte för att ålder är det man bör välja djur efter i första hand, men råttor lever bara 2 år vilket är ganska skönt. Samtidigt är de ett dåligt substitut för en hund.
Äldre 2006-03-24, 13:06   #13
Kapten Haddock
Medlem

Registrerad: 2006-01-04
Lösningar: 0
Sköldpaddor är ju gulliga. Sen är det ganska coolt med ett djur som kan gå i arv.
Kapten Haddock besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-03-24, 14:40   #14
PatrikB
Medlem

Registrerad: 2000-03-31
Lösningar: 190
Faktum är att de allra, allra felsta hundar lever för länge. De går sina sista år och "lider" p g a att ägarna inte tar sitt ANSVAR! och besöker vet för att de ska kunna somna in och slippa sitt lidande. Som de flesta vet så lider hundar i det "tysta", och börjar man SE att hunden lider har det gått åt h*****e för långt.

Man kan arrangera detta i sitt eget hem, med hembesök av vet, och då kan man göra det bästa av situationen.

Naturligtvis är det alltid tråkigt att förlora sin bästa vän, en vän som man inte kan ersätta hur som helst. Har själv fått avliva flera hundar p g a olika saker, och det är alltid hårt, men man vet också att det är det bästa för sin älskade vän och familjemedlem så det är bara att "ta tjuren vid hornen" trots att man själv lider/sörjer.

Känner fortfarande saknad efter den senaste vovven och det var många, många år sedan hon fick lov att tas bort i förtid.

Edit. stavfel och tillägg

cya,
/PatrikB

AktivHUND.se | Sveriges hundkunnigaste site!
PatrikB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-03-24, 15:31   #15
Fia
Medlem

Fias avatar

Citat:
PatrikB skrev:
Faktum är att de allra, allra felsta hundar lever för länge. De går sina sista år och "lider" p g a att ägarna inte tar sitt ANSVAR! och besöker vet för att de ska kunna somna in och slippa sitt lidande. Som de flesta vet så lider hundar i det "tysta", och börjar man SE att hunden lider har det gått åt h*****e för långt.
Jag känner till ett par med en gammal hund som hade en stor cancerknöl på magen. Knölen gick inte att operera bort och den hade dessutom spruckit, men ägarna hade plåstrat om den så gott det gick. De klarade inte av att avliva hunden och det berodde på att den ena av ägarna själv var (är) sjuk i obotlig cancer. I det fallet var det nog omöjligt för ägaren att inte dra paralleller till sig själv och tänka "jag kommer aldrig bli frisk och jag lider varje dag, borde jag avlivas då också?".

Till slut så avlivades ju hunden ändå och jag säger inte att det var rätt att skjuta upp det beslutet. Jag menar bara på att det inte alltid är lätt att välja vad som är bäst, speciellt inte eftersom inte ens människor får bestämma när det blivit för mycket lidande för dem själva.
Äldre 2006-04-03, 06:41   #16
Vatos Locos
Medlem

Vatos Locoss avatar

Registrerad: 2005-03-22
Lösningar: 12
Citat:
obelix skrev:
han är 13 år min lilla gubbe, plus att kroppen börjar ge efter på honom pga hans storlek, han är en ovanligt stor Schäfer.
Vet hur det känns, har själv varit med om att avliva familjens 15 åriga Labrador, det är ingen höjdare, då jag och syrran fick henne när vi gick i lågstadiet och hade henne fram till vuxen ålder, men finns inget värre när man ser ägare som har kvar hundarna trots att man ser hundens lidande.
Så man måste se till hundens bästa och ta det humana men jävliga beslutet.
Vatos Locos besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 10:22.