![]() |
|
|
|||||||
| PHP Här diskuteras allt som har med scriptspråket PHP att göra. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-20
Lösningar: 3900 |
Nu behöver jag hjälp igen.. eftersom jag inte hittat nån bra php-guide än så kan jag inte göra det själv
![]() Ok, jag behöver ett enkelt formulär där besökaren fyller i sitt namn, epost adress och kommentar, vad ska jag skriva? Det skulle även vara bra om man kunde få det så att e-post adressen som besökaren fyllt i läggs i "from" fältet.. (så att jag direkt kan klicka på reply i Outlook). ...så.. hur gör jag? ------------------ ::[ Matti Kolu ] ::[ www.mk.st ] [Redigerat av Matti den 24 feb 2000]
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-08
Lösningar: 110 |
Uhmm...
Antag att feedback formuläret ligger i dokumentet feedback.php3 Gör ett formulär: <FORM ACTION="feedback.php3" METHOD="post"> Namn: <INPUT TYPE="text" NAME="namn" SIZE="30"> Email: <INPUT TYPE="text" NAME="mail" SIZE="30"> Kommentar: <TEXTAREA NAME="kommentar" COLS="30" ROWS="8"></TEXTAREA> <INPUT TYPE="submit" VALUE="Skicka"> </FORM> I samma dokument gör du en liten php moj som kollar om man skickat eller inte.. Typ: <?php if(isset($namn)) { mail("mattismail@mk.st", "Feedback från $namn", "$kommentar", "Reply-To: $mail"); } ?> Jag har säkert skrivit fel någonstans men lite får du f*nimej göra själv.. :d ...Och det finns säkert bättre lösningar men det här borde fungera och det är enkelt... ![]() /Erik Hellström [Redigerat av PhOrPhEr den 24 feb 2000] |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
fungerar ju perfekt
![]() Om jag vill att användaren ska redirectas till en annan sida då han/hon gett mig feedback, vad ska jag då skriva och var? Tnx ------------------ ::[ Matti Kolu ] ::[ www.mk.st ]
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-08
Lösningar: 110 |
Enklast är att lägga php scriptet jag gav dig innan, på den sidan som du vill att personen ska bli skickad till.
Isf. ändrar du FORM taggen till: <FORM ACTION="redirect_sida.php3" METHOD="post"> Dvs. php scriptet ska nu ligga i redirect_sida.php3 och formuläret ska ligga i feedback.php3. /Erik Hellström |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Om jag istället vill skriva in namn, mail och kommentarer till en textfil (meddelanden.txt), hur gör jag då? =)
------------------ Matti Kolu www.mk.st
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-01-12
Lösningar: 3740 |
Jag tror att det här fungerar. Är dock inte helt säker.
$filnamn = "namn.på.filen"; $fd = fopen ( $filnamn, "a+" ); fwrite ($fd, $variabler . "Plus text om du vill det."); fclose ($fd); a+ gör att texten läggs till i slutet av filen. Du kan även använda w+. Då raderas innehållet i filen först. ------------------ Kim Halderot cim@linux.nu
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-03-06
Lösningar: 0 |
Matti, scriptet som du änvänder för att skriva till en fil, går även att använda som en slags gästbok
Fejkad databas..! =))
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|