webForumDet fria alternativet

Finns det någon med GIS-kompetens på wF? Behöver råd.

Webbutveckling

82 svar · 5 988 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag håller på med ett GIS-projekt och står inför en rad beslut. Hela detta område är väldigt nytt för mig varför jag känner att jag behöver rådfråga någon med större kunskap än vad jag har. Frågorna rör vilken tekniklösning som är mest lämplig samt för det jag ska göra samt vilket kartunderlag/koordinatsystem som är smidigast att använda sig av kopplat till det.

Har så här långt varit i kontakt med en rad myndigheter och fått uppgifter som hjälpt mig på vägen i beslutsfattandet.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

GIS-världen är liten. När det gäller tekniska lösningar, domineras den rejält av företaget ESRI. Vi talar då om en dominans som, inom GIS-området, är betydligt större än Mcrosofts dominans inom IT i största allmänhet. Det har lett till att det är just ESRI:s lösningar som jag känner bäst till. Där hittar vi bland annat ArcIMS, som är en produkt för att lägga ut kartor på internet. Vi hittar även ArcSDE, som är ett lager som ligger mot databasen. ArcSDE kan användas med flera olika databaser, som Oracle, SQL Server, mm. Men man ska inte glömma bort att det finns databaser som själva kan hantera geografisk information smidigt. Oracle Spatial är ett exempel: http://www.oracle.com/technology/products/spatial/index.html

Tyvärr är allt detta saker som kostar mycket pengar för den som ska använda det i hobbyverksamhet. Oracle går att tanka ner gratis, men får då bara användas för utvecklingsändamål: http://www.oracle.com/technology/software/htdocs/devlic.html

You may not:
- use the programs for your own internal data processing or for any commercial or production purposes, or use the programs for any purpose except the development of a single prototype of your application;

Dessvärre utesluter det även din verksamhet, även om du inte har tänkt tjäna pengar.

Möjligtvis skulle detta kunna vara en lösning för dig: http://grass.itc.it/
Det var mycket länge sedan jag kom i kontakt med den programvaran. Det var när jag studerade. Högskolan hade helt enkelt inte råd med särskilt många kommersiella lösningar. Med all säkerhet ser GRASS mycket annorlunda ut nu, mot hur det var på den tiden. Men det är säkert en förändring till det bättre.

Mina kunskaper om de billiga lösningarna, är dåliga, då det är min arbetsgivare som betalar för programvaran. Och då blir det de etablerade produkterna som väljs.

Angående koordinatsystem, de lösningar jag känner till, klarar de vanliga koordinatsystemen, som WGS84, UTM, RT90 (som används i Sverige idag), SWEREF99 (som Sverige kommer gå över till inom en mycket kort tid), etc.

Jag har redan besökt ESRI och MapInfo och utforskat det deras produktutbud. Förmodligen är det produkter i toppklass men man får inte ett leende på läpparna när man läser att en licens för något av huvudprogrammen kostar $1500! Det är mycket pengar.

Det är inte ett hobbyprojekt det jag projekterar för nu. Det är ett seriöst projekt som jag har som mål att kunna tjäna pengar på. Dock, finns det många hinder att ta sig förbi. Först och främst, måste jag utifrån vad jag vill åstadkomma, hitta rätt teknisk lösning. Jag har redan undersökt MapServer (OpenSource) för att se vad det kan erbjuda. I nuläget försöker jag sätta mig in den uppsjö av information som finns om detta program. Min uppfattning är att detta förmodligen är det mest realistiska alternativ med hänsyn till kostadner och vad programmet klarar av att göra.

Vad vill jag göra?
- Presentera vektorbaserad kartinformation (undersöker lämpligt kartunderlag)
- Presentera vektorbaserad geografisk information (denna information har jag tillgång till)
- Möjlighet att utföra ett antal beräkningar utifrån "inputs" från användaren.

Vidare så har jag köpt en bok som avhandlar just MapServer för att försöka sätta mig in i de rent tekniska bitarna.

Vad gäller databasen Oracle så gick den alltså bara att använda i utbildningssyfte. Jag läste dock att det finns något som heter PostGIS och det är en annan form av databas som har ett väldigt bra stöd för spatiala funktioner.

Tack för dina upplysningar. Guld värda! Om inte annat så var det fina konstateranden av en bister verklighet :)

Jag kollade lite vad MapServer och PostGIS handlade om. De såg ju klart intressanta ut. Om du lyckas skapa en lösning med hjälp av dessa verktyg, är jag intresserad av att höra hur det går. :)

I'll keep u posted! :)

Tänkte ta tillfället i akt och tala om hur mitt lilla kartprojekt fortskrider. Jag har kommit över en del tekniska problem, som framför allt ligger i installations/konfigurationsskedet.

Nu har jag med demodata från Lantmäteriverket lyckats få fram en grundkarta som mer ska ses som ett test. Än återstår mycket arbete.

kartprojekt.jpg

Jag ser ett rutnät i sjöarna. Det har säkert med ritordningen hos lagren att göra. Vill du ha ett rutnät, ser det snyggare ut om du fixar så det ritas över alla andra lager. Annars kan du lika gärna skippa rutnätet.

Har du några lager med ortsnamn? Sådan information vore trevlig att se.

Annars ser det bra ut. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Måste vara helt tillfredställande för dina ändamål.
Ser mycket bra ut.
Har du det live på sidan nu?

UlfT skrev:

Jag ser ett rutnät i sjöarna. Det har säkert med ritordningen hos lagren att göra. Vill du ha ett rutnät, ser det snyggare ut om du fixar så det ritas över alla andra lager. Annars kan du lika gärna skippa rutnätet.

Jag upptäckte det jag också. Tror dessa rutor ligger lagrade i huvud-SHP-filen. Ska se vad jag kan göra åt saken.

UlfT skrev:

Har du några lager med ortsnamn? Sådan information vore trevlig att se.

Jag har totalt 39 olika lager. Vet att jag såg ett lager som berörde ortsnamn etc. Återkommer med mer info.

Lasp skrev:

Har du det live på sidan nu?

Nej, i nuläget finns ingenting live på sidan. Det är fortfarande en hel del arbete kvar innan den är fullt funktionell.

Jag funderar fortfarande på vilket kartunderlag som jag skall använda mig av. En GSD-karta 1:250 000 som Lantmäteriverket erbjuder kostar runt 20 000 kr och det känns onödigt att spendera de pengarna i det här skedet. Sedan så leverar Luftfartsverket sin information i WGS84 och Lantmäteriverket i RT90. Det måste till en konvertering av kartinformationen för att de ska matcha varandra.

För att hålla nere kostnaderna skulle jag vilja komma åt kartinformation över Sverige som är gratis att ladda ner. Dock behöver det givetvis inte vara lika detaljerad som en riktig GSD-karta.

UlfT --> En fråga till dig. Har du jobbat något med geospatiala databaser? Kan man säga att anledningen till att man vill ha in kartinformationen i en databas är för att göra den sökbar så att man kan beräkna avstånd mm mellan olika objekt?

Detta måste vara det lager som placerar ut text för orter samhällen etc...

TX Text
Innehåller kartografiskt placerad text.
Text för utländskt område har kodning +100 till nedanstående kategorikoder med undantag för tätorter (4, 5, 7, 8 och 9) som har kodning +160 (d.v.s. 164, 165 o.s.v.) samt med undantag för tätortsdel, stor (14) som har kodning +110 (d.v.s. 124).

Ny fick jag till det så att namnen placeras ut rätt. :)

Dock har jag problem med att få ut symboler på kartan. Min uppfattning är att det i den här GSD-kartan skall finnas styling-information för vägar etc så att det går att skilja mellan en "vanlig väg" och en motorväg exempelvis. Denna information skall ju finnas i den uppsättning med filer som följer med.

kartprojekt02.JPG

lillebror skrev:

UlfT --> En fråga till dig. Har du jobbat något med geospatiala databaser? Kan man säga att anledningen till att man vill ha in kartinformationen i en databas är för att göra den sökbar så att man kan beräkna avstånd mm mellan olika objekt?

Jag jobbar med sådana databaser. Anledningen till att man använder sådana, är inte att de skulle möjliggöra avståndsberäkningar eller sökningar, för det kan man göra i alla fall. Däremot är det överlag ett smartare sätt att lagra informationen, istället för i filer. Sökningar nämnde jag iofs att man kan göra i alla fall. Men det går fortare att söka i en databas, då man kan indexera informationen.

lillebror skrev:

Dock har jag problem med att få ut symboler på kartan. Min uppfattning är att det i den här GSD-kartan skall finnas styling-information för vägar etc så att det går att skilja mellan en "vanlig väg" och en motorväg exempelvis. Denna information skall ju finnas i den uppsättning med filer som följer med.

Vad har du för filer? Shp, som du nämnde (brukar kallas shape), brukar åtföljas av dbf-filer, som innehåller attribut för objekten, samt idx-filer, som knyter ihop attributen med objekten i shp-filen. Ingen av dem innehåller någon visualiseringsinformation. Symboler kan ofta finnas lagrade i truetype-filer. Övrig visualiseringsinformation, är ofta i form av axl-filer (en slags xml-filer som används av Esri). Jag vet inte om andra system än Esris egna, kan använda axl-filer.

UlfT skrev:

Anledningen till att man använder sådana, är inte att de skulle möjliggöra avståndsberäkningar eller sökningar, för det kan man göra i alla fall. Däremot är det överlag ett smartare sätt att lagra informationen, istället för i filer. Sökningar nämnde jag iofs att man kan göra i alla fall. Men det går fortare att söka i en databas, då man kan indexera informationen.

Vad jag menade var att databasen blir ett väldigt bra verktyg för att manipulera och göra olika typer av beräkningar på den lagrade geografiska informationen.

UlfT skrev:

Vad har du för filer?

För varje lager (i Shape-format) har jag en uppsättning filer som består av .shp, .dbf och .shx.

Shp-filen innehåller själva geometrin.
Dbf-filen innehåller attribut enligt specifikationen.
Shx-filen är en indexfil.

UlfT skrev:

Shp, som du nämnde (brukar kallas shape), brukar åtföljas av dbf-filer, som innehåller attribut för objekten, samt idx-filer, som knyter ihop attributen med objekten i shp-filen. Ingen av dem innehåller någon visualiseringsinformation. Symboler kan ofta finnas lagrade i truetype-filer. Övrig visualiseringsinformation, är ofta i form av axl-filer (en slags xml-filer som används av Esri). Jag vet inte om andra system än Esris egna, kan använda axl-filer.

Om jag nu skulle beställa en karta från lantmäteriverket så hoppas jag verkligen att jag får levererat fler symboler än vad den medföljande truetype-fonten innehöll (uppskattningsvis 12 symboler) i demofilen (kanske en anledning varför det var så få) och det finns ju fler än så.

För att urskilja olika typer av vägar exempelvis. Är jag själv tvungen att skapa de symbolerna/bilderna eller följer sådan information normalt sett med?

Fick ordning på linjerna som spökade i vattnet förut...

Btw, nu har jag också hittat ett bra verktyg som scannar av shp- eller mid/mif-filer och som sedan stoppar in detta i databasen.

Som jag förstod det hela av dokumentationen till det här lilla programmet så skapar det här skriptet själv de databastabeller/fältnamn som är nödvändiga med hänsyn till vilka attribut som finns lagrade i geofilen. Låter det vettigt att göra på dettat sätt? Hur gör du?

Jag fick tipset att designa geodatabasen modulärt (=relationsbaserad?). Är det en god tanke eller ska jag låta skriptet göra jobbet? Är inte heller säker på att jag har alla fakta på bordet för att själva kunna fatta ett korrekt beslut. Det kan finnas saker jag glömt.

kartprojekt03.JPG

Nehä...nu får det räcka för ikväll...

kartprojekt04.JPG

Har bearbetat kartan ytterligare...

karta.JPG
Medlem sedan mars 20063 inlägg

Lånar tråd lite

Hoppas det är lugnt om jag lånar tråden lite lillebror. ;)

Jag letar egentligen efter ett ganska enkelt script för kartor.
Det är tänkt för en hemsida, där en karta över alla användare ska finnas.

Kartan ska vara väldigt enkel, något i stil med den som finns på blocket.se.
När är användaren registrerar sig, anger den bostadsort.
Detta visas sedan som en plupp på kartan.

Finns det något script eller liknande som genererar en prick på en karta?

Jakob Ohlson

Medlem sedan nov. 200635 inlägg

Frågor om Mapserver

Hejsan!
Jag praktiserar i min hemkommun(Haninge) och har fått i uppdrag att få fram fakta om MapServer eftersom kommunen funderrar på att köpa licensen men är tveksamma...Jag har fyra punkter och undrar om det finns någon här med kanske lite GIS-erfarenheter kan hjälpa mig med det??

-Operativsystem som stödjer MapServer?
-Vilka plattformar behövs för att köra igång programmet?
-Vilka eller vilken script MapServer använder?
-Vilken kartmotor MapServer använder?
-För och Nackdelar i MapServer?
Om det finns någon här som kan hjälpa mig med det så vpre jag väldigt tacksam
Med Vänliga Hälsningar

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Nu är jag kanske ute och cyklar, men jag tror att det finns flera olika "MapServer". Det som jag plitar med just nu i mitt exjobb är UMN MapServer. Det är opensource/gratis att använda. Jag vet inte om det kanske något annat MapServer som din kommun efterfrågar.

Det finns massa matnyttigt om UMN Mapserver på deras hemsida. Saxat från denna sida:

UMN MapServer skrev:

MapServer runs on Linux, Windows, Mac OS X, Solaris, and more. To compile or install some of the required programs, you may need administrative rights to the machine.

You need a working and properly configured HTTP (Web) server, such as Apache or Microsoft Internet Information Server, on the machine on which you are installing MapServer.

Det står också en del om de olika formaten som UMN MapServer kan hantera. ESRIs shape-filer är t ex standard. Data från en PostgreSQL-databas (med PostGIS tillägg) funkar också. Jag provar själv just nu bägge dessa. MapInfo-filer ska den också stödja samt en hel hög andra format.

/red. PS. Välkommen till wF! :bire

Medlem sedan nov. 200635 inlägg

MapServer

Till Fia!
Vill tacka så mycket för det info du har kommit med och du var inte alls ute och cycklar utan det var jag, jag har faktiskt fått med det mesta som jag sökt efter men en viktig fråga har jag faktiskt kvar!
Finns det några för och nackdelar med MapServer?
Har någon jobbat med Mapexponare?
Kan man jämföra de två karttjänstprogrammen? Jag vet att Exponare kostar men hur är det med karttjänsterna?
Med Vänliga Hälsningar

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)