webForumDet fria alternativet

Är detta en säljande text?!

Marknadsföring

63 svar · 4 915 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hej!

Med anledning av mitt projekt Flygfyren.nu har jag nu kommit fram till en punkt då det så sakteliga börjar bli dags för ett antal marknadsföringsåtgärder för att upplysa omvärlden (förutom de som nu redan hittat hit :)) om att denna sida existerar och vad den kan erbjuda.

Jag har i tidigare i tråden Hur lanserar jag mitt projekt på bästa sätt? diskuterat vad som kan vara en lämplig marknadsföringsstrategi med hänsyn till projektets karaktär och vilken målgrupp det vänder sig till.

Pace föreslog ett personligt utskick till ordföranden i ett antal flygklubbar. Jag tyckte förslaget lät bra och har nu försökt få ihop iaf ett utkast till något som jag kan arbeta vidare med.

Utkastet ser ut så här...

Utskick till ordföranden i en flygklubb skrev:

Hej,

Mitt namn är XXX (och jag är 26 år gammal). Hösten 2003 påbörjade jag min flygutbildning med målet att ta ett PPL-certifikat. I skrivandets stund befinner jag mig i slutskedet av utbildningen med endast uppflygning kvar att genomföra.

Ibörjan av utbildningen hade jag många frågeställningar av så väl praktisk som teoretisk natur som jag sökte svar på. Idén till ett svenskt flygforum på Internet för piloter tog form utifrån den problemställningen. Min uppfattning är att det idag finns många duktiga piloter i Sverige med stor erfarenhet.

Min idé är helt enkelt att försöka göra vårt avlånga land Sverige lite mindre så att avstånd inte är ett hinder för att kunna möta likasinnade och föra flygrelaterade diskussioner på Internet. Detta forum tar sin ansats i det europeiska regelverket JAR.

Jag vill poängtera att projektet Flygfyren fortfarande är i sin linda. Min bestämda uppfattning är att det är forummedlemmarna som ”är” forumet. Utan dessa är människor är Flygfyren enbart en teknisk plattform. Mitt mål är att skapa så bra förutsättningar som möjligt för privatflygare i Sverige att kunna kommunicera med varandra och utbyta erfarenheter.

Besök gärna Flygfyren på http://www.flygfyren.nu för att bilda Er en egen uppfattning om projektet och dess utformning!

Med vänliga hälsningar,

Det skulle vara kul att få lite kommentarer från någon som är mer van än vad jag är att skriva reklamtexter, eller som jag nu läst så många gånger, "texter som blir lästa" :)

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Jag skulle vilja svara nej. Det är snarare en (schablonmässig) presentation av dig och din verksamhet. Ursäkta min ärlighet. ;) Efter att ha läst en säljande text ska man få känslan: wow, denna produkten måste jag ha. Mycket kortfattat skulle jag vilja lyfta fram några viktiga egenskaper för en säljande text:

– Fokusera på kunden och inte på det egna företaget eller dig själv. (klassiskt misstag)
– Visa lösningen på kundens behov och problem. Istället för att berätta vilka fantastiska finesser den nylanserade microvågsugnen har, så berättar du hur enkelt och snabbt kunden får sin favoriträtt på bordet.
– Tala till endast en person. Görs enklast med du-tilltal.
– Inrikta dig på en målgrupp. Hur bra din idé än är kan du inte få alla att tända på den.
– Texten ska uppmana till handling.
– Avge ett löfte i texten och håll vad du lovar.
– För varje jag bör du ha minst 5 du.
– Lägg mycket krut på en bra rubrik.

Mitt råd till dig är att byta fokus. Lyft fram kunden och tona ner dig själv. :)

Jag passar på att dela med mig av lite mer godis. Jag ser att en del tips återkommer, men repetition är viktigt sägs det. ;)

http://ezinequeen.com/salesletters.htm
http://ezinequeen.com/copysells.htm

Bakom tipsen (i länkarna ovan) står Alexandria K. Brown, som är författare till den prisbelönta boken 'Boost Business With Your Own E-zine'.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nej den är inte bra.
Ta bort presentationen av dig själv i början. låt det möjligt ligga som en slutklämm. Vad du heter framgår ju av undertecknandet.
Börja inte en säljmening med "Jag" Involvera mottagaren direkt i en frågeställning.
Skriv om och kom tillbaka.

Tack för alla tips Lasp och K@llen (y)

Jag kände på mig redan innan att texten inte var speciellt säljande :) För att jag ska kunna förändra och utveckla texten måste jag utgå ifrån var jag står nu och ta med mig dessa saker ni tog upp.

Som jag ser det är det det fetmarkerade i brevet som jag skall vidarutveckla och föra fram i ett mer kundorienterat perspektiv (dvs vad får jag (kunden) ut av detta forum, vad ger det mig som kund?):

Utskick till ordföranden i en flygklubb skrev:

Hej,

Mitt namn är Fredrik Tibbling (och jag är 26 år gammal). Hösten 2003 påbörjade jag min flygutbildning med målet att ta ett PPL-certifikat. I skrivandets stund befinner jag mig i slutskedet av utbildningen med endast uppflygning kvar att genomföra.

Ibörjan av utbildningen hade jag många frågeställningar av så väl praktisk som teoretisk natur som jag sökte svar på. Idén till ett svenskt flygforum på Internet för piloter tog form utifrån den problemställningen. Min uppfattning är att det idag finns många duktiga piloter i Sverige med stor erfarenhet.

Min idé är helt enkelt att försöka göra vårt avlånga land Sverige lite mindre så att avstånd inte är ett hinder för att kunna möta likasinnade och föra flygrelaterade diskussioner på Internet. Detta forum tar sin ansats i det europeiska regelverket JAR.

Jag vill poängtera att projektet Flygfyren fortfarande är i sin linda. Min bestämda uppfattning är att det är forummedlemmarna som ”är” forumet. Utan dessa är människor är Flygfyren enbart en teknisk plattform. Mitt mål är att skapa så bra förutsättningar som möjligt för privatflygare i Sverige att kunna kommunicera med varandra och utbyta erfarenheter.

Besök gärna Flygfyren på http://www.flygfyren.nu för att bilda Er en egen uppfattning om projektet och dess utformning!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik Tibbling
Skövde, 27 januari 2006

Kommer tillbaka med en omarbetad version!

Det fetmarkerade är en bit på väg. Ställ dig själv följande fråga innan du börjar skriva:

Vilket problem löser Flygfyren åt besökaren?

Skriv sedan ner hur Flygfyren löser besökarens problem. Deal? ;)

Nu har jag skrivit om hela texten som jag skrev tidigare och hoppat i en kunds (privatflygares) kläder. Jag har även försökt tänka till på vad skulle jag, om jag var kund, vilja bli erbjuden för möjligheter när jag läser ett sådant här utskick? Mer säljande var det visst...det kanske inte är perfekt det jag skrivit men jag tycker ändå att det känns att jag är mer på rätt väg än tidigare:

Brev till ordföranden i en flygklubb skrev:

Flygfyren - Ett nytt svenskt flygutbildningsforum på Internet för svenska privatflygare!

Har du någon gång under din skoltid som flygelev eller som aktiv pilot känt att du har haft flygrelaterade frågeställningar som du har sökt svar på, men som förblivit obesvarade, enbart för att du helt enkelt inte har kunnat fråga tillräckligt många personer i din omgivning? Ett enkelt antagande säger att ju fler en fråga når ut till, ju större är chansen att du ska få ett svar tillbaka, ett ”korrekt” svar dessutom!

Flygfyren – ett svenskt flygutbildningsforum på Internet– sätter användaren i fokus. Forumet finns till för dig som är pilot och det ger dig möjligheten att tillsammans med andra piloter i Sverige kommunicera med varandra, utbyta tankar och erfarenheter men även ställa frågor som har chans att nå en bredare publik än vad den kanske skulle göra i just din direkta omgivning.

Flygfyren har hela Sverige som upptagningsområde. Tänk dig möjligheten att fråga erfarna piloter från norrland om hur det är att flyga vintertid och vad man särskilt bör tänka på då? Eller är det så att du går i tankarna att skaffa dig en sjöbehörighet till ditt certifikat men vill veta mer vad det innebär rent praktiskt innan du slår till? Den möjligheten kan Flygfyren erbjuda dig som pilot. Möjligheten för dig att möta människor utspridda på ett stort geografiskt område i Sverige samlade på en och samma plats – Flygfyren.

Besök Flygfyren på http://www.flygfyren.nu för att utforska forumet närmare!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik Tibbling
Skövde, 28 januari 2006

Synpunkter?

R: Just det, tror inte jag använde ordet jag en enda gång :)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Jag är inte en expert på säljande texter, så ta det med en stor nypa salt! Men jag tycker det var ett stort kliv framåt!! :) I mina ögon är det bra, så när som på en sak:

, ett ”korrekt” svar dessutom

:o Vad du gör, ta bort ":rna!! ett "korrekt" svar innebär snarast motsatsen till ett korrekt dito. Apostroferna visar att du använder ordet i en ovanlig betydelse och det ger absolut inga bra associationer på ett sådant ord.

Sedan - jag är inte pilot, så korrekt kanske är ett vettigt ord i sammanhanget, men jag tror att det ev kan vara bra att byta det mot:

förslag skrev:

, ett bra svar dessutom

För om du skriver korrekt svar så låter det lite som ett Fråga/Svar forum där du garanterar att alla svar är korrekta, vilket du väl inte gärna kan göra? Ordet BRA är bättre därför att du inte lovar korrekthet, samtidigt som varje pilots/flygintresserads egna kunskaper kan gå in för att avgöra hur bra svaren är.

Mycket bättre. (y)

Några snabba synpunkter:
1. Byt dina deviser mot komma-tecken. Vill du inte det så använd pratminus som det ska vara. ;)
2. Byt ut en del torra ord som hör hemma i byråkrativärlden till enklare synonymer. Exempelvis orden antagande, frågeställningar, upptagningsområde.
3. Visa meningar är långa, dela hellre upp dem på två.
4. Rubriken skulle jag pusta en hel del på. Ge ett löfte redan där. Helst med något som leder läsaren in i första stycket.
5. Försök få in lite mer bevisföring med hjälp av exempel.

Edit. Bra synpunkt från asaah. Om man måste skriva ett ord inom citattecken, då är det sannolikt fel ord som används. :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag vet inte om det här är bra eller motsatsen, men om man blandar in lite flygtermer så kanske man kan locka de som verkligen är intresserade? "Ah, det här är min grej", typ.

Ni har alla bidragit med kloka synpunkter som jag har tänkt på när jag reviderat texten. Nu har jag ett nytt utkast. Jag har försökt göra texten mer levande och mindre byråkratisk. Jag har alltid haft en förmåga att vara så där korrekt när jag skriver och då blir det gärna att man använder ord som kan upplevas som väldigt stela och tråkiga :e

Nå väl. Här kommer utkastet:

Utskick till ordföranden i en flygklubb (version 2) skrev:

Vill Du lära dig av andra piloters flygerfarenheter och delta i intressanta flygdiskussioner för att bli en säkrare pilot?

Har Du någon gång under din skoltid som flygelev eller som aktiv pilot känt att Du har haft frågor om flyg som du sökt svar på men som förblivit obesvarade? Detta av den enkla anledningen att Du helt enkelt inte har haft möjlighet att fråga tillräckligt många personer i din omgivning! Ju fler en fråga når ut till, ju större är chansen att Du ska få ett svar tillbaka. Ett bra svar som dessutom kanske löser ditt problem!

Flygfyren är ett nystartat svenskt flygutbildningsforum på Internet som har ambitionen att möjliggöra kommunikation mellan Sveriges privatflygare på ett enkelt sätt! Forumet sätter Dig som är pilot och flygintresserad i centrum och ger Dig möjligheten att kommunicera med andra likasinnade i Sverige, för att utbyta tankar och erfarenheter samt ställa direkta frågor som har en chans att nå en bredare publik än vad de vanligtvis kanske gör.

Flygfyren ger dig möjligheten att kommunicera med personer från hela Sverige. Tänk Dig möjligheten att kunna fråga erfarna piloter från norrland om hur det egentligen är att flyga vintertid? Och vad man särskilt bör tänka på inför en stundande norrlandsflygning? Eller går Du i tankarna att skaffa dig en sjöbehörighet till ditt certifikat och kanske vill veta mer vad det innebär rent praktiskt innan Du går vidare?

Flygfyren erbjuder dig som pilot möjligheten att möta människor utspridda på ett stort geografiskt område i Sverige samlade på en och samma plats.

Som registrerad medlen kan du:

* Skriva inlägg i forumet.
* Skriva artiklar och lägga till bilder.
* Få en egen profil med presentation om Dig och Din flygbakgrund.
* Skicka snabbmeddelanden till andra medlemmar.
* Sist men inte minst, möjligheten att knyta nya flygkontakter!

Besök Flygfyren på http://www.flygfyren.nu för att utforska forumet närmare!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik Tibbling
Skövde, 28 januari 2006

K@llen skrev:

1. Byt dina deviser mot komma-tecken. Vill du inte det så använd pratminus som det ska vara. ;)

En devis är väl det samma som motto? Hur ska jag byta ut det mot kommatecken? Blir det inte väldigt konstigt då?! :e

K@llen skrev:

Jag la till det jag har på förstasidan på flygfyren....fem punkter vad man erbjuds. Är det sådan bevisföring du tänker på?! :OO

aasah skrev:

Vad du gör, ta bort ":rna!! ett "korrekt" svar innebär snarast motsatsen till ett korrekt dito. Apostroferna visar att du använder ordet i en ovanlig betydelse och det ger absolut inga bra associationer på ett sådant ord.

Du har helt rätt i ditt påpekande. Jag har tagit till mig det!

aasah skrev:

Sedan - jag är inte pilot, så korrekt kanske är ett vettigt ord i sammanhanget, men jag tror att det ev kan vara bra att byta det mot:

förslag skrev:

, ett bra svar dessutom

För om du skriver korrekt svar så låter det lite som ett Fråga/Svar forum där du garanterar att alla svar är korrekta, vilket du väl inte gärna kan göra? Ordet BRA är bättre därför att du inte lovar korrekthet, samtidigt som varje pilots/flygintresserads egna kunskaper kan gå in för att avgöra hur bra svaren är.

Jag håller med dig. Man ska inte garantera/lova några korrekta svar. Klok tanke.

LeonL skrev:

Jag vet inte om det här är bra eller motsatsen, men om man blandar in lite flygtermer så kanske man kan locka de som verkligen är intresserade? "Ah, det här är min grej", typ.

Några termer som du tänkte särskilt på? Tror jag förstår ditt budskap. Du vill ge lite atmosfär åt texten för att skapa mer inlevelse, right?! :)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Nu kanns det alldeles for langt. En bild sager mer an tusen ord.
Det ar utseendet och bilderna som kommer locka besokare, inte texten.

(Och ja, jag vet att K@llen inte kommer halla med mig.)

Vad ska jag skippa?! (enligt ditt synsätt) Man får ju försöka skilja huvudsak från bisak. Vad är viktigt att veta helt enkelt?

Jag vet vad jag vill förmedla med texten men av erfarenhet är det alltid bra att ha syftet nerskrivet i ord så att man inte "vandrar i väg" och berättar om det ena och det andra som inte bidrar till huvudsyftet med texten.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ta bort stycke 2 och 4 ta bort "Med vänlig.." och datum
Behövs inte för att få dem över till FlygFyren FF.Nu

En devis är väl det samma som motto? Hur ska jag byta ut det mot kommatecken? Blir det inte väldigt konstigt då?!

Devis är det samma som minustecken (-). Ett pratminus är något längre (–). När du lägger in ett tillskott i en mening ska du använda pratminus och inte devis. Jag förespråkar dock kommatecken. :)

Återkommer med mer synpunkter senare.

Lasp skrev:

Ta bort stycke 2 och 4 ta bort "Med vänlig.." och datum
Behövs inte för att få dem över till FlygFyren FF.Nu

Det skulle vara intressant (och lärorikt) för mig att få höra motiveringen till varför du vill ta bort just dessa stycken :)

Okkido skrev:

Nu kanns det alldeles for langt. En bild sager mer an tusen ord.
Det ar utseendet och bilderna som kommer locka besokare, inte texten.

(Och ja, jag vet att K@llen inte kommer halla med mig.)

En bild är inte fel om den kommunicerar rätt värden. Alla element betyder något och ska ha ett syfte. Att lägga till en bild bara för att den är "fin" är enligt mig meningslöst. :)

Tillägg: Text säljer mer än design. På den punkten är vi oeniga. ;)

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Vet inte om det bara är jag, men varje gång jag läste "Du" med stor bokstav betonade jag det mycket hårade och fick ett sämre flyt i texten. Och det kändes inte som det var mig du pratade till ändå, utan mer som en klassisk reklamfras.

mozilla skrev:

Vet inte om det bara är jag, men varje gång jag läste "Du" med stor bokstav betonade jag det mycket hårade och fick ett sämre flyt i texten. Och det kändes inte som det var mig du pratade till ändå, utan mer som en klassisk reklamfras.

jag tänkte jag skulle prova att ändra litet d till stort D men det kanske enbart är en fallgropp? kan det uppfattas som klyschigt?!

Jag la till det jag har på förstasidan på flygfyren....fem punkter vad man erbjuds. Är det sådan bevisföring du tänker på?!

En enkel typ av bevisföring kan vara något citat från en nöjd kund. Citat har ytterligare en funktion; de gör texten mer levande, luftig och intressant. Ett annat sätt kan vara att ge verklighetsanpassade exempel från tillfälle då Flygfyren har hjälpt en kund med något problem. Alltså en mycket kort story från det verkliga livet.

302 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
169 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)