Jag skulle vilja veta hur man kopplar in en elgitarr i datorn och använder den som mikrofon på MSN fast mikrofonen inte funkar till röst för min kompis blir så irreterad för att jag inte mikrofon när vi battlar,hadde varit roligt att veta
haha... jadu, det borde väl bara vara att koppla in guran på mic-ingången, då får du bara ljud i ena kanalen iofs. Men det går nog att ordna på nåt vis, själv hade jag en sladd med en switch på som kopplad ihop båda kanalerna när man slog på switchen.
Du kan inte använda en elgitarr som mikrofon till att börja med. En akustisk gitarr med mikrofon möjligen, dock med ett resultat som skulle liknas vid ett skämt redan på 50-talet.
köp ett mixerbord med typ 4 kanaler, tror du får med lite sladdar som du kan koppla till datorn, ska ta reda på lite mer info, har en polare som spelar in mycket hemma vid datorn. återkomemr :)
köp ett mixerbord med typ 4 kanaler, tror du får med lite sladdar som du kan koppla till datorn, ska ta reda på lite mer info, har en polare som spelar in mycket hemma vid datorn. återkomemr :)
Hmm kanske man skulle spenderat lite pengar på ett mixerbord
Om man vill göra nåt lågbudget kan man koppla in gura till förstärkare och förstärkare till mikrofoningången. Håller kanske inte för att spela in en skiva, men att spela lite över msn funkar det ju till.. :)
Men borde det inte funka att koppla guran direkt till mic-ingången, där är det ju lite förstärkning. När jag skulle koppla den till stereon så kopplade jag den till skivspelaringången, det gick alldeles utmärkt. Borde väl vara samma sak, fast det är kanske oliva nivåer?
Annars kan du ju köpra ett mixerbord som sagt, har kollat med polaren nu, han har 4 kanaler 2 audio och 2 midi.. behövs inga extra sladdar för att få in det till datorn..
Man skall inte plugga en elgitarr varken in till en mic ingång eller direkt in i en mixer.
Signalen från en elgitarr har en annan impedans än vanliga "line" och mic ingångar och man behöver en DI box om man skall ha skapligt resultat.
Det brukar väl finnas inbyggt i stärkare, så om den har en line utgång så är det bara att plugga från den in i ljudkortet.
Nu är det ju ingen nytta med en mixer för att kunna spela in elgitarr, om du inte skall mica upp stärkare då du behöver en mic förförstärkare vilket finns på en mixer.
Ja det var riktigt bra ju, hade spanat in ett annat på EMNordic, det kostade dubbelt så mycket. Men egentligen vill jag bara koppla dator och en enhet till, till stereon, och crossfada lite mellan dom.
vad ni kronglar till det. Jag kör den rakt in i line-in i datorn och använder stärkarsimulator i mjukvaruform. Låter okej men långt ifrån bra (bra som i studioinspelning, men det beror nog på att jag inte har utforskat mjukvaran ordentlig ännu (guitar rig till cubase)). Möjligen kan man uju ha en line-box mellan gitarren och datorn. Själv använder jag en liten boss-pedal. Ett mixerbord gör noginte jobbet mycket bättre. Om du inte ska ha fler ljudkällor.