webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2005-12-20, 20:40   #1
m_soderlund
Medlem

m_soderlunds avatar

Registrerad: 2002-09-18
Lösningar: 65
leende Vad ska man tänka på när man flyttar hemifrån?

Som topic lyder - vad är det bra att tänka på om man ska flytta hemifrån?

Vilka försäkringar ska man ha? Vad bör man täcka med försäkringarna?
Vad sker per automatik när man flyttar och vad sker inte per automatik?

Största utgiftsposten första månaden?

Råd, tips, förslag etc tas emot tacksamt! Låt höra om era erfarenheter, sånt man inte bör göra, sånt man bör göra och så vidare.
m_soderlund besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-20, 20:43   #2
nidron
Medlem

nidrons avatar

Registrerad: 2005-01-06
Lösningar: 8
Största outföresedda utgiften: att införskaffa ett basskafferi samt saker som du aldrig tänkte på, som potatisskalare, taklampor och dörrmatta. Och annat i den stilen =o)
nidron besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-20, 20:49   #3
tydal
Medlem

tydals avatar

Registrerad: 2003-06-19
Lösningar: 284
En hemförsäkring bör du skaffa. Möbler är väl det som kostar mest.
tydal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-20, 21:14   #4
PeW
Medlem

Registrerad: 2000-06-20
Lösningar: 1315
Bredband, telefon, möbler, köksgrejer... ja, listan blir lång och dyr.
PeW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-20, 21:16   #5
M.Cheraghi
Medlem

M.Cheraghis avatar

Registrerad: 2001-07-27
Lösningar: 33
Hemtelefon kan man leva utan!
Är man ung och IT inriktad överlevar man på internet + skype + mobiltelefon.
Köper man lägenhet bör man hyra in en oberoende besiktningsman som får göra en bedömning av lägenhetens skick.

försäkring mot dolda fel.
Äldre 2005-12-20, 21:45   #6
nidron
Medlem

nidrons avatar

Registrerad: 2005-01-06
Citat:
M.Cheraghi skrev:
Hemtelefon kan man leva utan!
Är man ung och IT inriktad överlevar man på internet + skype + mobiltelefon.
När man flyttar hemifrån hamnar man ofta i telefonkö hos diverse bolag. BBB's ip-telefoni är ett sätt att komma billigt undan, om man har den möjligheten.
nidron besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-20, 21:45   #7
caze
Medlem

Registrerad: 2001-09-24
Lösningar: 21
När och hur ska du flytta? Eftersom det kommer väldigt många utgifter i början kan det alltid vara bra att förbereda sig en viss tid innan med möbler och annat som redan nämnts. Det avbelastar första månadskostnaderna som kan bli enorma i annat fall.
caze besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-20, 21:50   #8
m_soderlund
Medlem

m_soderlunds avatar

Lägenheten jag kanske ska till i januari är möblerad (förutom i rummet som ska bli mitt) och praktiska saker såsom köksredskap etc. finns redan. Fast telefon finns, bredband finns och försäkringar också. Men jag är intresserad överlag liksom.

Viktigaste sakerna kan jag ta med mig hemifrån - datorbord, dator & skärm + periferiutrustning. Lampor har jag, skrivbord kommer nog.
Precis som Manne skriver överlever man liksom på dator, mobiltelefon och så klart käk

Fler tips!
Äldre 2005-12-20, 21:58   #9
Cassady
Medlem

Registrerad: 2005-08-20
Lösningar: 6
Citat:
nidron skrev:
Största outföresedda utgiften: att införskaffa ett basskafferi samt saker som du aldrig tänkte på, som potatisskalare, taklampor och dörrmatta. Och annat i den stilen =o)
Sant, sant! Måttligt irriterande att stå där utan saker som konsevöppnare etc. när man väl behöver dom...
Cassady besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-20, 22:25   #10
FreeZer
Medlem

Registrerad: 2001-01-05
Lösningar: 1
Citat:
tydal skrev:
En hemförsäkring bör du skaffa. Möbler är väl det som kostar mest.
Vi fick inte hämta ut nycklarna utan ett papper som visar att vi har en hemförsäkring.

För att minska kostnaderna på t.ex. möbler är det bara att kolla på återvinningsmarknader. Jag köpte en soffgrupp (3+1+1) som ser oanvänd ut för 800 kr och ett vardagsrumsbord för 200 kr. Jag kollade lite på blocket, där hittade jag ett vitrinskåp med belysning i 7 delar för 1000 kr och min sambo hittade en båglampa för 300 kr.
FreeZer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-21, 01:38   #11
hltm
Medlem

Registrerad: 2004-11-16
Citat:
Största utgiftsposten första månaden?
- Antagligen allt det du har haft gratis hemma och inte tänkt på, typ tallrikar, bestick kökspryttlar ö h t - allt sånt finns ju redan så varför inte skaffa sånt du vill ha istället.

Datorbord, dator & skärm + periferiutrustning - my presious... Är det verkligen alltet i ditt liv? Enligt din beskrivning finns allt, inget saknas - vad ska vi tipsa dig om? Det enda handfasta rådet är: skaffa aldrig, och ,framförallt, visa dig aldrig offentligt i en overall - det är en styggelse, fler märken innebär inte tuffare...
Men i övrigt, god damn - gör det bästa av den bästa tiden i livet!
Äldre 2005-12-21, 04:27   #12
Selle
Medlem

Selles avatar

Registrerad: 2001-09-04
Lösningar: 14
Väx inte upp för fort och försöka bli en typisk vuxen, utan börja ta en större del men inte allt som sker och händer med en klackspark, motgångar är nämligen en av många delar av det vuxna livet. Att växa upp för fort leder istället till att man blir en tråkig person till slut, som saknar den där humorn som verkligen behövs för att klara sig igenom de långa åren av ovishet.

Man känner av när man bör bli lite vuxnare, men det är mycket(!) roligare och trevligare om man själv försöker hålla kvar mottot: "Jag vill inte bli vuxen, jag är ung och så vill jag förbli" så länge som man möjligt kan, leva modernt och med blick mot framtiden alltså!

Detta är det jag tycker är absolut viktigast. Sedan att ha järnkoll på det ekonomiska är också viktigt dock. Lycka till i det nya livet "out there"!
Selle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-21, 06:06   #13
m_soderlund
Medlem

m_soderlunds avatar

Citat:
hltm skrev:
Datorbord, dator & skärm + periferiutrustning - my presious... Är det verkligen alltet i ditt liv?
Så fort jag är hemma själv så japp, då är det datorn som gäller eftersom där finns liksom allt. Det är mitt nöjescenter! Sen att jag kan gå och dö på tristessen är en annan femma, men jag har liksom inte så mycket annat att göra när jag är hemma.

Ska man göra en ordentlig budget? Hittils i mitt liv har jag försökt några gånger men det har alltid fungerat utan budget. Antar att man när man flyttar hemifrån borde spara mer för ev. framtida oförutsedda utgifter? Hur gör ni?
Äldre 2005-12-21, 09:46   #14
spango
Medlem

spangos avatar

Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 849
Under de första två månaderna (eller så) efter att jag flyttade hemifrån levde jag sparsamt-men-inte-snålt (d.v.s., inga shopping sprees, men inte heller bara nudlar till middag) och höll reda på alla kvitton och sånt, så att jag fick koll på vad jag gjorde av med pengar på. Efter att man gjort det kan man fatta beslut om budget och sånt (eller, vilket jag gjorde, besluta om att skita i det ).

Lägg in en stående överföring som alltid överför lite pengar från lönekontot till ett sparkonto varje månad efter löning.

Sist men inte minst, se till att du alltid har en dunk med nåt gott (eller iaf starkt) om du får oväntat besök Du bor själv! Party central! Woohoo!!!

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.
spango besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-21, 09:55   #15
silfver
Medlem

Registrerad: 2003-04-03
Lösningar: 103
Det är ingen som har nämt tvättmedel och sånt. Ska du tvätta själv? I så fall - glöm inte boka tid i tvättstugan! Där råder det alltid anarki. Vill man ha en bra tvättid så får man vara ute i god tid och skriva in sig månader i förväg.

Mat är ju ofta dyrare än vad man tror. Eller. Nästan. Så handla käk du enkelt lagar ihop och spana in spangos tråd för storkok. Det är rätt smart att bara micra käk när du blir hungrig. Ifall du har micro? De är rätt billiga annars.
Äldre 2005-12-21, 11:49   #16
Fia
Medlem

Fias avatar

Registrerad: 2004-04-17
Lösningar: 24
Att hålla koll på sin budget är aldrig fel. Jag tycker du ska göra som spango föreslår, lev en månad eller två med järnkoll, skriv ner _alla_ utgifter så att du får en uppfattning om hur mycket du gör av med på mat, resor, etc varje månad. Då kan du räkna ut hur mycket du kan spara varje månad.
Fia besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-21, 12:58   #17
petla81406
Medlem

Registrerad: 2004-05-09
Lösningar: 5
TVlicens! om du inte vill bli påhälsad av kontrollander.

BRANDVARNARE är ett måste, och om det finns kolla så den fungerar!!

Sedan när det gäller handla mat, om du kommer handla på Coop eller Ica Osv så skaffa ett av deras kort och sätt in pengar där varje månad med autogiro. Då behöver man inte tänka i början av månaden att man ska spara för mat slutet.
petla81406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-21, 13:00   #18
petla81406
Medlem

Citat:
silfver skrev:
Det är ingen som har nämt tvättmedel och sånt. Ska du tvätta själv? I så fall - glöm inte boka tid i tvättstugan! Där råder det alltid anarki. Vill man ha en bra tvättid så får man vara ute i god tid och skriva in sig månader i förväg.

Mat är ju ofta dyrare än vad man tror. Eller. Nästan. Så handla käk du enkelt lagar ihop och spana in spangos tråd för storkok. Det är rätt smart att bara micra käk när du blir hungrig. Ifall du har micro? De är rätt billiga annars.
kanske hos dig men jag har en fin rutin att tvätta på samma tid varje vecka och nu har mina grannar lärt sig att onsdagkväll är min tid. för rutin
Äldre 2005-12-21, 14:48   #19
carl_x
Medlem

Registrerad: 2000-03-30
Lösningar: 23
Lär dig spela poker. Ett effektivt sätt att tjäna pengar på om du är tillräckligt duktig.
carl_x besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-21, 15:14   #20
spango
Medlem

spangos avatar

Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 849
Citat:
terLag skrev:
TVlicens! om du inte vill bli påhälsad av kontrollander.
Eller så kommer man bara ihåg att stänga av TV:n när det ringer på på kvällen (och placera den så den inte syns från ytterdörren)

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.
spango besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-21, 15:30   #21
mayday
Medlem

maydays avatar

Registrerad: 2000-08-18
Lösningar: 45
Skit i licensen o vänta istället tills dom kommer. du får ingen extra avgift eller böter utan du betalar bara från den dagen du blir upptäckt.
Om du bor i ett kolektiv eller som ineboende och inte har en egen tv på ditt rum behöver du inte betala.
samt tror knappast dom kollar om du har en egen heller om det redan dins en abonent på samma adress.

Kolla med Hemförsäkring koll även tilläg o undantag om du är inneboende du kanske täcks av den som står på kontraktet.

Men annars e de mycke du behöver .. och du märker hur dyrt alla smågrejjer blir.

Mit råd är att leva sparsamt o se till o ha lite undanstoppat ... du märker under första 2 månaderna vad du saknar .. inte hela världen om de saknas en potatisskalare typ
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"
mayday besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-21, 17:51   #22
m_soderlund
Medlem

m_soderlunds avatar

Citat:
spango skrev:
Du bor själv! Party central! Woohoo!!!

Bra tips från dig annars spango, och er andra med såklart!

Det kommer mest bli så att jag flyttar från ett "färdigt" hem till ett annat "färdigt" hem så när som på bredband och två rum som är omöblerade. Det mesta praktiska kommer nog att finnas där.. men bra ändå för rent generellt sett behövs ju t.ex. micro. TV-licens kostar väl inte många hundringar??
Äldre 2005-12-21, 17:54   #23
petla81406
Medlem

Citat:
m_soderlund skrev:
....TV-licens kostar väl inte många hundringar??
1 968,00 kr per år men det går med autogiro och då blir det bara 164 kr/månad
Äldre 2005-12-21, 19:47   #24
m_soderlund
Medlem

m_soderlunds avatar

wtf? Är det så dyrt att glutta på tv? Och folk betalar det för skogs-tv.. Oh my.
Äldre 2005-12-21, 22:11   #25
caze
Medlem

Registrerad: 2001-09-24
Lösningar: 21
Citat:
m_soderlund skrev:
wtf? Är det så dyrt att glutta på tv? Och folk betalar det för skogs-tv.. Oh my.
Betalar och betalar...
caze besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 11:18.