webForumDet fria alternativet

bootlooden hittar två os hur fixar man det?

Windows

4 svar · 474 visningar · startad av fredriksk

Medlem sedan maj 2001211 inlägg
Frågan#1

Ok, nått strulade till sig när jag installerade om windows XP Pro (svensk version) och nu får jag välja mellan två os när jag startar upp datorn. Detta trots att jag valde att göra quickformat på partitionen innan.

Jag har två partitioner på datorn och primären håller windows medans sekundären är helt tom.

Kan jag fixa till det här eländet så bootloadern bara hittar ett os?

(sånt här sticker i ögonen på mig rejält och jag vet jag kommer ligga sömnlös över att den hittar två os...)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kontroillpanele under System Avancerat Inställningar Redigera Kolla där

ah snyggt... vad skulle man göra utan webforum? Famla i mörkret antagligen...

En liten fråga till.. jag har ett litet irriterande program som lägger sig i tray-fältet. Jag fick på köpet efter installation av diverse drivrutiner för moderkortet.

Har ju varit inne och pillat på det däringa gränssnittet där man administrerar vilka tjänster som skall starta och inte... men nu hittar jag tusan inte dit heller...

Förslag?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

ang boot.ini det är bara till å plocka den felaktiga raden där så ska det funka, du kan ju göra backup på filen för säkerhets skull

tray-ikonen: går det inte att via inställningarna för det programmet få den att försvinna då? Annars kan du prova t ex AutoRuns. Där du kan ta bort en massa olika saker som startas upp, under fliken "logon" i programmet där finns det mest relevanta. Kolla där, gäller bara att ta rätt :)

snyggt... funkade finfint... nu är man tillbaka på banan igen.. finns inget som är så gött som en formatering...

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
147 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
146 ms — ändringar (db)