webForumDet fria alternativet

1.Datorn startar inte!! 2.nu kan den inte hitta hårddisken?

Datorhårdvara

8 svar · 629 visningar · startad av battistino

Medlem sedan okt. 2004246 inlägg
Frågan#1

Hej!

1. datorn funkade felfritt, sen kom det upp nånting nästa gång datorn startades att den inte hittade boot disk (eller boot error) då tänkte jag att xp strula så då satte jag in xp-skivan och skulle starta en repair och när jag skrev chkdsk så sa den att den hittade en hel del fel på volymen som inte gick att laga. skrev då chkdsk /r ändå men då kom samma fel igen. Vad göra?

2. Eftersom problemen som jag nämde ovan var, så tänkte jag att det var fel på hårddisken, så jag tog å plockade ur den(sata) och kopplade in en (ide) hårddisk(med xp på). Efter det så startade jag om datorn och lät datorn hitta den, sen väntade jag och då kom samma boot fel igen. Vad är felet?

3. Efter att jag sett felet även med ide hårddisken så kopplade jag ur den igen och satte tillbaka sata hårddisken. Då kommer samma fel igen (boot error). då satte jag in xp-skivan och gick in på reparera igen men då säger den plötsligt att den inte hittar någon hårddisk. Kollar då om alla sladdar sitter i och det gör de.:S vad är felet? varför känner e inte av sata disken längre. Har den på nått sätt avaktiverat sata? :S:S hjäälp

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Hardu XP SP2? Har för mig att s-ata stödet i boot kom i SP2, så om skivan är SP1 eller ingen SP alls, prova att använda dig uttav S-ata disketten du fick med till ditt moderkort. Har du tappat bort den? Kolla på fabrikatets hemsida.

Det är installerat sp2 på datorn ja! skivan är bara original xp pro skivan. Så alltså borde den starta nu alltså. Men eftersom den inte gör det så stoppar jag in den disketten som jag tror hör till moderkortet så kom de tupp nått felmedelande igen.
men om du har rätt med att sata ska läsas i sp2 så ja då vet jag inte! Hjälp mig!
vad är de tmed det andra jag skrev då? skriv allt som ni kommer på

NU har jag kollat i Bios! och ser där att den inte hittar hårddisken som en del som ska startas... Tänkte då aktivera den igen men den är inte med på listan längre! Hur göra? jag hade en diskett som skulle göra så att den läste drivrutinerna från den när datorn startas. Men får bara system disk error på den :S.

Nån som har nått knep på hur jag få den att läsa av och hitta hårddisken igen? Har lite bråttom snabbt svar önskas verkligen!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

altså du ska ha en speciell diskett gjord för windows installationen för din sata controler

fins oftast bättre updpaterade på moderkortstilvärkarens hemsida
Under starten av windows install trycker du F6 för att ladda dom från disketten

Jo men det var så att disketten var anpassad till mitt moderkort och det. Men det ville sig inte ändå, var nog nått fel på disketten.

testa o ladda hem en ny version på tilvärkarens hemsida
läs instruktioner o se till så den blir rätt

tryck F6 o välj rätt drivrutin (Brukar oftast va flera olika på disketterna)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Prova hårddisken i en annan dator så kan du kolla om den är trasig.

ja men skapa en ny då
OCH LADDA NER DEN SENASTE på tillvärkarens hemsida ... allt ja sagt

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)