![]() |
|
|
|||||||
| Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#51 | |
|
Medlem
Registrerad: 2001-06-04
Lösningar: 143 |
Intressant artikel.
När det gäller visa så är det klart att butikerna inte får ta ut någon avgift. När det gäller Master Card så beror det tydligen på vilken bank butiken använder Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-05-20
Lösningar: 2 |
I en tidigare tråd i detta ämnet kom anders fram till (om jag förstod det rätt) att lagen om särbehandling inte gäller i sverige.
Dvs, Istället för att tvinga alla att betala en kortavgift på 3kr så förbjuder de kortanvänding under 100kr. Och det förlorar man ju oftast på som kund, i alla fall om man handlar där ofta. Men nästa gång man gör ett "random" köp någonstans där de kräver en avgift ska jag allt se till att få det på kvittot så jag kan gå vidare med det!
|
|
|
#53 | |
|
Medlem
Registrerad: 2005-05-28
Lösningar: 41 |
Citat:
Ex så tar inte närmsta pizzerian här hemma kort.. de gånger jag tänkt äta pizza o inte har kontanter går jag istället till nästa pizzeria så den första pizzerian förlorar ju på att de inte tar emot kort. |
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-18
Lösningar: 74 |
Gissa om en lokal hamburgeria blev förvånad när jag vägrade betala 3 kronor extra för min lunch.... med hänvisning till avtalet
Men kunden har ju alltid rätt
|
|
|
#55 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-06-10
Lösningar: 8 |
Jag har hittat följande två tidningsartiklar som rör kortavgifter:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=253392 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
|
|
|
#56 | |
|
Medlem
Registrerad: 2003-05-20
Lösningar: 2 |
Citat:
|
|
|
|
#57 | ||
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-07
Lösningar: 139 |
Citat:
Citat:
Jag sällar mig till de som agerar. När jag åker på 3:- i avgift så säger jag att jag har VISA och då får man oftast till svar att det inte spelar någon roll. Sedan är det rapport till berörd bank som gäller. Jag håller med flera av er andra. Det är upp till butiken att gömma de kostnader de har med korttransaktioner. Ett annat sätt att se det är kanske att de får fler kunder när de har kortbetalning, men det tycks de inte tänka på när de tar ut avgiften. Angående detta med om det står "kortavgift" eller inte på kvittot så har jag nästan aldrig varit med om det. Det vanligaste är att man drygar ut priset på varan som man köper.
Skydda dina användares lösenord med hash och salt 4 sätt att lösa prestandaproblem i sql-server Senast redigerad av Brimba, 2006-01-18 klockan 13:23 |
||
|
|
|
|
|
#58 |
|
Medlem
Fast det är ingen mening med att ge upp för då vinner ju butikerna.
Om man fortsätter att klaga och klagar till banken lr till och med låter bli att handla där pga deras avgifter så inser förhoppningsvis butikerna att de inte kan fortsätta ta ut avgift. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-04-03
Lösningar: 101 |
Ifall ni ser en butik som har en lapp "Extra avgift för kortbetalning" t.ex. säger ni till dem då att ni betalar med Visa och att de inte får ta nåt extra betalt? Jag tänker ofta på det när jag betalar med kort, men jag säger aldrig nåt. För vad ska jag säga ifall de säger att jag har fel?
|
|
|
#60 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#61 | ||
|
Medlem
Registrerad: 2003-07-01
Lösningar: 77 |
Citat:
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#62 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-08-26
Lösningar: 9 |
Alltså.. för att klargöra det här. Så länge jag betalar med mitt VISA kort så har handlaren inte någon rätt att ta ut en avgift? Det kan jag alltså påpeka för dem?
Angående det här med att kortavgiften ska stå utsatt på kvittot, det har jag aldrig någonsin varit med om att någon har gjort. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Medlem
Bra tips där ja. Ska försöka komma ihåg dem.
|
|
|
#64 | ||
|
Medlem
Smurf Registrerad: 2000-11-03
Lösningar: 251 |
Citat:
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#65 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-07-30
Lösningar: 24 |
Det hela kan sägas handla om konsumentmakt. Om alla som betalar med kort hade påpekat detta och gått till ett annat ställe om det blev problem. Då skulle antingen butiken tvingas ta bort kortavgiften eller banken säga upp avtalet med sin kund...
Jag sa till en gång på ett ställe och där blev de arga på mig. "Ska du ha din korv eller inte?" fick jag till svar. Jag har aldrig köpt saker där igen men vad hjälper det när jag är ensam om det?? Hmm, man kanske skulle starta en kampanj på min högskola och informera elverna via anslagstavla. Kanske köra det som en anti kort avgifts kanpanj. Hehe, vilken ide
|
|
|
#66 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-05-12
Lösningar: 76 |
Vad galler, om jag gar till lokala korvmojjen och bestaller en korv med mos och en massa...lingonsylt och ketchup pa eller nagot annat ackligt som ingen ater, nar de kraver sin extra avgift gor man som Rikard sager, om de vagrar och inte heller kommer skriva ner det pa kvittot, vad hander da? Da vill jag ju inte langre ha min maltid, kan de tvinga pa mig den, eftersom den ar specialbestalld och specialgjord just for mig och nagot de inte kommer kunna salja vidare senare?
|
|
|
#67 |
|
Medlem
De tog upp det här "problemet" på ekonominyheterna i går. De sa att man skulle bojkotta butiker som tar ut en extra avgift och/eller att man ska göra dem uppmärksamma på att de gör ett avtalsbrott ifall de tar extra avgift (ifall man betalar med Visa).
|
|
|
#68 | |
|
Medlem
Älgen Registrerad: 1999-12-03
Lösningar: 319 |
Citat:
Står inte kortavgiften med på kvittot så är det svarta pengar. Svarta pengar tycker inte pappa skatteverket om.
|
|
|
|
#69 | |
|
Medlem
Registrerad: 2002-03-29
Lösningar: 276 |
Citat:
|
|
|
|
#70 |
|
Medlem
Älgen Registrerad: 1999-12-03
Lösningar: 319 |
Står avgiften med så är den med. Det räcker.
|
|
|
#71 |
|
Medlem
Registrerad: 2005-11-20
Lösningar: 9 |
Om dom ska ta ut en avgift så ska man KRÄVA att den skrivs ut på kvittot som "kortavgift" eller dyligt.
Detta är sagt av min bank. De får alltså inte skriva det som en vara eller lägga på avgiften på priset på den vara du köpt. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-07-27
Lösningar: 25 |
Folk kanske tänker 5kr hit och dit, spelar ingen roll för mig. Men tänk er att om 1 000 000 svenskar handlar på sitt kort och varje person betalar 5kr, då är vi uppe i 5 000 000kr i rörelse hos bankerna. Bäckar små som man brukar säga!
|
|
|
#73 |
|
Medlem
Registrerad: 2006-02-01
Lösningar: 0 |
Gäller detta även e-handel?
Hej, jag har just köpt musik på CDON och diskuterat denna fråga med deras informationsavdelning. Anledningen ligger i att de lägger på hela 5% på köpesumman i så kallad kortavgift, trots att jag handlar med VISA-kort. Jag erbjuds dessutom inget annat betalningsalternativ. De hävdar att deras leverantör för kortbetalning på cdon.com tar ut denna avgift, vilket de ser som en rimligt förklaring till att bortse från VISAs avtal. Nån som vet nåt om detta?
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Medlem
Registrerad: 2001-01-06
Lösningar: 1 |
Citat:
Detta skulle inte jag acceptera: Pris: 300 kr Frakt: 30 kr Kortavgift: 16,5 kr Att betala: 346,5 kr Ser det ut såhär så är det inga problem: Om dessa 16,5 kr blir vinst eller försvinner från företaget spelar ingen roll, alternativet är att beställa från någon annan som kanske är billigare.. Pris: 316,5 kr Frakt: 30 kr Att betala: 346,5 kr
|
|
|
|
|
#75 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-07-21
Lösningar: 134 |
Många företag som säljer online köper i sin tur in tjänsten från någon annan (paynova, samport etc) och det är denna avgift som läggs på. Det är alltså inte någon bankkostnad i just detta fallet, men jag har funderat på samma sak själva. Oavsett vilket ska denna kostnad specificeras separat även i detta fall och det borde ju gå att inte fullfölja köpet om man tycker det blir för dyrt.
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|