webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2006-01-17, 10:21   #51
GunnarD
Medlem

Registrerad: 2001-06-04
Lösningar: 143
Intressant artikel.

När det gäller visa så är det klart att butikerna inte får ta ut någon avgift.

När det gäller Master Card så beror det tydligen på vilken bank butiken använder
Citat:
www.gp.se skrev:
Master Card är du tvungen att betala om butiken är kopplad till Föreningssparbanken men inte till SEB.
Äldre 2006-01-17, 10:42   #52
Calevan
Medlem

Registrerad: 2003-05-20
Lösningar: 2
I en tidigare tråd i detta ämnet kom anders fram till (om jag förstod det rätt) att lagen om särbehandling inte gäller i sverige.

Dvs, Istället för att tvinga alla att betala en kortavgift på 3kr så förbjuder de kortanvänding under 100kr. Och det förlorar man ju oftast på som kund, i alla fall om man handlar där ofta. Men nästa gång man gör ett "random" köp någonstans där de kräver en avgift ska jag allt se till att få det på kvittot så jag kan gå vidare med det!
Äldre 2006-01-17, 12:52   #53
sl0k
Medlem

sl0ks avatar

Registrerad: 2005-05-28
Lösningar: 41
Citat:
Calevan skrev:
Dvs, Istället för att tvinga alla att betala en kortavgift på 3kr så förbjuder de kortanvänding under 100kr. Och det förlorar man ju oftast på som kund, i alla fall om man handlar där ofta.
Beror ju på... har du inga kontanter o de inte tillåter dig att betala med kort så får de ju inga pengar alls om du istället går någon annanstans o betalar. Så butiken kan ju förlora på det med.

Ex så tar inte närmsta pizzerian här hemma kort.. de gånger jag tänkt äta pizza o inte har kontanter går jag istället till nästa pizzeria så den första pizzerian förlorar ju på att de inte tar emot kort.
sl0k besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-01-17, 17:21   #54
Klös
Medlem

Klöss avatar

Registrerad: 1999-12-18
Lösningar: 74
Gissa om en lokal hamburgeria blev förvånad när jag vägrade betala 3 kronor extra för min lunch.... med hänvisning till avtalet Men kunden har ju alltid rätt
Äldre 2006-01-17, 19:21   #55
bewern
Medlem

Registrerad: 2002-06-10
Lösningar: 8
Jag har hittat följande två tidningsartiklar som rör kortavgifter:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=253392
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6

Gammalt djungelordspråk.
bewern besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-01-18, 12:02   #56
Calevan
Medlem

Registrerad: 2003-05-20
Lösningar: 2
Citat:
sl0k skrev:
Beror ju på... har du inga kontanter o de inte tillåter dig att betala med kort så får de ju inga pengar alls om du istället går någon annanstans o betalar. Så butiken kan ju förlora på det med.

Ex så tar inte närmsta pizzerian här hemma kort.. de gånger jag tänkt äta pizza o inte har kontanter går jag istället till nästa pizzeria så den första pizzerian förlorar ju på att de inte tar emot kort.
Om man kan göra så är det ju jättebra. Men där jag jobbar finns bara en lunchresturang i närheten och ingen bankomat. Jag hade helt enkelt varit för jobbigt att säga till dem (för de tar avgift) och riskera att möjligheten att betala med kort försvinner. Men i princip har du ju rätt!
Äldre 2006-01-18, 13:12   #57
Brimba
Medlem

Brimbas avatar

Registrerad: 1999-12-07
Lösningar: 139
Citat:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=253363 skrev:
I första hand bör man ifrågasätta avgiften på plats i affären eller på restaurangen, tycker Louise Ekström.
- Och hjälper inte det kan man använda sin konsumentmakt och handla någon annanstans.
Handla någon annanstans är naturligtvis möjligt men om det nu finns två snabbmatsrestauranger (inom rimligt gångavstånd) och båda tar avgift. Den ena 3:- och den andra 5:-, då har man bara valet att käka någon annanstans, exempelvis "riktig" restaurang, vilket oftast blir dyrare. Ibland vill man kanske käka en korv för 15-20:-

Citat:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=253363 skrev:
- Om vi får reda på att de tar ut avgifter kontaktar vi dem och påpekar att det är ett avtalsbrott. Rent teoretiskt kan vi till slut tvingas säga upp avtalet, säger Föreningssparbankens presschef Jesper Berggren.
Rent teoretiskt... Det är det som är problemet. Banken vill ju ha butiken som kund eftersom det genererar pengar. Så det är förmodligen extremt sällsynt att de säger upp avtalet på grund av detta. Vilket leder till att butikerna lugnt kan ta ut avgiften och bankerna (VISA) kan skriva i sitt regelverk att det är avtalsbrott. I slutändan hjälper det inte oss slutkunder ett skvatt som jag ser det.

Jag sällar mig till de som agerar. När jag åker på 3:- i avgift så säger jag att jag har VISA och då får man oftast till svar att det inte spelar någon roll. Sedan är det rapport till berörd bank som gäller.

Jag håller med flera av er andra. Det är upp till butiken att gömma de kostnader de har med korttransaktioner. Ett annat sätt att se det är kanske att de får fler kunder när de har kortbetalning, men det tycks de inte tänka på när de tar ut avgiften.

Angående detta med om det står "kortavgift" eller inte på kvittot så har jag nästan aldrig varit med om det. Det vanligaste är att man drygar ut priset på varan som man köper.

Senast redigerad av Brimba, 2006-01-18 klockan 13:23
Brimba besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-01-18, 14:05   #58
sl0k
Medlem

sl0ks avatar

Fast det är ingen mening med att ge upp för då vinner ju butikerna.
Om man fortsätter att klaga och klagar till banken lr till och med låter bli att handla där pga deras avgifter så inser förhoppningsvis butikerna att de inte kan fortsätta ta ut avgift.
Äldre 2006-01-18, 14:11   #59
silfver
Medlem

Registrerad: 2003-04-03
Lösningar: 101
Ifall ni ser en butik som har en lapp "Extra avgift för kortbetalning" t.ex. säger ni till dem då att ni betalar med Visa och att de inte får ta nåt extra betalt? Jag tänker ofta på det när jag betalar med kort, men jag säger aldrig nåt. För vad ska jag säga ifall de säger att jag har fel?
Äldre 2006-01-18, 14:12   #60
sl0k
Medlem

sl0ks avatar

Citat:
silfver skrev:
Ifall ni ser en butik som har en lapp "Extra avgift för kortbetalning" t.ex. säger ni till dem då att ni betalar med Visa och att de inte får ta nåt extra betalt? Jag tänker ofta på det när jag betalar med kort, men jag säger aldrig nåt. För vad ska jag säga ifall de säger att jag har fel?
Det står ju i deras avtal att de inte får ta ut avgift för VISA .. be dem kolla sitt avtal isåfall.
Äldre 2006-01-18, 14:13   #61
Melea
Medlem

Registrerad: 2003-07-01
Lösningar: 77
Citat:
silfver skrev:
Följ Rikards råd.
Citat:
Rikard skrev:
  1. Till att börja med, se till att du använder ditt VISA-kort.
    Jag bytte nyligen ut mitt AmEx-kort mot mitt VISA vid den aktuella transaktionen.
  2. Meddela kortmottagaren (butiksrepresentanten eller vad det nu är) att det är ett avtalsbrott att debitera dig en kortavgift för att du använder kortet. Upplys men var inte elak. Tänk på att personalen kanske inte har något att säga till om utan bara följer chefens order. (man måste inte förklara detta för dem, men det är ju halva nöjet...)
  3. Om de fortfarande vill debitera en kortavgift, låt dem göra det men se till att det kommer med på kvittot. Är det inte med på kvittot är det en svart inkomst...
  4. Kontakta din bank och gör en anmälan. Du kommer att bli ombedd att faxa in en kopia på slip och kvitto (om det inte är kombinerat - slip/kvitto)
  5. Din bank kommer att återföra kortavgiften till ditt konto och kräva dito från kortmottagarens bank.
  6. Kortmottagarens bank kommer att kontakta kortmottagaren och meddela att de bryter mot avtalet utöver att de tvingas lämna tillbaka den förhatliga kortavgiften.
Melea besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-01-18, 14:15   #62
bymarie
Medlem

Registrerad: 2002-08-26
Lösningar: 9
Alltså.. för att klargöra det här. Så länge jag betalar med mitt VISA kort så har handlaren inte någon rätt att ta ut en avgift? Det kan jag alltså påpeka för dem?

Angående det här med att kortavgiften ska stå utsatt på kvittot, det har jag aldrig någonsin varit med om att någon har gjort.
bymarie besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-01-18, 14:17   #63
silfver
Medlem

Bra tips där ja. Ska försöka komma ihåg dem.
Äldre 2006-01-18, 14:46   #64
Web-Tor
Medlem
Smurf

Web-Tors avatar

Registrerad: 2000-11-03
Lösningar: 251
Citat:
bymarie skrev:
Alltså.. för att klargöra det här. Så länge jag betalar med mitt VISA kort så har handlaren inte någon rätt att ta ut en avgift? Det kan jag alltså påpeka för dem?
Helt riktigt.

Citat:
bymarie skrev:
Angående det här med att kortavgiften ska stå utsatt på kvittot, det har jag aldrig någonsin varit med om att någon har gjort.
Det är därför man måste påpeka att man vill att kortavgiften ska anges på kvittot.
Äldre 2006-01-18, 15:19   #65
lilja
Medlem

liljas avatar

Registrerad: 2004-07-30
Lösningar: 24
Det hela kan sägas handla om konsumentmakt. Om alla som betalar med kort hade påpekat detta och gått till ett annat ställe om det blev problem. Då skulle antingen butiken tvingas ta bort kortavgiften eller banken säga upp avtalet med sin kund...

Jag sa till en gång på ett ställe och där blev de arga på mig.

"Ska du ha din korv eller inte?" fick jag till svar. Jag har aldrig köpt saker där igen men vad hjälper det när jag är ensam om det??

Hmm, man kanske skulle starta en kampanj på min högskola och informera elverna via anslagstavla. Kanske köra det som en anti kort avgifts kanpanj. Hehe, vilken ide
Äldre 2006-01-19, 01:34   #66
Okkido
Medlem

Okkidos avatar

Registrerad: 2000-05-12
Lösningar: 76
Vad galler, om jag gar till lokala korvmojjen och bestaller en korv med mos och en massa...lingonsylt och ketchup pa eller nagot annat ackligt som ingen ater, nar de kraver sin extra avgift gor man som Rikard sager, om de vagrar och inte heller kommer skriva ner det pa kvittot, vad hander da? Da vill jag ju inte langre ha min maltid, kan de tvinga pa mig den, eftersom den ar specialbestalld och specialgjord just for mig och nagot de inte kommer kunna salja vidare senare?
Äldre 2006-01-19, 10:31   #67
silfver
Medlem

De tog upp det här "problemet" på ekonominyheterna i går. De sa att man skulle bojkotta butiker som tar ut en extra avgift och/eller att man ska göra dem uppmärksamma på att de gör ett avtalsbrott ifall de tar extra avgift (ifall man betalar med Visa).
Äldre 2006-01-19, 11:45   #68
Rikard
Medlem
Älgen

Rikards avatar

Registrerad: 1999-12-03
Lösningar: 319
Citat:
Okkido skrev:
Vad galler, om jag gar till lokala korvmojjen och bestaller en korv med mos och en massa...lingonsylt och ketchup pa eller nagot annat ackligt som ingen ater, nar de kraver sin extra avgift gor man som Rikard sager, om de vagrar och inte heller kommer skriva ner det pa kvittot, vad hander da?
Be om kvitto. Behåll slipen från kortmaskinen, konstatera att avgiften inte står med. Gratulera dem till ett kommande revisionsbesök av skatteverket.
Står inte kortavgiften med på kvittot så är det svarta pengar. Svarta pengar tycker inte pappa skatteverket om.
Äldre 2006-01-19, 11:48   #69
Peeer
Medlem

Peeers avatar

Registrerad: 2002-03-29
Lösningar: 276
Citat:
Rikard skrev:
Be om kvitto. Behåll slipen från kortmaskinen, konstatera att avgiften inte står med. Gratulera dem till ett kommande revisionsbesök av skatteverket.
Står inte kortavgiften med på kvittot så är det svarta pengar. Svarta pengar tycker inte pappa skatteverket om.
Om avgiften står med, men det inte uttryckligen står kortavgift, vad gäller då? I en hel del kiosker slår de bara in priset på varan och slår ut kvittot (kortavgiften står då som en vanlig vara).
Äldre 2006-01-19, 12:15   #70
Rikard
Medlem
Älgen

Rikards avatar

Registrerad: 1999-12-03
Lösningar: 319
Står avgiften med så är den med. Det räcker.
Äldre 2006-01-19, 12:22   #71
phred
Medlem

phreds avatar

Registrerad: 2005-11-20
Lösningar: 9
Om dom ska ta ut en avgift så ska man KRÄVA att den skrivs ut på kvittot som "kortavgift" eller dyligt.
Detta är sagt av min bank. De får alltså inte skriva det som en vara eller lägga på avgiften på priset på den vara du köpt.
phred besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-01-21, 11:37   #72
M.Cheraghi
Medlem

Registrerad: 2001-07-27
Lösningar: 25
Folk kanske tänker 5kr hit och dit, spelar ingen roll för mig. Men tänk er att om 1 000 000 svenskar handlar på sitt kort och varje person betalar 5kr, då är vi uppe i 5 000 000kr i rörelse hos bankerna. Bäckar små som man brukar säga!
Äldre 2006-02-01, 15:26   #73
JAndersson
Medlem

JAnderssons avatar

Registrerad: 2006-02-01
Lösningar: 0
Gäller detta även e-handel?

Hej, jag har just köpt musik på CDON och diskuterat denna fråga med deras informationsavdelning. Anledningen ligger i att de lägger på hela 5% på köpesumman i så kallad kortavgift, trots att jag handlar med VISA-kort. Jag erbjuds dessutom inget annat betalningsalternativ. De hävdar att deras leverantör för kortbetalning på cdon.com tar ut denna avgift, vilket de ser som en rimligt förklaring till att bortse från VISAs avtal. Nån som vet nåt om detta?
JAndersson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2006-02-01, 15:48   #74
FreeZer
Medlem

FreeZers avatar

Registrerad: 2001-01-06
Lösningar: 1
Citat:
JAndersson skrev:
Hej, jag har just köpt musik på CDON och diskuterat denna fråga med deras informationsavdelning. Anledningen ligger i att de lägger på hela 5% på köpesumman i så kallad kortavgift, trots att jag handlar med VISA-kort. Jag erbjuds dessutom inget annat betalningsalternativ. De hävdar att deras leverantör för kortbetalning på cdon.com tar ut denna avgift, vilket de ser som en rimligt förklaring till att bortse från VISAs avtal. Nån som vet nåt om detta?
Har inte handlat på cdon men hur ser det ut?

Detta skulle inte jag acceptera:
Pris: 300 kr
Frakt: 30 kr
Kortavgift: 16,5 kr
Att betala: 346,5 kr

Ser det ut såhär så är det inga problem: Om dessa 16,5 kr blir vinst eller försvinner från företaget spelar ingen roll, alternativet är att beställa från någon annan som kanske är billigare..
Pris: 316,5 kr
Frakt: 30 kr
Att betala: 346,5 kr
Äldre 2006-02-01, 16:18   #75
legis
Medlem

legiss avatar

Registrerad: 2004-07-21
Lösningar: 134
Många företag som säljer online köper i sin tur in tjänsten från någon annan (paynova, samport etc) och det är denna avgift som läggs på. Det är alltså inte någon bankkostnad i just detta fallet, men jag har funderat på samma sak själva. Oavsett vilket ska denna kostnad specificeras separat även i detta fall och det borde ju gå att inte fullfölja köpet om man tycker det blir för dyrt.
webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +2. Klockan är nu 17:51.