webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Annonser > Jobb & Tjänster (mot betalning)

Jobb & Tjänster (mot betalning) Förmedling av betaljobb/-tjänster.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2005-12-06, 14:44   #1
ShoGun
Medlem

Registrerad: 2002-08-12
Lösningar: 2
Installation av webstatistik

Hej,

Jag skulle behöva snabb hjälp av någon som kan hjälpa mig att installera http://awstats.sourceforge.net (Perl/CGI) på vårt webhotell. Har talat med dem och de har sagt att det inte är några problem.

Nån som har lust med detta? Ersättning (hade tänkt mig 500 kr, verkar inte så svårt men går nog fort för den som kan det) och andra detaljer enligt ök. Vänligen maila eller pm:a.

//Robban
Äldre 2005-12-07, 06:58   #2
DeadC
Medlem

Registrerad: 2004-10-24
Lösningar: 0
meddelande Söker designer för sammarbete

oj detta blev fel postat, ursäkta, en moderator får gärna ta bort denna!
Äldre 2005-12-22, 08:22   #3
ShoGun
Medlem

Hej igen,

Märkligt att ingen kunde/ville/hade lust med detta. Frågan är vad det beror på... Behöver fortfarande någon som kan hjälpa mig med ovanstående.

God Jul & Gott Nytt år!

//Robban
Äldre 2005-12-22, 12:18   #4
mUTANT
Medlem

Registrerad: 2005-03-28
Lösningar: 1
Har du PERL installerat och klart så gör du följande:

För varje webbsida du har uppe skapar du en config fil för, finns en mall: awstats.model.conf.

På raden LogFile="" ställer du in den fysiska sökvägen till webbsidans loggfiler. T.ex för IIS:

LogFile ="D:/Inetpub/wwwroot/mysite.com/logfiles/W3SVC1457302953/ex%YY-24%MM-24%DD-24.log"

LogType=W ska vara W

Kör du IIS så får du ställa in LogFormat lite annorlunda än APACHE. Då får du kolla mot IIS vad det faktiskt är du loggar. Detta är ett exempel:

LogFormat="date time s-sitename s-computername s-ip cs-method cs-uri-stem cs-uri-query s-port cs-username c-ip cs-version cs(User-Agent) cs(Referer) cs-host sc-status sc-substatus sc-win32-status sc-bytes cs-bytes time-taken"

SiteDomain="mysite.com" ställ in ditt domännamn

HostAliases="www.mysite.com" ställ in dina alternativa subdomäner för domannamnet, RegEx fungerar här.

DirData="D:\Inetpub\wwwroot\mysite.com\public_html\awstats\d b"

Sökvägen till vart awstats ska spara sitens awstats db filer

Det där är de viktiga inställningarna för att det ska fungera.

Sedan får du lägga in i schemaläggaren att awstats körs en gång per dag och uppdaterar statestiken:

C:\Windows\system32\cmd.exe /C D:\Inetpub\wwwroot\mysite.com\public_html\cgi-bin\awstats\awstats_updateall.pl now -awstatsprog=D:\Inetpub\wwwroot\mysite.com\public_html\cgi-bin\awstats\awstats.pl -configdir=D:\Inetpub\wwwroot\mysite.com\public_html\cgi-bin\awstats

kan t.ex se ut sådär. Då kommer schemaläggaren köra awstats scriptet en gång per dag och uppdatera statestiken.

Sen är det lite upp till dig hur du vill lösa användarvänligheten, alltså hur kunderna ska kolla av statesitken. I slutändan finns det två alternativ, antingen låter du awstats generera statiska html sidor eller så låter du awstats köras dynamiskt, då surfar du t.ex till:

http://www.mysite.com/cgi-bin/awstat...?config=mysite
mUTANT besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-12-25, 11:13   #5
ShoGun
Medlem

mUTANT,
Tack för ditt svar!

Tyvärr är jag osäker på allt detta och viktigt att det fungerar, sen vill jag inte riskera sabba nåt som redan ligger där (webhotellet har redan en stat installerad men den tar inte med IP-nummer (!!!)).

Har fått kontakt med någon som sagt att han ska hjälpa mig så vi får se vad som händer. Funkar det inte så vet jag var jag ska vända mig! =)

Tack igen!

MVH

//Robban
webForum > Livet utanför > Annonser > Jobb & Tjänster (mot betalning)

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 04:15.