Halvera stammarna av älg och rådjur i Sverige, annars blir kostnaderna för skogsskadorna extremt höga om några år, hävdar Skogsstyrelsen i en utredning.
Var det inte massa gnäll för ett tag sen för att rovdjuren var så många att jägarna fick för lite vilt att skjuta? Att skjuta av älgarna och rådjuren nu för att de är för många jämfört med andelen skog känns inte som den bästa lösningen tycker jag. Kan de inte öka andelen vargar istället så att skogsskadeproblemet löser sig naturligt? :i Säkert jättepopulärt förslag bland jägarna. ;)
Jag stör mig allmänt på svenska jägareförbundet eller vad de nu heter. Först tycker de att det är för mycket älg och i nästa andetag så är det för mycket rovdjur. Jägarna verkar vilja styra naturen istället för att låta den sköta sig själv genom självsanering. Vad är bättre för jägaren, ett friskt viltbestånd eller viltbestånd vars motstånsdkraft minskar pga jägarens härjingar.
Men jag är inte bättre själv, eftersom jag är allvarligt drabbad av hobbyn som heter fiske. Man vill så gärna ha troferna när man kan nöja sig med småfisken eller släppa tillbaka alla fiskar :stud
Tror det är mest regionalt det där. Högre upp är det mycket rovdjur och bitvis lite "vanligt" djur vilket jägarna där uppe klagar på.
Nedåt i landet är det dåligt med rovdjur (bra så klart på sätt och vis) men mycket "vanligt" djur som då skapar skador i skog, mark och i trafiken.
Stödjer motvilligt Svenska Jägareförbundet då jag betalar medlemsavgiften till min skytteklubb till dom bara för att få hålla på med sportskytte, jakt är inget jag igentligen intresserar mig av och är då också dåligt insatt, är rena spekulationer från min sida :)
Vi måste hålla rovdjuren på plats så dom inte invarderar städerna allt för mycket och skrämmer slag på andra och sig själva.
Djuren var först på plats men i dagsläget äger vi människor (värsta djuret någonsin) alltsammans och då måste vi se till allas bästa anser jag.
Tror det är mest regionalt det där. Högre upp är det mycket rovdjur och bitvis lite "vanligt" djur vilket jägarna där uppe klagar på.
Nedåt i landet är det dåligt med rovdjur (bra så klart på sätt och vis) men mycket "vanligt" djur som då skapar skador i skog, mark och i trafiken.
Det har du rätt i, hittade just några bra rovdjurskartor på SNF:s webplats. I södra Sverige är det så gott som tomt på rovdjur. Det hänger naturligtvis ihop med att det finns mycket mer bebyggelse där och mindre skogar för djuren att vistas i.
Det var ett inslag på tv för bara någon dag sedan där Svenska Jägareförbundet kom med ett förslag om att sprida ut vargarna över hela landet istället för att ha dem koncentrerade på ett ställe. Problemet är väl dels att många landskap inte är lämpliga för vargar (för mycket folk) och dels att vargstammen ännu inte är särskilt livskraftig. Just nu finns det 66-80 vargar (enligt SNF), men för att det ska gå ihop sig genetiskt och inte bli inavel etc så behövs ca 200 djur. Naturligtvis ska de vara utspridda så mycket det går tycker jag, men att börja göra det redan nu tror jag snarare skulle hindra vargstammens utveckling.
Själv funderar jag på om halveringsförslaget har med stormen Gudrun att göra, att det kommer finnas så många sårbara skogsplanteringar om några år att de vill ha ner antalet älgar tills dess. Men nu spekulerar jag bara förstås. :OO
Själv funderar jag på om halveringsförslaget har med stormen Gudrun att göra, att det kommer finnas så många sårbara skogsplanteringar om några år att de vill ha ner antalet älgar tills dess. Men nu spekulerar jag bara förstås. :OO
Det har det nog inte, men det är nog en anledning dom kanske ska tänka på i samband med förslaget (y). Om dom nu anser att det behövs åtgärder för att minska antalet djur.
Att sprida ut vargarna gör nog bara ont, hur skulle folk reagera nedåt i landet när en varg äter upp deras bohag? Jo, bössan åker fram och vargen stryker med och snart är vargen så gott som borta igen.
Är nog bättre att dom får hålla sig uppåt med stora marker, få galningar med bössor och framför allt närhet till varandra så det blir fler vargar för att sen, om hundra år, kanske sprida ut vargarna lite mera (om inte betong- och träklumparna vi bor i hinner före ;)).
360 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2