Hej,
vet itne om jag börjar bli blind, men hittar inte svaret...
Jag undrar ifall det går att göra så att formulär postas även då enter/retur klickas och inte bara med knappen
Frågan är vilket formulär som skall skickas vid entertryckning; du har ju två. Om markören befinner sig i <textarea>n skall inte formuläret postas vid entertryck. Är någon av knapparna i fokus, skickas den knappens formulär.
Frågan är vilket formulär som skall skickas vid entertryckning; du har ju två. Om markören befinner sig i <textarea>n skall inte formuläret postas vid entertryck. Är någon av knapparna i fokus, skickas den knappens formulär.
Jag glömde uppenbarligen ytterligare en sak, så ovanstående inlägg är uppdaterat. Dessutom förenklade jag saker och ting en smula. Här är förklaringen:
document.onkeypress = function(e){
// variabel som skall hålla en referens till det objekt som är i fokus vid entertryckning
var node = null;
if (e = window.event){ // om window.event stödjs av webbläsaren tilldelas [i]e[/i] en referens till det objektet (för IE och Opera t.ex)
node = e.srcElement; // det element som är i fokus då entertryckningen skedde
} else if (e){ // annars använd det medskickade argumentet (för ff t.ex)
node = e.target; // samma som ovan
}
if (e.keyCode == 13 && node && node != document.forms[0].elements[0] && node != document.forms[1].elements[0]){
document.forms[0].submit();
}
}