webForumDet fria alternativet

Inkopierade citattecken och bindestreck ställer till det.

ASP

3 svar · 674 visningar · startad av Oputres

Medlem sedan feb. 2004333 inlägg
Frågan#1

Allå!

Om jag kopierar in text från ett Office-program till ett formulär och sedan sparar detta i en Accessdatabas blir det några problem.

Citattecken och långa bindestreck som sparats publiceras med Server.HTMLEncode som &#xyzz; där xyzz står för 8211 (kan inte skriva ut koden ty då gör WebForum om det till ett långt bindestreck.

Kan jag med regExp göra om &#xxxx; till -? Jag kan inte erinra mig om att jag sett &#xxxx;-koder i RegExp tidigare men WebForum har ju tydligen fått det att fungera då min kod görs om till rätt tecken om jag skriver ut den i det här formuläret.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Om du bara ska ersätta en sak med en annan behöver du inte använda regexp (även om du givetvis kan göra det om du vill).

strFoo = replace(strFoo, "–", "-")
Medlem sedan feb. 2004333 inlägg

Hmm, det ser ju lite annorlunda ut här. När jag kollade mailen i mobilen var det en kvadrat. Vad har du skrivit, är det &#xxxx; där xxxx är utbytt mot rätt nummer? Vad betyder annars kvadraten? Jag har sett den vid flera
sammanhang.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Hmm, ja, jag skrev & #8211;..
Jag trodde minsann att jag skrev det på så sätt att inte webForum skulle ersätta koden.

Fyrkanten brukar visas när den applikation man använder inte kan visa upp vilket tecken det nu är...

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)