webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Operativsystem & Program > Kontorsprogram

Kontorsprogram Diskussioner om alla olika kontorsprogram, såsom webbläsare eller ordbehandlingsprogram. Office, word, excel, internet explorer, firefox, chrome.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2005-11-03, 17:19   #1
Knäcke
Medlem

Registrerad: 2005-01-07
Lösningar: 0
ledsen Mina mail är borta!

Har precis startat min dator, och blev helt förstörd. Alla mina mail i inkorgen är borta Har inte gjort någonting, förutom att Outlook en tid börjat komprimera innan den stängs. Och nu är som sagt alla mina mail i inkorgen borta, men jag har inte tagit bort dem! Är det ett hopplöst fall? Varför har Outlook tömt hela den mappen? De andra mapparna skickat osv är intakta.
Hoppas hoppas jag på nåt sätt kan få tillbaka mina mail?
Tillägger att det är Outlook Express jag har....jovisst det gick ju m expressfart att tömma min inkorg
Knäcke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-11-03, 17:22   #2
mayday
Medlem

maydays avatar

Registrerad: 2000-08-18
Lösningar: 46
altså testa o sök efter IDX filer sen importerar du dom i outlook

kan funka
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"
mayday besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-11-03, 17:31   #3
Knäcke
Medlem

Ok...hur gör jag det då? Söker och importerar dem till mailen igen? Och varför har outlook gjort såhär?
Äldre 2005-11-03, 17:34   #4
silfver
Medlem

Registrerad: 2003-04-03
Lösningar: 105
Kan det inte vara så att Outlook har fått för sig att arkivera alla dina mail i inkorgen? Har du kollat efter en arkivmapp?
Äldre 2005-11-03, 17:40   #5
dho
Moderator

dhos avatar

Registrerad: 2002-08-26
Lösningar: 71
Flyttas från Windows.
Äldre 2005-11-03, 17:45   #6
Knäcke
Medlem

Kan vara så..Var kan jag hitta en sådan mapp då? Den har ju hållit på att komprimera en tid, kanske arkiverat då?
Har hittat en mapp C:\Documents and Settings\Administratör\Lokala inställningar\Application Data\Identities\{CAD6251C-2F01-4A93-8631-83ADD037159F}\Microsoft\Outlook Express där det står inkorgen...Men storleken på den kan aldrig stämma: bara 187kb. Alla mina mail i inkorgen måste ju väga mer än så.

Senast redigerad av Knäcke, 2005-11-03 klockan 17:52
Äldre 2005-11-03, 18:13   #7
Vatos Locos
Medlem

Vatos Locoss avatar

Registrerad: 2005-03-22
Lösningar: 13
Nu vet jag inte riktigt vad du använder för konto eller leverantör, men om du har använt pop3 i kontofigureringen, så borde du kunna hämta hem dem på nytt.
Skulle du ha smtp för ingående så kanske du har någon webbaccess och kan kolla på mailen därifrån.
Du borde kunna poppa ner dem även om det skulle vara smtp för ingående.
Så om du inte lyckas exportera en fil, har svårt att tänka mig att om mailen redan är borta att det skulle finnas med om du skapar en fil.
I ditt fall så skulle jag skapa ett nytt e-post konto i exempelvis MS outlook och prova att hämta hem mailen på nytt.
Vatos Locos besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-11-03, 18:17   #8
Knäcke
Medlem

Jag har POP3/SMTP, även en webbmail. Men webbmailen har inte några mail i inkorgen alls. Jag behöver ju få tillbaka mail under 2 år, det är nämligen så många som har försvunnit. Kan du förklara hur jag ska göra lite närmare? Förstår inte alls vad du menar med "Så om du inte lyckas exportera en fil, har svårt att tänka mig att om mailen redan är borta att det skulle finnas med om du skapar en fil.
I ditt fall så skulle jag skapa ett nytt e-post konto i exempelvis MS outlook och prova att hämta hem mailen på nytt."

Tacksam till tusen om du kunde hjälpa mig med detta...
Äldre 2005-11-03, 18:31   #9
Vatos Locos
Medlem

Vatos Locoss avatar

Ok, då låter det inte lika bra, har du sorterat upp gamla mail i olika mappar exempelvis Arbete, bilder etc. Kollade lite snabbt i Outlook Express och där verkar det som om man bara kan gå 100 dagar tillbaka i tiden.
Söksträngen som du har angivit verkar vara ok, dock så håller jag med att det låter lite med 187kb, gjorde samma sak i MS Outlook för ett tag sedan och då hade jag flera hundra MB för runt ett halvår.
Med tanke på att du inte hittar något i webbmailen så låter det som om du har SMTP inställning i ditt mailprogram har du tillgång till MS outlook, du kan öppna detta och detta och se vad som händer.
Är mer van med detta program, dock så ska det inte vålla några problem om du sedan vill gå tillbaka till Outlook express.
När du har öppnat upp MS Outlook, så kan du efter att datorn har laddat ner alla mail välja att exportera en .pst fil som du sedan lägger i valfri mapp.
Prova detta
Äldre 2005-11-03, 18:31   #10
carl_x
Medlem

Registrerad: 2000-03-30
Lösningar: 23
Citat:
Vatos Locos skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad du använder för konto eller leverantör, men om du har använt pop3 i kontofigureringen, så borde du kunna hämta hem dem på nytt.
Skulle du ha smtp för ingående så kanske du har någon webbaccess och kan kolla på mailen därifrån.
Du borde kunna poppa ner dem även om det skulle vara smtp för ingående.
Så om du inte lyckas exportera en fil, har svårt att tänka mig att om mailen redan är borta att det skulle finnas med om du skapar en fil.
I ditt fall så skulle jag skapa ett nytt e-post konto i exempelvis MS outlook och prova att hämta hem mailen på nytt.
Du har fel i dina påståenden.
Med POP3 laddas mailen hem från servern, därför går det inte att hämta dessa på nytt. Kör man däremot IMAP-protokollet så läser man alla mail direkt från servern. SMTP används för att skicka till en server, inte för att hämta.
carl_x besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-11-03, 18:38   #11
Vatos Locos
Medlem

Vatos Locoss avatar

Citat:
carl_x skrev:
Du har fel i dina påståenden.
Med POP3 laddas mailen hem från servern, därför går det inte att hämta dessa på nytt. Kör man däremot IMAP-protokollet så läser man alla mail direkt från servern. SMTP används för att skicka till en server, inte för att hämta.
Jo, jag vet missade detta, det skulle som sagt vara IMAP och inte utgående servern som jag råkade skriva.
Om man har POP3 så ligger mailen kvar och kan därmed ladda ner den på nytt ifrån serven, medan man använder IMAP och exempelvis flera använder inboxen eller att man vill gamla mail när man är ute och reser coh behöver ha tillgång till gamla mail.
Äldre 2005-11-03, 18:47   #12
carl_x
Medlem

Citat:
Vatos Locos skrev:
Jo, jag vet missade detta, det skulle som sagt vara IMAP och inte utgående servern som jag råkade skriva.
Om man har POP3 så ligger mailen kvar och kan därmed ladda ner den på nytt ifrån serven, medan man använder IMAP och exempelvis flera använder inboxen eller att man vill gamla mail när man är ute och reser coh behöver ha tillgång till gamla mail.
Nej. Med POP3 laddas mailen hem till din klient. Därefter sker all läsning och skrivning "offline". Mailen raderas från servern. Däremot kan man skapa en kopia på servern, om detta tillåts. Med IMAP ligger posten kvar på servern, och att läsa och söka i sin post sker i en dialog med servern.
Äldre 2005-11-03, 18:54   #13
Vatos Locos
Medlem

Vatos Locoss avatar

Nja, du kan som sagt i samband med att du skapar ett konto ange att det skall ligga kvar en kopia på servern som du skriver, du hittar detta under Fler inställningar och sedan fliken Avancerat och därefter längs ner. Har aldrig stött på att någon har tagit bort denna funktion.
Själv så har jag pop3 på min jobbmail vilket gör att jag oberoende av varandra kan ladda ner posten dels via min klient samt min webbmail, enda nackdelen att man får tömma webbmailen med jämna mellanrum.
Äldre 2005-11-03, 18:59   #14
carl_x
Medlem

Citat:
Vatos Locos skrev:
Nja, du kan som sagt i samband med att du skapar ett konto ange att det skall ligga kvar en kopia på servern som du skriver, du hittar detta under Fler inställningar och sedan fliken Avancerat och därefter längs ner. Har aldrig stött på att någon har tagit bort denna funktion.
Själv så har jag pop3 på min jobbmail vilket gör att jag oberoende av varandra kan ladda ner posten dels via min klient samt min webbmail, enda nackdelen att man får tömma webbmailen med jämna mellanrum.
Ja, det var precis det jag skrev.
Äldre 2005-11-03, 19:01   #15
Vatos Locos
Medlem

Vatos Locoss avatar

Sorry, det är jag som börjar bli trött.
Äldre 2005-11-03, 19:12   #16
Knäcke
Medlem

Nu blev jag än mer förvirrad...Jag har enbart Outlook Express, inte MS Outlook. Förstår fortfarande inte vad jag ska göra? Blev för mkt där med era svar till varandra
Citat:
När du har öppnat upp MS Outlook, så kan du efter att datorn har laddat ner alla mail välja att exportera en .pst fil som du sedan lägger i valfri mapp.
Ehhh va? Tänk nu på att jag är kvinna och dessutom blond..
Äldre 2005-11-04, 16:53   #17
hltm
Medlem

Registrerad: 2004-11-16
Lösningar: 8
För vanliga Outlook finns det "Inbox Repair Tool" - kolla på Microsofts supportsidor om det finns ngt liknande för Outlook Express. En snabb-Googling gav den här: http://www.accuratesolution.net/aoem...coverinbox.htm
Kanske hjälper, kostar dock pengar.
Äldre 2005-11-04, 23:27   #18
Knäcke
Medlem

Hm ja detta kanske kan funka...Men tror du det tar hem de gamla mailen då inkorgen.dbx bara väger 187 kb? Betalar gladeligen 40 dollar om programmet kan hitta de gamla mailen...Testade try versionen och den tar ju hem mail som jag tagit bort, men inte fler än 5 så inget av dessa mail är de som försvunnit tidigare..Vad tror du?
Äldre 2005-11-05, 01:03   #19
Danny
Medlem

Dannys avatar

Registrerad: 2004-07-04
Lösningar: 121
Det som Silfver skrev om en arkivmapp då? Outlook kan ju få för sig ibland att flytta gamla mail till en arkivmapp. Själv vet jag inte var den finns för jag har stängt av den finessen och sköter det manuellt istället (dvs i princip aldrig ta bort gamla mail). Men kanske han menar att den finns också i mapparna i själva Outlook? Där du har Inkorg, Utkorg, Utkast och allt det där, finns ingen annan bredvid "Personliga Mappar"? Den finns nog också rent fysiskt på hårddisken där personliga mappar finns (i Outlook heter det .pst i Outlook Express något annat, .idx kanske). Hur som helst så finns mina i denna mapp:

C:\Documents and Settings\Danne\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook

Det är ju nästan som den sökväg du själv skakade fram, men eftersom jag kör XP och Outlook så hamnar det ju där hos mig iaf. Annars kan du söka på hela hårddisken efter IDX-filer (om det nu var .idx vill säga). Det gör du enklast genom att ta sök i startmenyn. Alternativt öppna C:\Documents and Settings\ i utforskaren och trycka på F3.
Äldre 2005-11-05, 01:35   #20
hltm
Medlem

Registrerad: 2004-11-16
Lösningar: 8
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av programmet jag länkade till, men rent allmänt "gäller" ju att raderade/försvunna egentligen inte är long-gone, bara att programmet tappat kontakten med dem. Är det viktiga mail så är inte $40 inte så mkt att prata om, annars bita i det sura äpplet, har själv gjort det en gång
Ett allmänt råd är att inte spara så mycket i Inbox/inkorgen eftersom den är skapligt labil, bättre att ha en ordentlig mapp-/arkivstruktur dit du flyttar det värt att spara, se den som hallmattan där din vanliga post hamnar, visst låter du inte posten ligga kvar där
Äldre 2005-11-05, 07:56   #21
clarkbones
Medlem

Registrerad: 2001-02-07
Lösningar: 31
I OUtlook Express heter filerna *.dbx om man inte har en äldre version av OE, då kan de heta *.mbx. Se till att i Utforskaren välja Tools>OPtions>View>Show Hidden Files. Dessa menyalternativ kan se annorlunda ut beroende på windows version. Därefter söker du efter *.dbx och ser till att sökningen görs i alla typer av mappar.
Äldre 2005-11-05, 10:50   #22
Knäcke
Medlem

Jag har sökt efter dbx filer, och visst finns det en fil i mappen jag var i som heter inkorgen.dbx. Men den väger ju bara 187 kb Någon arkivmapp i själva Outlook har jag inte. Som sagt betalar gärna 40 dollar, men inte om programmet inte kan finna filen. Filen inkorgen.dbx väger ju bara 187, och var annars kan outlook lagt den? Menar om inte jag kan hitta den, var letar själva programmet?
Äldre 2005-11-05, 11:41   #23
Danny
Medlem

Dannys avatar

Jag tror det där programmet försöker reparera en skadad fil, men om filen inte ens finns är det ju värre. Då kanske man kunde prova ett recoveryprogram som t ex Ontrack EasyRecovery Pro, men det är inte säkert det går det heller om det var länge sedan och du skrivit mycket till disken.
Äldre 2005-11-07, 16:51   #24
Knäcke
Medlem

Har mailat dem och fått svar-programmet kan inte reparera komprimerade mappar. Tack för all hjälp, men får nog finna mig i att det inte går att lösa
Äldre 2005-11-07, 17:37   #25
Danny
Medlem

Dannys avatar

Men du. Hur var det nu. Du har filerna fast dom är skadade?! Jag trodde du saknade dom helt.
webForum > Användning > Operativsystem & Program > Kontorsprogram

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 05:16.