webForumDet fria alternativet

Alternativ till IIS

Webbservrarur Webbserver

9 svar · 606 visningar · startad av Oputres

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg

Upptäckte att IIS inte ingick i XP Home :(

Jag har några projekt i asp mot en Access-databas som jag håller på att utveckla och undrar om det finns några (enkla) alternativ till IIS som jag kan köra på min XP Home? Det enda jag vill ha webbservern till är att lokalt testa mina projekt. Några tips?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det är en del trådar om ämnet här om du söker. Här är t ex ett inlägg på hur man kan trolla dit IIS på XP Home:

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=904823#post904823

Hmm, låter lovande! Stämmer det att det inte går att köra PWS på Home annars? Det fanns i din tråd en länk till alternativa webbservers men går det att köra asp på dessa? Det är väl bara PWS och IIS som har stöd för asp, eller?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Ja Windows XP Home Edition har inte stöd för IIS i normala fall. Men det går visst att luras lite så det fungerar ändå :)

Själv har jag ingen aning om det där med andra webservrar. Men du får kolla på deras respektive hemsida, står nog där.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Apache

Apache låter så stort och avancerat. Fungerar det att köra asp-sidor mot en Accessdatabas i denna webbserver? Måste jag ändra databaskopplingarna? Jag har dsn-lösningen (eller var det dns?).

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Apache låter så stort och avancerat. Fungerar det att köra asp-sidor mot en Accessdatabas i denna webbserver?

Mja. Om man installerar någon sorts asp-tolk så går det väl, men det fungerar inte lika bra som på IIS. Dessutom kostar "bra" asp-tolkar pengar, och då hade jag hellre satsat pengarna på en licens till Windows XP.

ASP hör hemma i IIS.

SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg

Ett annat alternativ är att ladda ned Web Matrix och sedan köra ASP-sidorna via den inbyggda webservern. Tror att den skall fungera under Home Edition.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg
VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Om du har någon skiva med ett annat operativsystem som t.ex. win 98, me, nt 4, 2000 eller 2003 så kan du alltid ladda ner Virtual PC och installera det där för att sedan kunna köra vi IIS/PWS därigenom.

clarkbones skrev:

http://www.asp.net/Default.aspx?tabindex=6&tabid=41
Cassini!

Har tyvärr inte stöd för ASP utan ebart ASP.NET. :l

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)