webForumDet fria alternativet

Utbildning, KY eller Högskola/Universitet

Studier & utbildning

10 svar · 1 229 visningar · startad av Smultron

Medlem sedan juli 2002423 inlägg
Frågan#1

Tjo!
Läser systemvetenskap på universitet för tillfället men har börjat fundera på att byta utbildning. Jag vill arbete praktiskt med webb, grafisk form, programmering eller reklam o liknande. Vad ser företag som nyanställer på, att man har en akademisk examen eller kunskaper? Det känns lite som man är "tvungen" att ha en akademisk examen för att få ett bra arbete?

Någin som har tips på på olika utbildningar som man kan läsa o vad som är bäst, ky eller högskola?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Smultron skrev:

Tjo!
Läser systemvetenskap på universitet för tillfället men har börjat fundera på att byta utbildning. Jag vill arbete praktiskt med webb, grafisk form, programmering eller reklam o liknande. Vad ser företag som nyanställer på, att man har en akademisk examen eller kunskaper? Det känns lite som man är "tvungen" att ha en akademisk examen för att få ett bra arbete?

Någin som har tips på på olika utbildningar som man kan läsa o vad som är bäst, ky eller högskola?

Akademisk examen inom webb, grafisk formgivning, programmering och reklam ar nog totalt onodig, det ar nog det foretaget tittar minst pa. (programmering kan vara ett undantag).

Medlem sedan juli 2002423 inlägg

Jasså?
Har du någon utbildning som du kan rekomendera, distans...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Kvaliten på KY-utbildningar varierar väldigt mycket.
http://www.hyperisland.se/ är erkänt bra.

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

vad jag har fått veta så bryr sig arbetsgivare inte så mycket om vad man har läst. Bara man har läst något och däremed visat att man klarar av att lära sig nya saker på en högre nivå...

Universitet är inte enbart teoretiska! Programmering är rätt praktiskt tycker jag...

Annat som verkar viktigt är vad "du gör på sidan om din utbildning". Om du t.ex. engagerat dig i någon kommitté eller liknande. Arbetsgivare tycker så att "denna person vågar göra annat än bara följa strömmen och ta egna initiativ".

Detta är i alla fall vad jag tror på...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Är det en mer avancerad programmering än att följa div wizards i en utvecklingsmiljö är det nog vettigt att ta några kurser i det på universitet/högskola. Visst finns det en och en annan självlärd som kan en massa, men att göra det i en modell som är enhetlig med resten av programmerarvärlden är en annan sak. Att lära sig "hur man gör" är inte så svårt, det svåra är att kunna tillämpa det i nya situationer och att dokumentera det man gör/gjort. Så för ditt cv's skull är det nog vettigt med lite mer utbildning även på en akademisk nivå. Fast det kan ju som sagt kanske räcka med enstaka kurser.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Smultron skrev:

Tjo!
Läser systemvetenskap på universitet för tillfället men har börjat fundera på att byta utbildning. Jag vill arbete praktiskt med webb, grafisk form, programmering eller reklam o liknande. Vad ser företag som nyanställer på, att man har en akademisk examen eller kunskaper?

De flesta systemvetenskapliga utbildningar som finns idag, är dåliga ur flera synpunkter.

Dels är de flesta utbildningarna forskarförberedande, och inte inriktade mot praktiskt arbete. Det resulterar i att när den studerande tagit examen, så har de gått en prova-på-kurs där de har 5-10 poäng i diverse olika ämnen, vilket gör att de ytterst sällan kan komma till en arbetsplats och börja "leverera", eftersom de saknar djupare kunskap i något ämne.
Ett annat problem är att det är allt för mycket irrelevent lull-lull på de systemvetenskapliga utbildningarna. Såg en utbildning på 120-poäng, där 20 poäng bestod av företagsekonomi, och där ytterliggare 20 poäng enbart var lull-lull-kurser.
Inget fel i företagsekonomi och en och annan lull-lull-kurs. Men det är inte de kunskaperna företagen efterfrågar om du vill arbeta med systemering, programmering eller administration.

Ett annat problem är att många högskoleutbildningar mycket bygger på gamla tider. Förr i tiden gick ungefär enbart 10-20% av gymnasieleverna till högre studier, och sedan vidare ut på en god arbetsmarknad. Inom kort räknar man med att ca 50% av gymnasieleverna kommer att gå vidare till högre studier, och sedan kommer ut på en allt för trång arbetsmarknad. Ofta då med kunskper som de inte kan konkurerra med.

TV-programmet Faktum tog i dag upp detta med den höga arbetslösheten bland akademiker, och det framkom en hel del intressanta synpukter. Bland annat just att högskoleutbildningarna inte är så praktisk inriktade, vilket gör att många inte kan konkurrera på en marknad där det krävs praktiska kunskaper.

Skulle jag läsa ett program i dag, skulle det definitivt bli ett yrkesinriktat IT-program och inte någon traditionell systemvetenskaplig utbildning. För en systemvetenskaplig utbildning är idag allt för ofta bortkastad tid och pengar. Tyvärr.

Men vad du än väljer, får du räkna med att kompletera dina kunskaper med en och annan intressant kortare kurs i framtiden, då kunskaper inom IT har en relativt kort livslängd.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

En gissning jag har är ju vad du kan göra som räknas. Om vi säger att du bara läser på högskola och inte har så mycket praktiskt där så kanske du är så pass intresserad att du även pysslar med det på fritiden hemma och då lär du dig det praktiskt samt att du har något att visa upp när du söker jobb. En portfölj med arbeten man gjort gissar jag har störst betydelse oavsätt om du lärt det på högskola eller KY.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

xtreme skrev:

En gissning jag har är ju vad du kan göra som räknas. Om vi säger att du bara läser på högskola och inte har så mycket praktiskt där så kanske du är så pass intresserad att du även pysslar med det på fritiden hemma och då lär du dig det praktiskt samt att du har något att visa upp när du söker jobb. En portfölj med arbeten man gjort gissar jag har störst betydelse oavsätt om du lärt det på högskola eller KY.

Haller med dig pa den biten. Att lassa 'webdesign' pa en hogskola eller universitet tror jag bara ar bra till att fylla ut ditt CV. Om det ar vart de aren du lagger ner pa det kan jag inte svara pa. Men jag tror att du ska ha mycket tur om du lyckas fa ett jobb som designer enbart genom att visa upp att du har en examen i det.

Jag gar pa Hyper Island, en KY-utbildning som finns i Karlskrona.

Jag har last dar i ett ar, det aret har jag lart mig sa fruktansvart mycket mer an det aret jag laste Webdesign i Sundsvall. Nu gor jag en 8 manaders praktik pa en webbyra i Beverly Hills. Efter det ska jag tillbaka till Hyper Island och gora ett examensarbete, sen ar det slut. Da hade jag tankt mig hitta ett jobb. Det lar inte bli latt, men jag tror mina mojligheter ar storre an om jag fortsatt lasa de 3.5 aren i Sundsvall.

Detta visades pa tv for nagon vecka sen: http://www.hyperisland.se/svt/svt.mov :e

Det ar de som laser forsta aret pa skolan och borjade for 3 manader sen och de visar upp vad de gjort i en modul som de last i 5 veckor.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Såvitt jag har sett är det inte många som kräver examen inom något ämne, däremot efterfrågas utbildning inom detsamma...

Examen är inte allt - även om det kanske märks i lönekuvertet efteråt. ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Intressant läsning här. Jag pluggade el på högskola 1996-2000. Har sedan dess jobbat med lite av varje och försökt klara examen (det saknas några tentor). Men jag kan bara hålla med om att det är praktik som efterfrågas mest. Jag önskar jag skulle ha jobbat en del innan jag började plugga och inte bara börja plugga direkt efter gymnasiet. För nu säger dom "du har ju bra teoretisk bakrgrund, men det brister på praktiken". Ja, och hur går den ekvationen ihop då? Men sedan är det ju också så att om jag jobbar nånstans och skulle ha ingenjörsexamen, då skulle just bara det pappret göra att man för högre lön även fast man inte jobbar på just ingenjörsnivå.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)