webForumDet fria alternativet

Förslag på design lösning

6 svar · 762 visningar · startad av Yoda

YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg

Hur löser jag designen på denna sida enklast? Jag vet inte vad det är för server sidan ska ligga på men jag har testat med .php, .asp, .shtml och det fungerar inte. .html fungerar såklart. Jag kommer att använda mig DW MX, kod-view men kunden ska sedan använda DW MX och design-view för att lätt kunna ändra nyheterna.

Menyn ska vara en dropdown meny och det låter jag DW göra eftersom jag inte har kunskap att skapa den själv.

design7 är förstasidan och design8 är undersidorna. Jag har tänkt att sidfoten med kontaktuppgifterna alltid är nederst på sidan, så texten på sidan skjuter ner sidfoten längre ner på sidan.

Inloggningsrutan gör jag inte själv, den koden får jag av det företaget man logga in till.

Lager i css är väl bäst? Men om jag inte vill skriva in sidfoten och menyn på varje sida hur gör jag då utan att kunna använda php eller asp? Alltså att jag lägger sidfoten i en egen fil och bara infogar den på varje undersida. Går det att göra med css och xhtml?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Den första dvs. sjuan är den bästa lätt att läsa och överskådlig.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Yoda - Om kunden ändå skall använda DW, och du vill kunna lägga in sidfot etc på ett "säkert sätt" på alla sidor, så borde du kunna använda "templates" i DW - i dessa kan du även begränsa vilka delar av sidorna som skall kunna redigeras...

Kolla i DW-hjälpen eller på Macromedias webbplats hur du gör mallar i DW

YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg

Aha, tack för tipset. Det ska jag göra.

nannesonMedlem sedan nov. 200234 inlägg

Jag är alltid lite tveksam till text som ligger på mönstrad bakgrund. Dessutom ska du tänka på att inte ha för liten textstorlek. Angående uppbyggnaden så skulle jag byggt upp det med div, float och auto-margin. Jag hoppas Dreamweaver stödjer sånt.

Läs mer på: https://www.alistapart.com

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

nanneson skrev:

Jag hoppas Dreamweaver stödjer sånt.

Macromedia har precis släppt DW 8 - så du kan ju alltid ladda ner en 30-dagars gratisprovkörning och testa dig fram till var gränserna går ;)

Som alla WYSIWYG-verktyg har även DW en del brister iom att den innehåller en egen "renderingsmotor". I DW7 kan man iaf jobba hjälpligt med "div-layouter", även om det inte alltid blir riktigt "WYSIWYG"... Speciellt inte om man ger sig på att försöka hantera div-layouter utan absolutpositioneringar ;)

Om inte annat så tycker jag att DW har ett riktigt bra CSS-stöd rent generellt (även om det kan vara lite knepigt att koppla in det i ett projekt om man inte får det demonstrerat eller orkar läsa dokumentationen/se instruktionsfilmerna) och IMHO är den i kodläget ett riktigt kompetent verktyg för webbutveckling om man gillar/behöver verktyg av den typen (dvs blandning av WYSIWYG och kodläge för manuell webbknackning)

nannesonMedlem sedan nov. 200234 inlägg

Kul att höra att Dreamweaver börjar likna nåt.
Allt för många problem gjorde att jag började skriva ren kod istället.

(Historik: Började med HomeSite för jättelängesen efter tips från de som jobbade med ztv.se då för tiden... nåväl.)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)