webForumDet fria alternativet

Blåskärm på webForum, minnesfel?

Windows

14 svar · 1 498 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Som en del av er redan känner till så hade vi ett problem med en blåskärm samma dag som vi skulle ställa tillbaka servrarna i Griffels datahall, efter uppgraderingen till vB3. Idag på morgonen inträffade det igen. Stoppkoderna skiljer sig åt, på söndagen var det 0x50 och idag var det 0x19. Jag har själv gjort en första kontroll och lägger min gissning på att det är hårdvaruproblem - någon av minnesmodulerna. Har någon lust att vara oss behjälpliga och forska vidare och ev. bekräfta eller komma med något annat förslag på vad felet kan vara så är jag tacksam.
Jag bifogar båda dmp-filerna i nedanstående zip-fil.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Väldigt svårt att säga från en minidump. Ställ in den på att ta minst en Kernel dump (helst full dump iofs). I en minidump kan man inte se alla pointers tyvärr. Precis som du säkert sett verkar det vara minneskorruption, men det går inte att se vilken image som orsakat det. Det man brukar göra med minneskorruption är att aktivera special pool för att få ut mer information om vad som händer.

Skulle man gissa så skulle jag gå på samma linje som du. Köra minnestest, eller byta ut modulerna. Kanske testa en modul i taget om det sitter i flera.

Kan du posta den andra minidumpen med?

Båda mini-dumparna ligger i den första zip-filen. :)

Den fullständiga dumpen från i söndags hittar du här:
http://www.webforum.nu/dump/050904dump.zip (~250MB)

Då var det dags igen.

STOP 0x0000000A
Minidump. (10 kB)
Fullständig. (~319 MB)

STOP 0x00000024
Minidump. (11 kB)
Fullständig. (~210 MB)

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Microsoft borde väl snabbt kunna avgöra om det är frågan om något minnesfel eller inte? Vad säger supporten?

Jag har inte varit i kontakt med dem.

Felsökningar av det här slaget brukar hamna hos PSS (Premier Support Services) och om det visar sig att det är användarfel så blir det lite dyrt för webForums ekonomi. Jag har för mig att ärende går på ~2500 kr ex. moms.
Om den vanliga "användarsupporten" tar sånt här eller inte vet jag inte. Men ska jag vara ärlig tror jag inte det. :)

Detta räknas nog inte som standardsupport utan det går som s.k. Professional. Kostnaden ligger på 2 699:- + moms såvida det inte visar sig vara ett problem med Windows eller annan Microsoft-programvara.

Ska se om jag hinner kolla på dumpfilen imorgon.

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg

jo jag håller med, minnet verkar skumt. det mesta refererar till minnet eller minneshanteringen.

förresten vad gjorde ni med server då ni uppgraderade? någon ny hårdvara, nya drivisar eller la ni till någon extra tjänst?

Bytte maskin. :)

Den gamla Dual PIII-maskinen har flyttats ner i näringskedjan. Det är en P4 3.0 GHz som har ersatt den.

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg

Rikard skrev:

Som en del av er redan känner till så hade vi ett problem med en blåskärm samma dag som vi skulle ställa tillbaka servrarna i Griffels datahall, efter uppgraderingen till vB3.

Rikard skrev:

Bytte maskin. :)

Den gamla Dual PIII-maskinen har flyttats ner i näringskedjan. Det är en P4 3.0 GHz som har ersatt den.

Om det är en ny maskin kan den ju inte ha "ställts tillbaka" i datahallen ;)
Eftersom det är en ny maskin tror jag det skulle gå snabbare att kolla av all hårdvara än att försöka hitta felet genom dumpar.

Nu ska inte du vara sån. :p

Per har blivit ombedd att slita ena minnesmodulen vid tillfälle, d.v.s. gå från 512 till 256 MB. Med tanke på hur lite minne webbservern behöver (130 MB) så ser jag inte det som något problem prestandamässigt.

Sen att jag valde att gå ut och kolla med er andra först beror på att jag vet att det finns ett antal medlemmar som har kunskapen. Varför då inte kontrollera med proffsen först, innan man drar egna slutsatser? :)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Man kanske skulle ställa frågan på http://www.itproffs.se också, där huserar folk från MS så dom kanske kan hjälpa till?

Jag räknade kallt med att legis, som så vitt jag har förstått jobbar på MS, skulle ta den bollen vilket han även verkar ha gjort. ;) :)

Så fort jag får tid. Har hämtat hem båda dumparna nu, så nu ska jag bara allokera lite tid :)

Per kollade den minnesmodul som har suttit i wF-servern de senaste dagarna och konstaterade att modulen är fulla av fel. Byte av minnesmodul verkar ha löst problemen. :)

295 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
165 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)