webForumDet fria alternativet

Jag vill inte vara offline

Nätverk

10 svar · 666 visningar · startad av karlj87

Medlem sedan mars 2004662 inlägg
Frågan#1

Nu har det börjat igen. :( Då och då, med jäma mellanrum, blir jag urkopplad från internet. Sen så tar det ett tag så kommer jag in igen. En aning irriterande...

På irc får jag detta meddelande:

[10053] Software caused connection abort

Vad är det för problem? Är det brandväggen som spökar?
:q

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Du får nog berätta lite mer vad du använder för utrustning och vad har du för ISP osv.

Har Klarat mig ett tag men nu är det igång igen :(.

Jag har Tele2 ADSL 0.5 mbit, ett Thomson Speedtouch 510 som modem och Windows XP Home.

Behövs det mer info?

Tack på förhand.

någon?

Medlem sedan juli 200246 inlägg

vilken brandvägg är det? alla program eller bara på irc

Det är en Norman brandvägg. Modemet börjar också blinka när jag blir urkopplad. Jag är då helt ute ur internet.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Om modemet blinkar har du ingen kontakt med adslutrustningen på telefonstationen, modemet kanske är trasigt

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Precis som niklasw skriver, så kan modemet vara trasigt, kan också vara din ISP som strular.

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Gruff.

Det är precis samma problem som jag har med mitt jaeffla Tele2.
Jag har ringt supporten och hjälpen man fick hade man lika gärna kunnat få via damernas värld.

Enda sättet jag har mot det här är att starta om modemet (dra ut strömsladden och stoppa in den igen).

Hojta till om du löser det på ett bättre sätt!

Har redan bytt ut modemet en gång. Ingen som helst skillnad dock. Det var vad den fantastiska Tele2Supporten gjorde. Ibland kommer man in i vissa "stim". Man åker in och ut i skytteltrafik. Tack och lov var det ett tag sist sen det hände.

/r skrivfel

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Då kan det vara så att telefonledningarna är dåliga, antagligen att dom störs av nån annans telefonledningar, kan vara nära stationen, i ditt hus, eller var som helt i alla kopplingar som är mellan dig och adslutrustningen i telefonstationen. Tele2 skall kunna se vad ditt modem rapporterar för statistik angående ledningarnas status, och sen finns det lite trix att lägga på din anslutning för att få den stabilare, man brukar testa att dra ner bandbredden en bit, för ju högre bandbredd, desto högre effekt går modemet med, och ju mer effekt= mer störningar. Sen finns det en sak som kallas interleave delay, som innebär att man skickar signalen i flera kopior samtidigt, och hoppas att någon kommer fram opåverkad av störningen, detta är dock inte trevligt om du vil spela spel, typ CS över nätet, eftersom delayen ökar. Detta stjäl även lite bandbredd, men inte så mkt.

Så det så.

:-p