webForumDet fria alternativet

Framkalla i 110x30cm

Fotografering

30 svar · 1 778 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Vad finns det för möjligheter att framkalla ett kort i format 110x30cm (skuret givetvis). Skulle vilja ha en långsmal tavla som matchar en hylla och det skulle då vara läckert med ett motiv i detta format eller där i krokarna. Vad har jag för möjligheter? Går det att få fram? Kostar det massor isåfall?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Kolla med https://www.crimson.se (de har ett Lambadasystem som kunde passa)

Okej, det där var dyrt++
Hade tänkt mej lite billigare alternativ iaf ;) Kan tänka mej att lägga ner 400-600 om jag vet att det verkligen blir bra och som jag önskar. Men det kanske inte är möjligt...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Vad jag kan se, hamnar Crimson inom det prisintervallet. Om det blir bra? Förmodligen så bra som materialet du skickar in, medger. Jag fick själv några digitala bilder kopierade till papper av Crimson häromdagen. Det var iofs inget extremt format jag beställde. Men bilderna var riktigt bra. Därför tror jag man kan förvänta sig att de gör sitt bästa även när det gäller mer extrema format. Men materialet måste naturligtvis hålla för en sådan förstoring. Det behöver dock inte betyda att du måste ha en superupplösning på bilden. Du ser ju en så stor bild på ett betydligt större avstånd än när du tittar på en vanlig 10x15-kopia. Då finns det ingen anledning att ställa krav på 300 dpi för bilden.

Jag såg en annan märklig detalj i Crimsons prislista:

Ekonomi
                                         Första
100 cm br/cm (min. 100)                  7:-
125 cm br/cm (min. 100)                  9:-

Undrar hur man ska tolka dessa priser? Kanske det är så att den beställning du vill göra, kostar 30x9:-? Det är ju i så fall mindre än 300 kr. Om jag har tolkat det rätt, tror jag inte du lär hitta det så hemskt mycket billigare någon annanstans.

UlfT skrev:

Jag såg en annan märklig detalj i Crimsons prislista:

Ekonomi
                                         Första
100 cm br/cm (min. 100)                  7:-
125 cm br/cm (min. 100)                  9:-

Undrar hur man ska tolka dessa priser? Kanske det är så att den beställning du vill göra, kostar 30x9:-? Det är ju i så fall mindre än 300 kr. Om jag har tolkat det rätt, tror jag inte du lär hitta det så hemskt mycket billigare någon annanstans.

Hur ska man tolka det öht? br/cm? Min. 100? Vad får du 30x9 ifrån?

30x9? Jo, jag tolkar det som att 125x30 cm borde kosta 30x9 kr. 125x1 cm borde kosta 9 kr, så som jag tolkar det. Alltså, 30 cm höjd -> 30x9 kr. Men visst, jag kan ha missuppfattat det. De förklarar inte vad de menar. Du kan ju maila en fråga till dem. Posta gärna svaret här om du får veta. :)

Men Min. 100 betyder inte att det är minst 125x100?

Det kanske det betyder. I så fall ser det sämre ut för dig.

Jag har mailat dom nu så får vi se om de kan erbjuda mej något.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Finns egentligen bara ett ställe att lämna till om resultatet ska bli BRA: http://www.prolabbet.se/

Jag har mailat crimson men fick lite otydliga svar. Det skulle gå att lägga in en bild i deras webbsystem och själv anpassa formatet efter eget tycke. Jag fick inte till det, kan vara för att det var för låg upplösning möjligtvis.
Har mailat prolabbet nu också. Deras alternativ: "I can epsilonprintar" 70x100 för 299kr låter ju billigt. Missar jag något?

red/

I Epsilon görs printarna på metapapper och med LED-teknik istället för med laser.

Hur blir ett sådant resultat?

Gein skrev:

I Epsilon görs printarna på metapapper och med LED-teknik istället för med laser.

Hur blir ett sådant resultat?

Inte en aning. Däremot kan jag säga att du behöver inte ha samma detaljskärpa på den typen av förstoring du har tänkt dig, som på vanliga 10x15-kopior. Jag menar, du kommer ju inte ha bilden bara tre dm framför ögonen, utan snarare några meter. Då gör det inte så mycket om upplösningen är sämre. Men om just det alternativet är tillräckligt bra för en plansch på väggen, det vet jag alltså inte.

Okej, nu har jag fotat. Har fått hjälp av N. att fixa till bilden så att jag är nöjd.
Photoshop säger att storleken är 100x70cm vilket är den storlek som ska framkallas. Men sen säger prolabbet att den ska vara i 254dpi samt 8 bitar :q
Om jag tittar på Image > Mode så är 8 bits/channel ikryssad så jag antar att det stämmer. Men hur ställer jag in 254dpi?
Ska tilläggas att jag är helt ny på allt vad bildbehandling heter.

Jag kan skicka en länk till psd-filen om det skulle hjälpa.

red/ dpi är väl upplösningen. Ska jag förstora bilden? Isåfall hur mycket? Då kommer jag tappa information men det kanske inte spelar någon roll, för som UlfT säger så ska tavlan sitta 2-3meter från beskådaren.
hmm, fast killen på prolabbet sa att jag skulle ställa in 70x100 och sen 254 dpi... som jag får känslan att det är skilda saker.

Ah, nu kanske jag hittade det.
Under Image > Image Size så finns i rutan Document Size ett alternativ Resolution. Den stod på 94 pixels/inch och nu drog jag upp den till 254 pixels/inch. Nu tar filen visst över 200MB i utrymme. Jaja. Men pixels/inch är väl inte samma sak som dots/inch?

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Nej
Läs denna artikel på Fotosidan för utförligare förklaring.

Jadu, det var mycket text att ta till sig och jag förstod inte ens hälften tror jag ;)
Enklare: Bilden ska vara i 254 dpi, finns det ingen som vet om den blir det om jag skriver i 254 pixels/inch i photoshop? Eller hur anger jag 254 dpi?

Medlem sedan jan. 2003236 inlägg

Frontweb Prefix från Crimson verkar populärt.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=45280

Det blev Frontweb Prefix och Crimson för min beställning. Idag fick jag bilden och jag är supernöjd. Var inne på Kopieringshuset i Uppsala igår och pratade lite med dem. De tyckte att 95 dpi var på tok för lite. Men idag fick jag bilden och jag tycker det ser riktigt bra ut. På 80-100cm avstånd så tycker jag att bilden ser helt normal ut. Och avståndet man står från tavlan kommer vara runt 150-300cm så det blir nog bra!
Imorn ska jag till en glasmästare och få den inramad. Återkommer med bild på resultatet när allt är klart.

Har inte fått fakturan från Crimson än men den kommer landa på någonstans runt 200 kr (inkl frakt, emballage och moms). Det tycker jag är ett riktigt bra pris.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Crimson skickar ut sina fakturor en gång i månaden (slutet av månaden), så det är ännu en sak jag gillar med dem. Man kan beställa flera omgångar under en månad och få hem bilderna och få en enda faktura sedan i slutet av månaden. Sånt gillar jag!

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Gein skrev:

Det blev Frontweb Prefix och Crimson för min beställning. Idag fick jag bilden och jag är supernöjd. Var inne på Kopieringshuset i Uppsala igår och pratade lite med dem. De tyckte att 95 dpi var på tok för lite. Men idag fick jag bilden och jag tycker det ser riktigt bra ut. På 80-100cm avstånd så tycker jag att bilden ser helt normal ut. Och avståndet man står från tavlan kommer vara runt 150-300cm så det blir nog bra!
Imorn ska jag till en glasmästare och få den inramad. Återkommer med bild på resultatet när allt är klart.

Har inte fått fakturan från Crimson än men den kommer landa på någonstans runt 200 kr (inkl frakt, emballage och moms). Det tycker jag är ett riktigt bra pris.

Var är bilden som utlovades :q :P :birp

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)