Meddelande

Minska
No announcement yet.

Inspiration till storkok?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Inspiration till storkok?

    Hej allihopa. I egenskap av att vara både lat och snål (en dålig kombo ) brukar jag göra storkok en gång i veckan ungefär, som sedan får tjäna som middag och/eller lunchlåda några gånger. Men jag börjar få slut på inspiration och undrar om ni kanske kan tipsa om nåt som lever upp till följande krav:
    • Det ska vara lätt att dela upp i lämpliga delar.
    • Det ska gå bra att frysa in och sedan mikra upp. Detta utesluter det mesta som innehåller några större mängder mejeriprodukter, enligt min erfarenhet.
    • Gärna kryddigt och jävligt.
    • Inte alltför flottigt (sitter man framför datamaskinen hela dagarna så...).

    Ett exempel på en maträtt som uppfyller kraven är chili - helt perfekt, men börjar bli lite uttjatat
    Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
    Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

    XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

  • #2
    Köttfärsås? Lasagne? Köttgryta?

    Kommentera


    • #3
      [citat=marja]Köttfärsås? Lasagne? Köttgryta? [/citat]Haha, tror du spango orkar laga lasagne?

      Men det är ett bra förslag annars. Du kan väl göra lite biffar med dina favoritkryddor sen är det ju bara att koka lite pasta till det. Kanongott. Pasta kan man äta ofta utan att må dåligt.
      Silfver Creations

      Kommentera


      • #4
        Mmmmhm. Köttgryta är väl ett schysst alternativ, men alla varianter jag kan är lite för trista för att jag ska orka mig på dem. Tips på någon kul gryta, gärna infernaliskt kryddig?

        (Lasagne och biffar är inte tillräckligt oatomära för mina syften. Köttfärssås är bra men för enkelt )
        Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
        Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

        XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

        Kommentera


        • #5
          Jätteenkel köttfärsås med pasta:

          Koka 600g pasta av valfri typ, utan olja i vattnet.

          400g nötfärs
          1 burk Kelda lätt Creme Fraiche, paprika&chili
          1 tsk Sambal Oelek
          1 tsk Tabasco
          1 tsk Soja
          Salt & Vitpeppar

          Stek köttfärsen, salta och peppra, tillsätt soja, sambal oelek och tabasco. Tillsätt Creme Fraichen när det är 2-3 minuter kvar på pastan. Häll av vattnet ifrån pastan och blanda såsen med pastan i grytan igen.

          Sen är det bara att servera.

          Det brukar bli ett ca. 3-5 portioner, perfekt till jobbet. Lycka till!
          Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
          söker trevligt sällskap för matresa till USA!

          Kommentera


          • #6
            Kycklinggryta kan man ju spica till precis hur mycket man vill!

            Kommentera


            • #7
              Morotspastasås är inte speciellt kryddigt, men trevligt som omväxling till vanlig pastasås. Passar perfekt till storkok och jag tror det är nyttigt också. Recept finns här.

              Kommentera


              • #8
                Chicken à la King med ris
                Korv Stroganoff på chorizo
                Fiskgryta med räkor och ris
                Tacotallrik med ris (frys inte in nachosen!)
                Penne/tagliatelle/gnocchi med pastasås
                "The creative mind has a vast attic." ~ Leonard Mlodinow
                For redundant, see redundant.

                Kommentera


                • #9
                  Tackar, ska begrunda allt noggrant

                  Nån som har några vegetariska tips?
                  Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                  Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

                  XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

                  Kommentera


                  • #10
                    När jag ska köra vegetariskt och snabbt så brukar jag göra en liten gryta.

                    Ingredienser
                    Tomatkross, champinjoner, paprika, oliver, lök (gul eller röd), vitlök, (majs).

                    Kryddor
                    Svartpeppar, vitpeppar, salt

                    Tillagning
                    Hacka paprika, oliver, lök, vitlök. Oftast så finns champinjoner att köpa på burk och då är de redan hackade. Värm upp tomatkrossen. Häll sedan i alla ingredienser, krydda och låt koka ihop ett tag.

                    Tänk på att det ska vara mycket av det hackade så att det är mer sånt än tomatkross, så att det blir lite mer mäktigt. Sen klart.

                    Bra att koka pasta till.

                    Kommentera


                    • #11
                      Hårdrockssoppa kan man göra varje dag enkelt och lätt så slipper du hålla på och spara maten i frysen.

                      Värm vatten i Kastrull / Micro.
                      Tillsätt Grillkrydda.

                      Mumsa i dig som en riktig Festivalhårdrockare.

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag har hittat en rätt schysst kikärtsgryta på http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=230
                        Vegetariskt käk har ett flertal fördelar. Bland annat är det billigt, enkelt och så imponerar det på tjejerna (Så mycket som t.ex. en lunchlåda nu kan imponera, men men.)

                        phred » Äta? På en festival? Det är det ölen är till för.
                        Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                        Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

                        XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

                        Kommentera

                        Working...
                        X