webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > webForums funktioner

webForums funktioner Frågor och svar angående webForums funktioner.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2005-07-18, 17:02   #1
lillebror
Medlem

Registrerad: 2004-04-18
Lösningar: 1
Fråga ang. wF avseende användarhantering

Hej,

Jag håller på och utvecklar en egen portal med ett egenutvecklat forum. En dag när jag satt och jobbade kom jag på följande tanke. Vad händer med artiklar, inlägg och andra saker som skapas den dagen en användare väljer att avregistrera sig? I mitt fall skulle det kunna innebära att en mängd artiklar och inlägg exempelvis står utan någon författare vilket är mindre bra.

Nu undrar jag hur ni hanterar detta på wF? Min tanke var att köra ett skript som stämplar in användarens namn på artiklar och inlägg när denne avregistrerar sig? Smart eller dålig lösning?

Kom med synpunkter och förslag!
lillebror besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-07-18, 17:06   #2
nitro2k01
Forumvärd

nitro2k01s avatar

Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645
Om detta är en bra eller dålig lösning får du avgöra själv.
webForum använder sig av vBulletin, som gör så att alla inlägg sparas, och medlemmen markeras som inaktiv i databasen. Detta syns då på alla inlägg. Du kanske har sett inlägg någon gång på wF där det står Avregistrerad där det brukar stå Medlem, eller Utvecklare i mitt fall.
Jag tror för övrigt att de flesta vanliga forumsystem gör på liknande vis.
2) Klippning frisörer emellan.
nitro2k01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-07-18, 17:10   #3
lillebror
Medlem

OK. Tack för det snabba svaret! Det räcker då alltså med att ha ett fält i medlemstabellen som talar om om en användare är aktiv eller ej?

Om en medlem har blivit inaktiv så är användarnamnet åter tillgängligt för registrering? Vad händer när detta har skett en två tre gånger. Hur skiljer man då på de gamla användarna som har haft samma användarnamn rent, presentationsmässigt?!
Äldre 2005-07-18, 17:13   #4
nitro2k01
Forumvärd

nitro2k01s avatar

Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645
Om en användare är avregistrerad så är namnet låst efter det. (I fallet vBulletin)
Detta är kanske det bästa sättet att hantera detta på. Ett annat sätt skulle kunna vara att ändra namnet till Avregistrerad Medlem, så att namnet åter gick att registrera. Men detta tycker jag personligen är en dålig metod.
2) Klippning frisörer emellan.
nitro2k01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-07-18, 17:19   #5
lillebror
Medlem

Slutsatsen av detta är att man blir förevigad på wF även om man väljer att avregistrera sig Detta är nog som du sa den smidigaste lösningen trots allt. Det enklaste är ju att ha en sida som är så bra innehållsmässigt att man inte har några avregistreringar
Äldre 2005-07-18, 17:40   #6
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Registrerad: 2001-05-21
Lösningar: 151
I vBulletin v3, finns följande kolumner i post-tabellen (den som sparar alla inlägg medlemmarna gör):

Kod:
'postid','threadid','parentid','username','userid','title','dateline','pagetext','allowsmilie','showsignature','ipaddress','iconid','visible','attach'
Som synes, lagras alltså användarnamnet på varje inlägg. Därmed har man kvar användarnamnet, även om användaren skulle raderas ur databasen. Egentligen går det att härleda användarnamnet med hjälp av användarens id. Databasen är alltså redundant i det avseendet. Hur den underliggande php-koden utnyttjar tabellstrukturen, känner jag dock inte till.
UlfT besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-07-18, 21:29   #7
lillebror
Medlem

Citat:
UlfT skrev:
I vBulletin v3, finns följande kolumner i post-tabellen (den som sparar alla inlägg medlemmarna gör):

Kod:
'postid','threadid','parentid','username','userid','title','dateline','pagetext','allowsmilie','showsignature','ipaddress','iconid','visible','attach'
ok. userID är alltså en foreign key och kommer således försvinna medan username inte har någon relation till någon annan tabell och därför kommer vara kvar.

Jag tror jag kommer lägga till ett fält för användarnamn i de tabeller där användare skapar material. Annars ska man ju försöka undervika sådan redudans om man vill ha en normaliserad databas.
Svar
webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > webForums funktioner

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 20:20.