![]() |
|
|
|||||||
| webForums funktioner Frågor och svar angående webForums funktioner. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-04-18
Lösningar: 1 |
Fråga ang. wF avseende användarhantering
Hej,
Jag håller på och utvecklar en egen portal med ett egenutvecklat forum. En dag när jag satt och jobbade kom jag på följande tanke. Vad händer med artiklar, inlägg och andra saker som skapas den dagen en användare väljer att avregistrera sig? I mitt fall skulle det kunna innebära att en mängd artiklar och inlägg exempelvis står utan någon författare vilket är mindre bra. Nu undrar jag hur ni hanterar detta på wF? Min tanke var att köra ett skript som stämplar in användarens namn på artiklar och inlägg när denne avregistrerar sig? Smart eller dålig lösning? Kom med synpunkter och förslag!
|
|
|
#2 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645 |
Om detta är en bra eller dålig lösning får du avgöra själv.
webForum använder sig av vBulletin, som gör så att alla inlägg sparas, och medlemmen markeras som inaktiv i databasen. Detta syns då på alla inlägg. Du kanske har sett inlägg någon gång på wF där det står Avregistrerad där det brukar stå Medlem, eller Utvecklare i mitt fall. Jag tror för övrigt att de flesta vanliga forumsystem gör på liknande vis.
|
|
|
#3 |
|
Medlem
OK. Tack för det snabba svaret! Det räcker då alltså med att ha ett fält i medlemstabellen som talar om om en användare är aktiv eller ej?
Om en medlem har blivit inaktiv så är användarnamnet åter tillgängligt för registrering? Vad händer när detta har skett en två tre gånger. Hur skiljer man då på de gamla användarna som har haft samma användarnamn rent, presentationsmässigt?!
|
|
|
#4 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645 |
Om en användare är avregistrerad så är namnet låst efter det. (I fallet vBulletin)
Detta är kanske det bästa sättet att hantera detta på. Ett annat sätt skulle kunna vara att ändra namnet till Avregistrerad Medlem, så att namnet åter gick att registrera. Men detta tycker jag personligen är en dålig metod.
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Slutsatsen av detta är att man blir förevigad på wF även om man väljer att avregistrera sig
Detta är nog som du sa den smidigaste lösningen trots allt. Det enklaste är ju att ha en sida som är så bra innehållsmässigt att man inte har några avregistreringar
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-05-21
Lösningar: 151 |
I vBulletin v3, finns följande kolumner i post-tabellen (den som sparar alla inlägg medlemmarna gör):
Kod:
'postid','threadid','parentid','username','userid','title','dateline','pagetext','allowsmilie','showsignature','ipaddress','iconid','visible','attach' |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Medlem
Citat:
Jag tror jag kommer lägga till ett fält för användarnamn i de tabeller där användare skapar material. Annars ska man ju försöka undervika sådan redudans om man vill ha en normaliserad databas.
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|