webForumDet fria alternativet

Dela ut trådlöst nätverkskort

Nätverk

24 svar · 1 035 visningar · startad av Gislaved

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg
Frågan#1

Jag har:

En Dell dimension med
- vanligt nätverkskort anslutet till bredband
- trådlöst nätverkskort (Netgear USB WG111)

samt

En Apple iBook med
- Airport (trådlöst nätverkskort)

Kan jag på något sätt dela ut anslutningen som kommer in via det vanliga nätverkskortet ut genom det trådlösa så att även iBooken kan komma åt nätet?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ja, gör bara enligt den guide som finns bland Refererade länkar i detta forum. Kontakten mellan iBooken och "huvuddatorn" får du ställa in så att de ansluter via "computer-to-computer" istället för via AP.

Det låter bra. Jag ville mest kontrollera att det var genomförbart innan jag satte igång. En kollega på jobbet påstod att det inte gick, nämligen.

Dator-till-dator-anslutningen, startar jag den från Dell:en eller från iBooken? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Om jag inte minns fel så behöver du ställa in det på båda korten.

Jag följde din utmärkta guide, men lyckas inte få det att fungera riktigt som jag vill.

Jag skapade ett nätverk på iBooken som jag kunde ansluta Dellen till trådlöst. Netgear-adaptern hittar nätverket och kan också ansluta till det.

Vad gör jag sen? Jag kommer inte ut på nätet från iBooken. Jag hittar inte heller Dell-datorn från iBooken.

Dell-maskinen hittar och kan "prata" med iBooken men inte tvärtom alltså, eller?
Om så är fallet, har du stängt av den inbygda brandväggen på det trådlösa kortet i Dell-maskinen?

Nja, ingen av maskinerna signalerar att det skulle vara något fel på kopplingen mellan dem. Däremot hittar jag inga bevis förutom detta på att kopplingen verkligen fungerar. Visst, det står att anslutningen är igång, men jag hittar inga delade mappar, eller några andra datorer i nätverket. Jag provade att stänga av allt vad brandvägg hette, men det gjorde ingen skillnad.

Normalt sett brukar datorer i nätverket dyka upp under "Network" i Mac OS X. Där finns ingenting. Var ska iBooken dyka upp i Windows XP?

Det kan ta ganska lång tid innan en dator dyker upp på det där sättet. Det är heller inget sätt som man bör använda för att ansluta till en annan dator heller eftersom om man kan se delade resurser på det sättet så har man gjort fel säkerhetsmässigt. ;)
Prova att pinga mellan dem till att börja med.

Inga svar på ping från någon av datorerna, men båda rapporterar glatt att nätverket fungerar utmärkt.

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Har du "bryggat" nätverkskorten på Dell datorn?

Markera nätverkskorten i nätverksinställningarna och välj bridge connections (kommer inte på vad det heter i svenska windows). Om man inte bryggar uppkopplingen så kommer inte IBooken längre än till Dell datorn.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

vad har du satt för ipadresser på datorerna då?

Hardrocker skrev:

Har du "bryggat" nätverkskorten på Dell datorn?

Markera nätverkskorten i nätverksinställningarna och välj bridge connections (kommer inte på vad det heter i svenska windows). Om man inte bryggar uppkopplingen så kommer inte IBooken längre än till Dell datorn.

Ok. Men i det här fallet lyckas de tydligen inte ens få kontakt med varandra. Visst borde jag få svar på ping?

Går det att brygga en delad uppkoppling? Jag ska testa.

niklasw skrev:

vad har du satt för ipadresser på datorerna då?

Dell: 192.168.0.1
iBook: 192.168.0.2

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Har du nån sändare för det trådlösa då? Är det sändare och mottagare på dina kort?

Ett trådlöst nätverkskort bör väl både kunna sända och ta emot?

Ja det kan det.
Har du skapat en anslutning på korten till den andra datorn och bockat för att det skall vara en kort-till-kort-anslutning?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

fyi. ett wlan nätverk utan AP kallas "ad hoc-nät" (eftersom ingen redan sagt det i tråden)

Jag har skapat en dator-till-dator-anslutning från iBooken. Sedan har jag anslutit till det nätverket från PC:n. Är det något mer som behövs för att de ska prata med varandra?

Har du gjort samma sak i PC:n? Jag misstänker att du behöver göra det iaf. Har själv inte kört på det sättet men det låter troligt iaf tycker jag.

Ok, jag ska prova när jag kommer hem. Jag har inte gjort samma sak från PC:n. Jag behöver alltså skapa två nätverk; ett från PC:n till iBooken, och ett från iBooken till PC:n.

Jag skulle tro det iaf ja. Eftersom båda korten skall ansluta till varandra så bör det ju bli så. Prova iaf och tala om vad som händer sedan. :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)