PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Har en skärmad TP-kabel som går mellan en router och en PC. Varje gång jag av någon anledning rycker ur kabeln i PC:n och råkar komma åt själva "skärmen" på TP-kabeln så får jag en stöt (känns rätt rejält). Datorn verkar inte ha tagit någon skada av det hela så jag kör på som vanligt, men frågan är hur pass normalt det är att det är så?
Kan tillägga att varken routern eller PC:n är jordad, så det skulle ju kanske ev. kunna ha med saken att göra!?
Det är "ganska" vanligt. hade själv det problemet när jag körde med kabelTV modem, ryckte då bort metallen på ethernet kontakterna för att slippa stöten... :l
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Aja, då får det vara. Så länge utrustningen inte tar skada så får man väl ta en stöt då och då.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg altså där är nog så att du får en stöt av datorn när du håller i skärmen på på tp kablen
tp kabeln funkar som jord och det är datorn som du får den igentliga stöten av ... går o testa håll i elementet o datorn samtidigt :P
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
mayday skrev:
altså där är nog så att du får en stöt av datorn när du håller i skärmen på på tp kablen
tp kabeln funkar som jord och det är datorn som du får den igentliga stöten av ... går o testa håll i elementet o datorn samtidigt :P
Nopp. Det är tp-kabeln. Får stötar även om jag inte är i närheten av datorn.