![]() |
|
|
|||||||
| Språk & Litteratur Diskussioner och tips om litteratur och språkbruk. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-09-18
Lösningar: 50 |
Ska ner till Paris "en sväng" och undrar nu över franska fraser som kan komma till hands om nu engelskan inte skulle räcka till? Tackar på förhand
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-21
Lösningar: 173 |
Parlez vous Anglais?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 646 |
Où est ... ?
(Var är/ligger ... ? )
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-09-24
Lösningar: 5 |
Om det är någon som tjafsar kan du alltid köra:
"Sus ma bit!"
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Forumvärd
Citat:
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-05-19
"Nez-paz jete le serviette hygienique dans le toilette"
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Men vad betyder alla fraser?
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Forumvärd
"Parlez vous Anglais?"
Talar ni engelska? "Sus ma bit!" Har en känsla av att det betyder "Sug min ..." "Ferme ta gueulle" Håll käften "Nez-paz jete le serviette hygienique dans le toilette" Inte säker på vad han menar men kanske: Släng inte toapapper i toaletten.
|
|
|
#9 | |
|
Medlem
Registrerad: 2001-09-24
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-12-13
Lösningar: 7 |
Nackdelen med att ställa en fråga på ett språk man inte kan, är att man får ett svar man inte förstår.
Läste någonstans att det är bättre att prata på sitt eget modersmål eftersom kroppsspråket då blir mer naturligt. |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 762 |
Je suis un arbre solitaire.
Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten. Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan. XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite. |
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Medlem
Registrerad: 2000-05-19
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-03-19
Lösningar: 4 |
Håller med om att man inte ska försöka konversera på ett språk man inte behärskar. Däremot uppskattar fransmän om man åtminstone kan ett par artighetsfraser och, som nämndes ovan, att man på franska frågar om de talar engelska.
Talar ni engelska? Vous parlez anglais? (viktigt med ni-form när man talar med främmande personer) Jag talar inte franska. Je ne parle pas français. Jag förstår inte. Je ne comprends pas. God dag. Bonjour. Tack [så mycket]. Merci [beaucoup]. Notan, tack. L'addition, s'il vous plait. (just "s'il vous plait" är mycket användbart) Ursäkta [herrn/damen/fröken]. Excusez-moi [monsieur/madame/mademoiselle]. Adjö / hej då. Au revoir. Ha en bra dag/kväll. Bonne journée/soirée. Wikitravel har annars en parlör för engelskspråkiga. Där blir det plötsligt uppenbart varför amerikaner talar franska som de gör .
Senast redigerad av jepsO, 2005-05-24 klockan 15:51 |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-11-13
Lösningar: 63 |
Jag kan lite franska, men inte tillräckligt för att hänga med när det går fort. Senast jag var i Frankrike hade jag dock övat in några fraser som jag kunde med bravur. Jag uttalade dem snabbt och med rätt betoning, vilket gjorde att den jag talade med så gott som alltid förmodade att jag kunde franska. Sedan började kakafonin av underliga gutturala läten som lät som en enda gröt och jag fick be dem prata lite långsammare.
Mina kompisar som stakade sig stötte aldrig på det där problemet. Det handlar om att försöka prata franska, men göra det så dåligt att fransmännen fattar att det inte är din grej.
|
|
|
#16 |
|
Avregistrerad
Registrerad: 2002-08-26
Lösningar: 109 |
Au secour, som betyder hjälp
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-07-29
Lösningar: 144 |
Jag har lovat mig själv att aldrig mer jobba i Frankrike, men är där rätt ofta, senast i Champagne och under hösten blir det Alsace igen.
Mitt trick när dom inte vill förstå mig, är att köra en harang på svenska med kroppsspråk och allt. Sedan har dom lättare att ta åt sig engelska när båda parter vet att man har ett eget modersmål. Lättare då att mötas på mitten. Och tro mig jag skulle fortfarande vägra att arbeta i Frankrike.
|
|
|
|
#18 | |
|
Medlem
Registrerad: 2002-03-01
Lösningar: 4 |
Citat:
Vi verkar vara inne på samma spår spango. ![]() Annars rekommenderar jag: "Parlons anglais!"
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-06-25
Lösningar: 99 |
Voulez vou couche avec moi c'est sois? kan ju vara bra, beroende på ditt syfte med resan.
|
|
|
#20 | ||
|
Medlem
Registrerad: 2003-04-03
Lösningar: 101 |
Citat:
Citat:
|
|
|
|
#21 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-06-25
Lösningar: 99 |
r) Bort.
|
|
|
#22 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-12-13
Lösningar: 66 |
Om man inte förstår motparten kan man alltid fråga "Pardon?", d.v.s. "Förlåt?". Undvik dock att säga det tre gånger på rad.
![]() Jo... det kan vara bra att lära sig uttala rätt också, så se till att göra det.
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Medlem
Registrerad: 2012-04-04
Lösningar: 0 |
Hej!
Hittade en sju år gammal tråd att spamma. Värd att kolla. Jag ska till Paris i maj och kan inte franska men nu ska jag träna. Man kan också köpa billiga lektionen 1-6 månader typ 195kr/månad-52kr/månad. Glad Påsk! Kaili (Aningen redigerat spam) Senast redigerad av nitro2k01, 2012-04-04 klockan 18:23 Anledning: Redigering av spam |
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Medlem
Registrerad: 2005-05-13
Lösningar: 34 |
Citat:
|