webForumDet fria alternativet

Vad är mindre sökmotoroptimering värd?

Marknadsföring

2 svar · 632 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej!

En kille som jag aldrig har pratat med ringde till mig och ville ha lite hjälp. Han har en hemsida, server, domän och allting, men han vill ha hjälp med sökmotorregistrering/-optimering.

Det är något som jag inte riktigt har hållt på med förut, förutom att lägga till sidor direkt hos motorerna och använt en del mer eller mindre kompetenta mass-registreringsverktyg.

Men om jag ska åta mig det, tror ni att jag kan sätta mig in i det hyfsat snabbt och vad ska jag i så fall ta för det? Ingen stor summa inser jag ju själv. När jag snackade med honom på telefon så fick jag uppfattningen att jag skulle klara det 100 gånger bättre än han hur som helst.

Jag har inte ens sett hans hemsida än så jag vet inte vad det är för något att marknadsföra - men principen är väl nästan densamma oavsett innehåll på hemsidan - förutom att få besöker/länkar till en dålig sida ;)

Förslag på hur jag ska göra? I annat fall: finns det någon här som skulle kunna ta på sig det om jag fixar fram mer info (jag är alltid för hjälpsam hmm)? Han kan sitta på ett kanonprojekt och vara villig att betala tusenlappar - han kan också vara någon som tror att hela världen kommer att hitta till hans sida om belgiska skägglavar.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Köp topplaceringar hos dom stora sökmotorena, fungerar alltid ;)
Korrekt struktur och ett bra innehåll kommer man långt med.
title och adress bör stämma hyfsad, relevanta överskrifter i rätt nivå (url = sidans namn > title= sidans namn> h1=sidans namn osv..)
En och annan meta tag gör ingen skada, men gå inte till överdrift, en kort beskrivning och några(5-10) sökord.
Och många som länkar till sidan ;) (content is king)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Vad är det han ska ha hjälp med: marknadsföring eller sökmotoroptimering? Det förstnämnda är en hel vetenskap och ingenting man lär sig på en fikarast.

Sökmotoroptimering av sidor är däremot ganska enkelt och kan läras relativt snabbt. Men optimering är inte detsamma som ökad trafik (vilket många felaktigt tror). Det är bara ett sätt för sökmotorerna att verkligen indexera näst intill allt på webbplatsen. Sökmotormarknadsföring kan göras utan optimering och vice versa.

Här har du en kort genomgång över det viktigaste inom sökmotoroptimering: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=979170#post979170

Vill du lära dig marknadsföring snabbt rekommenderar jag dig att köpa en bok.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)