Nu fattar inte jag ett endaste dugg vad det där är för något. Men för att ge ett snabbt svar ändå...
Om man tänker sig 4 st PSD och ska slå ihop dom till en enda bild. Så öppna den första, öppna sedan den andra och markera allt (Ctrl+A), ta "copy merged" i menyn. Klistra sedan in det i den första. Öppna sedan tredje och fjärde och gör likadant...
Nu fattar inte jag ett endaste dugg vad det där är för något. Men för att ge ett snabbt svar ändå...
Om man tänker sig 4 st PSD och ska slå ihop dom till en enda bild. Så öppna den första, öppna sedan den andra och markera allt (Ctrl+A), ta "copy merged" i menyn. Klistra sedan in det i den första. Öppna sedan tredje och fjärde och gör likadant...
Hmm, ok...
Jag säger som Du, "Nu fattar inte jag ett endaste dugg". :l
Men tack för hjälpen.
Hmm, ok...
Jag säger som Du, "Nu fattar inte jag ett endaste dugg". :l
Men tack för hjälpen.
Jaså... det var ju inge bra, mmm, men om du inte är nå bra på Photoshop kan den dära lösningen vara lite tveksam. Det är risk för att det blir dåligt beroende vilken lagerföljd det blir och sådär, svårt att förklara. Jag ska nog inte säga så mycket mer eftersom jag inte vet vad det där är för något, men följde det inte med nån bra anvisning som ger någon ledtråd?
Ok men då tror jag att jag förstår. Det handlar om olika lager som läggs på varandra för att bilda en helhet.
Som jag ser det så finns det två sätt.
1. Du lägger alla fyra lager på varandra i Photoshop och sedan gör alltihop till ett enda lager. Du delar sedan upp bilden i flera delar och sparar var och en för sig. Jagh vet inte vad dte är du behöver hjälp med, om du bara undrar hur du gör alla lager till en bild eller om du inte riktigt är säker på hur du ska göra för att implementera hela klabbet på din websida.
Om du ska lägga upp det på sin sida, så kan du göra som ovan och sedan bara skriva lite html för att fixa till det, eventuellt lite css tillsammans med det för att ange storlek på bilderna etc.
2. om det fortfarande är så att du inte vet hur du ska göra för att fixa in boxarna på sidan så kan detta steg också vara ett alternativ till det första. Spara varje psd i gif-format och komprimera så mycket som möjligt så det inte tar så stor plats. Lek sedan lite med olika lager i css, typ div och span lämpligast. Varje lager utgör då ett lager av de fyra som ska utgöra din box. Du lägger då alla fyra lagren på varandra precis som du gör i Photoshop.
Tänker inte du i 3D nu? Det kan du inte göra i Photoshop, det måste du ha 3D Studio Max till. Eler Bryce funkar bra om du bara ska sätta ihop det till en box, sedan tar du bara en screenshot på det färdiga resultatet och "klipp och klistra" in i Photoshop beroende på vad du ska använda det till. Men själva ihopsättningen måste ske i ett 3D renderings-program.
Har aldrig använd PS till att göra 3D-art. Vet det finns nån funktion för att skapa djup i saker, tex för att få en cirkel att se ut som en glob men det funkar inte riktigt som du är ute efter, jag kan ha fel. Men PS är ju inte direkt något renderingsprogram eller modelleringsprogram för 3D-grafik så jag tvivlar på att det går. Man måste vända och vrida de olika lagren så de bildar 3 dimensioner och det funkar nog tyvärr inte i Photoshop. Du har aldrig använt Bryce eller?
Man arbetar typ på ett annorlunda sätt än vad man gör i ett bildbehandlingsprogram. Det är inte alls samma sak. Om du ser arbetsytan i PS som en typ av canvas som du fyller med pixlar i olika färger så funkar program som exempevis Bryce på ett annat sätt. Där arbetar du med de tre dimensionerna och det fungerar så att du använder dig av en typ av skelett som du formar i tre dimensioner och det kan du sedan lägga texturer på så det ser realistiskt ut. Där kan du också dra fram 4 rektanglar och sätta ihop dem till en 3dimesnionell box, texturerna i sammanhanget utgörs av dina fyra psd-filer. Du måste spara dem till bmp, gif eller något annat som går att importera i Bryce. Jag föreslår att du ser över möjligheterna att skaffa Bryce, det är rätt lätt att sätta sig in i även om man inte sysslat med 3d-grafik förut.
Det går naturligtvis att dra fram en box i 1 dimesnion också, det är inte riktig 3D utan bara ett sätt att lura järnan. Men de filer du har är ju färdiga bilder som ska sättas ihop. Därför är det bara ett 3D-program som kan fixa det om man gör på det sättet jag först kom att tänka på.
Det skulle kunna gå att fixa om du drar fram boxen i Photoshop med linjeverktyget, det är nog det som gjorts i Petras exempel. Sedan att du roterar dina bilder och lägger dem på plats.
Jag krånglade nog till det lite i onödan. Petras exempel med fusk3D funkar antagligen minst lika bra i ditt fall. Inget fel på fusk 3D, bara det att jag inte tänkte på att man faktiskt kan fuska fram 3 dimensioner genom att bara använda en av dem.