![]() |
|
|
|||||||
| PHP Här diskuteras allt som har med scriptspråket PHP att göra. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-04-18
Lösningar: 1 |
Problem med query_string
Hej!
Jag har ett synnerligen konstigt problem. På min sida håller jag på dels med en sida som visar alla aktuella artiklar (articles.php) i databasen samt en sida som presenterar varje enskild artikel (showarticle.php). Nu har jag stött på problem. I filen article.php visar jag samtliga artiklar med en länk som ser ut så här: Kod:
showarticle.php?articleID=1 Jag använder mig av en funktion som ser ut så här i showarticle.php: Kod:
$array = showArticle($QUERY_STRING); Någon som har råkat ut för detta tidigare eller genom det jag beskrivit kan ge någon "hint" om vad som kan vara fel? Funktionerna jag har verkar fungera som de ska och innehållet finns i databasen.
Mvh, Mr T. Ett svenskt flygutbildningsforum för privatflygare | Flygfyren.nu - Bli medlem! Senast redigerad av lillebror, 2005-04-16 klockan 12:55 |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Jag lyckades lösa problemet genom denna kod...
Kod:
string = $_SERVER['QUERY_STRING'];
$string = explode('=',$string);
$array = showArticle($string[1]);
Vad jag dock är förbryllad över är hur hur det kunde fungera innan med "articleID=1" när funktionen var programmerad och inställd på att ta emot ett tal?! Om någon vet kan får ni gärna skriva ett inlägg om det så slipper jag grunna på det
Mvh, Mr T. Ett svenskt flygutbildningsforum för privatflygare | Flygfyren.nu - Bli medlem! Senast redigerad av lillebror, 2005-04-16 klockan 13:14 |
|
|
|
|
|
Markerad som löst av lillebror #3 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-03-29
Lösningar: 276 |
Varför håller du på och splittar strängar fram och tillbaka? Vill du ha ut värdet från showarticle.php?articleID=1 så fungerar $_GET['articleID'] alldeles utmärkt
|
|
|
#4 | |
|
Medlem
Citat:
Målet var att lösa problemet och då blev det så! Men det du skriver verkar enklare... Så GET används alltså för att ta emot parametrar från en URL?
|
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Registrerad: 2002-03-29
Lösningar: 276 |
Citat:
|
|