webForumDet fria alternativet

PHP på IIS 6.0, nu ska det lösas! Förvirring total.

7 svar · 896 visningar · startad av Gardell

GardellMedlem sedan juli 2002688 inlägg

Formaterade igår min server. Förstår inte att det ska behöva bli olika varje gång. Alltid är det nåt strul med PHP.

Jag kör alltså Windows Server 2003 med IIS 6.0.

Det finns MÅNGA olika instruktioner för att få det att fungera, men vilken är egentligen den rätta? Finns det verkligen ingen officiell guide?

Förut har jag kört php.exe istället för php4isapi.dll, men det lär väl vara fel eftersom alla guider förespråkar .dll:en, men jag har aldrig fått det att fungera med det.

Hur som helst, för att nämna några så har jag testat dessa:
Rikard's guide
Install PHP 4 under Windows 2003
PHPBuilder

De är ju lite olika.

Med Rikard's guide får jag felmeddelandet "Service Unavailable" och under ISAPI Filters så står det "Not loaded" på PHP.

Med den andra guiden fick jag det att funka ett tag. Det fungerade då jag inte hade php.ini liggandes i C:\Windows :q
Sen la jag dit den, och efter det har det varit ett helvete. Har installerat om IIS och gjort om flera gånger, men det går inte! Samma med tredje. Nu får jag bara det här felmeddelandet på dem: "HTTP Error 401.3 - Unauthorized: Access is denied due to an ACL set on the requested resource." ?!

Så blev det förr i tiden också. Då har jag som sagt löst det med att köra php.exe istället för php4isapi.dll, men det går inte nu heller. Då står det så här: "HTTP Error 400 - Request is badly formed."

Jag blir bara förvirrad av alla olika guider, jag kan inte förstå att det alltid ska krångla, hur man än gör känns det som. Och alla säger olika. Nu ska det lösas tycker jag, så man slipper söka runt och fråga varje gång.

Hittade och tittade på dessa (egentligen samma sak):

Installera PHP 5
PHP: Microsoft IIS/PWS

Men ingen av dem fungerar. :(
Får bara: "HTTP Error 401.3 - Unauthorized: Access is denied due to an ACL set on the requested resource."

Edit: Kom och tänka på att jag använde installern först, gammal vana. Kan det ha nåt med det att göra?

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Låter mycket konstigt. Jag har laddat ned PHP5 versionen i full install MSI paket.

Installerat o klart! På Windows2003 IIS6

Så jag undrar om du gjort någon lockdown eller något? Eller är Windows2003 "ren" installation?

Tack för ditt svar!
Jag har gjort en helt ren installation av en originalkopia. Har installerat SP2 också förresten, men det lär väl inte påverka?

Jag testade nu att avinstallera allt med PHP och IIS än en gång, för att installera PHP med installern istället (som fungerade förut när det inte gick med isapi) men det gick inte det heller. Fick precis som innan: HTTP Error 400 - Request is badly formed.

Det jag försöker nå är ett vanligt php-test direkt i roten.

Nu verkar den ha grävt ner sig rejält.

Jahapp.

Jag fick bara för mig att formatera om igen. Gör om, gör rätt!
Och vad händer om inte en hårddisk-krasch. :( Partitionerna försvann bara, och därmed mina sidor och databaser. :( Klantigt att inte backupa dem till annan dator/disk, men jag hade det inte i huvudet.

Hur som helst. Jag bestämde mig för att följa denna guiden till punkt och pricka (fast jag kör PHP4, men det är ju ingen skillnad).
Installera PHP 5.

Men näedå, jag fick som vanligt: "HTTP Error 401.3 - Unauthorized: Access is denied due to an ACL set on the requested resource." x(

Jag bestämde mig för att lusläsa php.ini (använder recommended). Satte sökvägar på verkligen allt som behövde såna, sessions mm mm. Efter det, så gick det. Äntligen. :)

Ja, då kan vi väl dra slutsats om att den där guiden fungerar bra, och att man ska fixa med alla sökvägar och annat som behövs ändras i php.ini, som t.ex. cgi.force_redirect = 1, som måste vara ställt på 0.

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

den guiden verkar inte finnas kvar längre :-(
körde den med php.exe eller php5isapi.dll?
testade att ändra toöö cgi.force_redirect = 0
blev ingen skillnad för mig. har samma problem med att den kräver användarnamn och lösenord.

Satte du sökvägar till allt möjligt i php.ini?

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

fick det att fugnera till slut. vet inte riktigt vad som gjorde att det fungerade.
tror jag ändrade från Predefined till Configurable i Identity under Propertise på en Application Pool. Har för mig att det stod i någon av guiderna men kommer inte ihåg vilken eller var.

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)