Skön låt!
Det är inte så mycket psåk-stuk över den, men jag lovade att det skulle komma en låt. Lovade dessutom Okkido lite pianopop förut.
17 svar · 488 visningar · startad av bassebhu
Det är inte så mycket psåk-stuk över den, men jag lovade att det skulle komma en låt. Lovade dessutom Okkido lite pianopop förut.
Skön låt!
Mera, mera, mera
Alltså, början är så jävla bra rent ut sagt. :D Pianot. Mmm...
För övrigt, är tillhör piano klassisk musik? Isf. blir jag skyldig far min 1000 spänn. :e
:D
magnusfernstrom skrev:
För övrigt, är tillhör piano klassisk musik? Isf. blir jag skyldig far min 1000 spänn. :e
Vad menar du? :p Om allt med piano är klassisk musik? :P
bassebhu skrev:
magnusfernstrom skrev:
Vad menar du? :p Om allt med piano är klassisk musik? :P
Typ ... eller, kanske. Det är så att jag har slagit vad med pappa om att jag inte kommer gilla klassisk musik innan jag är 20, eller hur det var. Men det här är ju riktigt skönt, och den här melodin med endast piano vet jag att jag skulle gilla också. Så, måste jag punga ut cashen? :e Med andra ord, vad klassas som klassisk musik, jag är inte riktigt haj på sånt där... :r
Ehh, faktum är att det som spelas är standardharmonier och lättillgängliga melodier - d v s inte speciellt intelligent egentligen, såvida enkelhet inte är bra ;)
Kanske därför du inte har fattat tycke för den klassiska repertoaren ;) Inte lika lättillgängligt - men däremot oftast extremt välgenomarbetat.
Klassisk musik är ett lite missvisande begrepp. Egentligen innefattar det bara musik som skrevs under klassicismen (1750-1820 på en bred höft). Vilket i stort sätt ramar in oss på Haydn, Mozart och tidiga Beethoven och Schubert. Idag verkar man kalla all filmmusik, allt akustiskt och all orkestermusik för "klassisk musik".
Liksom det idag finns hiphop, house, pop, rock, schlager så finns det musik från medeltiden, renässansen, barocken, wienklassicismen, romantiken, impressionismen, minimalismen osv osv.
Visst kan man bunta ihop allt och benämna det som klassisk musik om man vill. Jag föredrar att kalla den typen av musik för konstmusik - eller barockmusik om det är något från barocken. Simple as that.
Om man idag skulle kunna skriva något som kan kallas klassisk vet jag inte. På konsertprogrammen brukar väl det kallas "Nutida konstmusik". Om man sedan skriver ett stycke i medeltids-stil så får man väl välja om man vill kallas det medeltidsmusik, klassisk musik eller medeltidsimitation.
Jag förespråkar iaf att Starwars och liknande INTE hör till den klassiska repertoaren bara för att det är orkestermusik.
Hur som helst så är min pianolåt här inget klassiskt :P Det är inte heller nutida konstmusik. Det är som vilken populärmusik som helst - rytmfast, dynamiklöst, formfattigt och förbannat lättillgängligt ;) Möjligen att min "klassiska skolning" skiner igenom i min musik. Liksom att jag väljer att lägga mer vikt på pianot, då jag är pianist.
magnusfernstrom skrev:
Alltså, början är så jävla bra rent ut sagt. :D Pianot. Mmm...
Det kallas ostinato hehe. En figur som upprepas och bastonen vandrar. Bach använde det. Beethoven likaså. För att det är otroligt effektivt!
* En av Bachs största hit, "Air" ur 3:e orkestersviten: Ett D-dur som ligger med fallande baslinje. Gick hem så bra att det funkade även som poplåt: Everything's gonna be alright. ripoff.
* Förtsa satsen ur Beethovens Månskenssonat: Ett ostinato med fallande bas. Även den har blivit snodd och omgjord till poplåt.
* Pachelbels Kanon i D-dur snodd av Vitamin C - friends forever. Rakt av, till och med solostråkstämmor.
* Vivaldis vintern ur fyra årstiderna omgjord till dunderröjj med gruppen Bond.
Senaste jag hörde var väl fredrik kempes vincero. Tacka puccini för de inspelade slantarna ;)
Men det går ju hem så varför inte använda det som är bra. Uggla gör det hela tiden och han skyltar väldigt fint med det. Lyssna in låten kompositören. Riktig humor :) Bach korpade som en tok från vivaldi och som jag nämnt förut, jag tror till och med att john williams snott starwarstemat från nielsen och brahms.
Alla gillar nog någon form av klassisk musik. Man ger det inte tid bara. Och det fanns som bekant inga distade gitarrer och elbas som kunde ge tryck på den tiden. Utan den musiken skulle inte dagens musik finnas.
Tnx basse, ännu mera värdelöst vetande att hålla reda på.
Alltid kul att få veta mera.
E: bytte ett "r" mot ett "t" eftersom basse blev totalt borttappad.
Riktigt bra :) hamnar på min iPod ;)
frankof skrev:
Tnx basse, ännu mera värdelöst vetande att hålla reda på.
Alltid kul att få vera mera.
Ja, vera kan du få hur mycket du vill. Jag går på de lite sötare brudarna :P
Det jag undrade, bara att jag inte skrev det av någon anledning. ;) Tack för förklaringen Basse. :)
Jävligt bra ackompanjerat må ja säga
Mycket trevlig låt.