webForumDet fria alternativet

Krypning av TV-tablåer.

4 svar · 463 visningar · startad av Tympanon

TympanonMedlem sedan nov. 2004302 inlägg

Hej.

Jag undrar om det är lagligt att varje natt krypa ett tv-stations radiotablå via dennes hemsida, där deras tablå finns presenterad. Det jag tar in är tider och programnamn, inget mer. Frågan gäller även radiostationer.

Om det inte skulle va tillåtet, vilket då skulle vara konstigt eftersom de bara e reklam för dem, hur gör man då?

Tack på förhand.

/Jon

jonnyzMedlem sedan okt. 2004502 inlägg

Av någon underlig anledning verkar inte den här typen av information vara fri. Istället får man betala dyrt för den. Du bör alltså kunna hitta företag som säljer den här typen av sammanställning och ger dig rätt att publicera den på din hemsida och liknande.

Det var konstigt..... mycket konstigt! Kan det verkligen stämma? Ta t.ex sr.se de e ju ett public service bolag, vad kan de ha emot att man visar när deras program sänds????

Jag frågade, och fick ett kort o koncist svar.

Hej.

Jag håller på och sammanställer en radioportal som hela tiden visar dagens radioprogram. Vi kommer att försöka visa samtliga svenska radiokanalers tablåer och låta besökaren anpassa vilka han vill visa m.m.

Får vi använda uppgifterna på era Radio-tablå sidor? t.ex.
sr.se/p1/tabla. Det enda som isf kommer hämtas är programtider och programnamn, och bara 1 gång per dygn av servern. Information om programen skriver vi själva och vi länkar givitvis till era programsidor. Detta tror vi kommer öka intreset för att lyssna på radio då man hela tiden snabbt kan se vad som sänds på de olika stationerna samtidigt och sammanställt, på en o samma sida. Jag hoppas att inte detta är några problem för er då det inte varit det för andra och t.ex. länge pågått i tv-branchen. (se tv.nu m.f).

Jag vill ha ert godkännande innan jag öppnar tjänsten. Tjänsten kommer att vara helt reklamfri så länge som möjligt och åtminstonde 3 månader. Era radiotablåer kommer bara läsas av en gång per natt, så någon ökad trafik kommer ni inte att uppleva. Hoppas att vi kan hitta en lösning. Tack på förhand!

MVH Jon

---------------SVAR-----------------

Hej Jon!
Du får tyvärr inte använda tablåerna, bara länka till dom.

Vänliga hälsningar
Jesper

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Tympanon skrev:

Det var konstigt..... mycket konstigt! Kan det verkligen stämma? Ta t.ex sr.se de e ju ett public service bolag, vad kan de ha emot att man visar när deras program sänds????

Pengar.

Man brukar normalt sätt få betala för sådan information och därför vill de hålla en kassako levande i alla fall. Dessutom genererar det mindre besök till deras webbplats om andra kunde kräla deras tablåer.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
132 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)