![]() |
|
|
|||||||
| ASP Diskussioner om Active Server Pages, med relaterade scriptspråk (klassisk asp). |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-09-09
Lösningar: 0 |
ASP till MySQL
Nu kommer jag med fler knäppa frågor. Jag har märkt att det är lite detaljer som inte fungerar när jag bytt från Access till MySQL och jag vet att ni kan hjälpa mig.
Bland annat så har jag tidigare gjort radbyten med: Kod:
" kod " & _ " kod " Kod:
"kod kod"; Kod:
<% Do While Not rs.EOF %> Ska tillägga felmedelandet också... Kod:
Expected ';' hast.asp, line 132 Do While Not rs.EOF; ---^
|
|
|
|
#2 |
|
Moderator
Marsvin Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3130 |
Det har inget att göra med databastypen.
Tidigare skrev du din asp-kod i VBScript, och av någon anledning är det nu JScript som gäller. Överst i asp-filen är det specificerat vilket scriptspråk som gäller; det är alltså du som väljer.
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Okej... Så det blir en helt annan sak. Jag har inte förstått det.
Jag laddade hem en fil från webhotellet som skulle gälla för kopplingen. Därför är det java då tydligen *suck suck* Ingen skulle väl bli gladare än jag som jag fick igång det till VBScript (då tydligen) eftersom att jag redan har ett 100-tal färdiga sidor...
|
|
|
|
#4 |
|
Moderator
Det är inga problem att skriva databaskopplingen till MySQL med hjälp av VBScript.
Det enda som skiljer mot en Access-koppling är connectionstringen, så det är bara att köra på. Denna JScript-kod: Kod:
var strConnstring = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=mysql.basen.se;PORT=3306;DATABASE=basen_se; USER=basen;PASSWORD=losen;OPTION=131072;";
var oConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection");
Kod:
set oConn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
oConn.Open "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=mysql.basen.se;PORT=3306;DATABASE=basen_se; USER=basen;PASSWORD=losen;OPTION=131072;"
mvh
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Herrejisses! Varför krångla till det när jag kunde göra så här >:(
Det är ju bara att byta ut ett par rader och så funkar det ju. Då är det ju bara att importara datat och så funkar det redan ikväll...
|
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
Registrerad: 2002-04-13
Lösningar: 44 |
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Men jag fattade inte riktigt varför. Förstod inte att det var bytt till java liksom. Sen ska jag erkänna att jag testade, men glömde bort att lägga till set rs och set mincon också *vissel vissel* Men se vad jag lärt mig nu istället då
![]() Men fresten... Hur anger man true/false i "typ"?
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 756 |
Finns ingen bra inbyggd datatyp för det i MySQL, men man kan alltid använda en enum som bara har två alternativ:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/ENUM.html
Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten. Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan. XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Moderator
Och; det är inte java, utan JScript.
|
|
|
Markerad som löst av Zerephina #10 |
|
Medlem
Spango: Tackar! Då har jag rätt start iaf...
@nders: Jag förstår inte att du är så petnoga med allt Lite röra är bara nyttigt, eller nått... (Du kanske t.om. får saker att fungera, till skillnad från andra *harkel*) Ja ja, men nu fungerar det, nu ska jag bara normalisera Db:n lite innan det är klart...)
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|