webForumDet fria alternativet

Sakta ner chassifläktar

Datorhårdvara

14 svar · 1 343 visningar · startad av Mr. N.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Frågan#1

Jag har två Papst 120mm som chassifläktar kopplade i en grenkontakt. Jag antar att de går i full fart, 12V är det väl, och de låter rätt mycket. Jag minns att muskot tyckte att de skulle gå i ungefär hälften för att bli tysta. Hur gör man då? Behöver jag köpa nåt motstånd eller finns det program för att styra hastigheten genom moderkortet?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Med grenkontakt, menar du en vanlig molexkontakt då?
Kan du inte koppla in dem på 5v (röd och svart ledare i molexkontakten) istället för 12v (gul och svart ledare) då?

Nej, inte molex, det är en plugg på moderkortet, SFAN1 som den sitter i.

Medlem sedan apr. 2003112 inlägg

Här finns det massor av fläktkontroller.

http://kylning.com/index.php?cPath=164_95&kylid=1b821521b21c6f32dcfcc8eb6114e714

Det kan ju vara bra att ha reglagen lättåtkomliga t ex om man vill öka genomströmningen på sommaren eller när man använder grafik- och processorintensiva applikationer.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag har en Papst 120 mm som jag kör på 7v. För det behöver man ingen extra utrustning, använde nedanstående metod:

http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm

Ska jag alltså plocka ur sladdarna ur den lilla klossen? Går det att öppna den snyggt eller ska jag klippa dem?

Ja, det ska gå att trycka ur sladdarna ur kontakten (använd en liten skruvmejsel).

Jag gjorde lite annorlunda. ;)
Jag tog en molexhane från en kasserad cd-brännare (tryckte för säkerhets skull bort de två mittersta pinnarna), samt två små piggar från jumperplatsen. Monterade två sockerbitskopplingar på baksidan av molexhanen. Tog en gammal datorströmbrytare, en knapp med en sladd som ändade i en tvåpolig hona, klippte bort knappen. Sladdens trådändar monterade jag i sockerbitarna, honan satte jag in jumperpiggarna i och slutligen satte jag ihop piggarna med grenkontakten.
Mycket tystare fläktar! Tack muskot!

fulkoppling.jpg

Själv har jag dock kört en fullösning med eltejp och en 4-pinskontakt tagen från ett skrotat nätaggregat. Det var tänkt som en provisorisk lösning för ett par år sedan, men jag kör så fortfarande. Din lösning är ju riktigt snygg i jämförelse :).

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Alla knep är bra, utom de dåliga...

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg

Jag är inte så händig som er andra att jag vill börja pilla med sladdarna utan tänkte använda mig av mjukvara för att sänka hastigheten på fläktarna... Nu har jag kopplat in två st chassifläktar på moderkortet (3-pin kallas det kanske) och tänkte via speedfan sänka hastigheten... Däremot hittas bara en enda fläkt (fan1) och det tror jag är processorfläkten vilken jag inte vill sänka... Varför hittas inte de andra och hur gör jag?

Jag har ett MSI K8N NEO4-FI nForce4 Ultra och en adda-120mm, dessutom två chassifläktar som följde med Antec P180.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Fläktarna som följer med P180 har en liten switch monterad på kabeln (det var det iaf på mina). Dem kan du använda för att sänka hastigheten på fläktarna. De fläktarna är väl dessutom anslutna direkt till nätaggregatet (via molexkontakter) och går inte att styra via mjukvara.

Processorfläkten brukar benämnas "cpufan" (eller liknande), säker på att det inte är adda-fläkten som dyker upp som fan1?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag ville köra min 12-volts chassifläkt i servern på lägre varvtal för att minska ljudet... så jag kopplade om lite enligt muskots metod och fick ut 7 volt... det blev alldeles utmärkt...

:stefan skrev:

Fläktarna som följer med P180 har en liten switch monterad på kabeln (det var det iaf på mina). Dem kan du använda för att sänka hastigheten på fläktarna. De fläktarna är väl dessutom anslutna direkt till nätaggregatet (via molexkontakter) och går inte att styra via mjukvara.

Processorfläkten brukar benämnas "cpufan" (eller liknande), säker på att det inte är adda-fläkten som dyker upp som fan1?

Det har du iof rätt i... det är säkert fan1 som är adda-fläkten! De inbyggda fläktarna har jag redan på lägsta inställningen men jag tänkte försöka få ner de ytterliggare... Jag har därför kopplat om en molex till en 3-pin på moderkortet och därför satt två stycken kopplade på moderkortet. Jag får trots det bara en fläkt synlig... visas inte de inbyggda som följde med lådan?

Nu har jag försökt sänka hastigheten på den enda fläkt som syns i speedfan. Jag sänkte den till 50% (ca 1300 rpm). Ljudnivån blev mycket bättre men tyvärr insåg jag att det var processorfläkten... Jag har ett annat program som visar processortemp och processorfläkt. Där såg jag att den sänktes.....

Varför visas inte fläktarna som sitter på moderkortet? Måste man konfigurera speedfan på något sätt?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)