![]() |
|
|
|||||||
| ASP Diskussioner om Active Server Pages, med relaterade scriptspråk (klassisk asp). |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-08-16
Lösningar: 2 |
Hej!
Har en databas (Access) där olika personers födelsedatum finns. Dom är skrivna så här: 1972-09-19, och nu vill jag selektera ut dom som är födda på dagensdatum. Alltså alla som är födda tex. 09-19. Hur gör jag detta. Så här ser koden ut just nu: SQL = "SELECT * FROM UserInfo WHERE UserBornDate = '" & Date() & "' ORDER BY UserLastName ASC" Men då hämtar den ju bara personer som är födda 2001-09-19. En fråga till... Jag brukar alltid ta SELECT * FROM bla bla bla, när jag selekterar, försämrar detta prestandan eftersom jag använder ju knappast alla uppgifter den hämtar då, utan borde jag välja vad den ska hämta från databasen? Förstår ni (jag fattar knappt själv vad jag skrev)? Tack på förhand ------------------ /Klementin ----------------------- C:\DOS C:\DOS\Run Run DOS Run -----------------------
|
|
|
#2 |
|
Avregistrerad
Registrerad: 2001-02-03
Lösningar: 3 |
Hej!
Ja, du hämtar ju en massa onödigt. skriv tex istället: Kod:
strSQL = "SELECT namn, adress, epost FROM tabellen " & _ " ORDER BY namn DESC " mvh Jörgen ![]() ------------------ "Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar." [Redigerat av jorgen den 19 sep 2001] |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-06-12
Lösningar: 0 |
Prova med WHERE UserBornDate = '%09-19'
Rätta mig om jag har fel. Vild chansning... Förmodligen helfel eftersom det var det 13:de inlägget. Hmmmm.... ------------------ Det finns alltid ett bättre sätt... [Redigerat av Frejan den 19 sep 2001]
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Årets medlem 2001 Registrerad: 2000-12-03
Lösningar: 958 |
Kod:
SELECT * FROM UserInfo WHERE month(UserBornDate) = month(date) and day(UserBornDate) = day(date) essentitia preter non sans multiplicandum
|
|
|
#5 |
|
Medlem
jorgen >> Okey då ska jag börja med det.
Frejan >> Nix det fungerar inte + att det ska ju vara "dynamiskt" om du förstår vad jag menar. ------------------ /Klementin ----------------------- C:\DOS C:\DOS\Run Run DOS Run -----------------------
|
|
|
#6 |
|
Medlem
LarsG kan man alltid lita på :-) men nu blir det så här (jag är en nolla när det gäller ASP så det är säkert mitt fel):
Microsoft JET Database Engine (0x80040E10) Det har inte angetts något värde för en eller flera nödvändiga parametrar. Koden ser ut så här: <% SQL = "SELECT UserBornaDate, UserLastName, UserFirstName FROM UserInfo WHERE month(UserBornDate) = month(date) AND day(UserBornDate) = day(date) ORDER BY UserLastName ASC" Set rs = Conn.Execute(SQL) Do while not rs.EOF %> **** <% rs.MoveNext Loop rs.Close() Set rs = Nothing Conn.Close Set Conn = Nothing %> ------------------ /Klementin ----------------------- C:\DOS C:\DOS\Run Run DOS Run -----------------------
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-06-12
Lösningar: 0 |
Var ett exempel, går ju att lagra värdet på dagen du vill få ut i en vaiabel....
Men varför??? LarsG visade ju hur man gör på riktigt. ------------------ Det finns alltid ett bättre sätt...
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Jag ber om ursäkt om jag lät otacksam för ditt exempel men det är jag inte, tvärt om. Jag får det inte att funkta, dels pga. att jag är en idiot när det gäller ASP.
------------------ /Klementin ----------------------- C:\DOS C:\DOS\Run Run DOS Run -----------------------
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Årets medlem 2001 Registrerad: 2000-12-03
Lösningar: 958 |
Det felmeddelande som du fick beror oftast på att man skrivit ett felaktigt kolumn- eller tabellnamn i sql-frågan.
Kod:
<% SQL = "SELECT UserBornDate, UserLastName, UserFirstName FROM UserInfo WHERE month(UserBornDate) = month(date) AND day(UserBornDate) = day(date) ORDER BY UserLastName ASC" Set rs = Conn.Execute(SQL) Do while not rs.EOF %> ------------------ essentitia preter non sans multiplicandum
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Stämmer bra det (man har lite för bråttom ibland). Nu fungerar det klockrent. Ett stort TACK till er alla :-)
------------------ /Klementin ----------------------- C:\DOS C:\DOS\Run Run DOS Run -----------------------
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|