webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Webbutveckling > PHP

PHP Här diskuteras allt som har med scriptspråket PHP att göra.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2004-10-19, 10:27   #1
aasah
Medlem

Registrerad: 2003-03-16
Lösningar: 64
fråga Vad ser en sökrobot? (PHP)

Om jag har förstått det hela rätt söker dessa av de filer som ligger på servern, alltså surfar de sig inte fram. Om de nu travar in i mitt directory så hittar de ett antal PHP-filer. Vad närmare bestämt är det då de ser? Den text som står i PHP-koden, eller den text som surfarna ser?

Dessutom: Jag har ett antal PHP-filer vilka är avsedda för att inkluderas i en annan fil. Om jag inte vill att sökmotorerna ska titta på dessa filer, måste jag då inkludera headern:
<meta name="robots" content="noindex"> i dom också? Och hur funkar det i så fall när de sedan inkluderas? Ibland mer än en per sida?
aasah besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-10-19, 10:55 Markerad som löst av aasah   #2
spango
Medlem

spangos avatar

Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 757
Re: Vad ser en sökrobot? (PHP)

Citat:
aasah skrev:
Om jag har förstått det hela rätt söker dessa av de filer som ligger på servern, alltså surfar de sig inte fram. Om de nu travar in i mitt directory så hittar de ett antal PHP-filer. Vad närmare bestämt är det då de ser? Den text som står i PHP-koden, eller den text som surfarna ser?
Ingen kan se något annat än det som surfarna ser, om du inte medvetet publicerar källkoden. Webbläsare, sökspindlar et.c. gör samma förfarande få att få tag på webbsidor, GET-förfrågningar över HTTP. Ingen kan magiskt sträcka in fingrarna i servern och hämta källkoden.

Citat:
aasah skrev:
Dessutom: Jag har ett antal PHP-filer vilka är avsedda för att inkluderas i en annan fil. Om jag inte vill att sökmotorerna ska titta på dessa filer, måste jag då inkludera headern:
<meta name="robots" content="noindex"> i dom också? Och hur funkar det i så fall när de sedan inkluderas? Ibland mer än en per sida?
Jag tror knappast att du behöver bry dig, sökspindlar undersöker de URL:er som de hittar i andra webbsidor (== länkar). Om du inte börja länka till din inkluderingsfiler borde du m.a.o. vara safe.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.
spango besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-10-20, 11:21   #3
aasah
Medlem

Registrerad: 2003-03-16
Lösningar: 64
Ah! Tackar! Det redde ut begreppen för mig.
aasah besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Utveckling > Webbutveckling > PHP

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 05:13.