webForumDet fria alternativet

??? Ett fel som inte påverkas av någonting???

3 svar · 323 visningar · startad av aasah

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Det här är helt sjukt! :( :x Jag har arbetat större delen av dagen med en fil som heter myCP.php den senaste timmen eller så på rad 137 och neråt. Innan jag började mixtra på rad 137och neråt funkade det perfekt. När jag ska kolla hur mitt tillägg funkade, så får jag plötsligt följande felmeddelande:

IE skrev:

Parse error: parse error, unexpected T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE, expecting T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in /home/aasah/www/myCP.php on line 99

!!! Jag har INTE ändrat något i närheten av line 99 på bra länge, men konstigare ändå... I felsökningssyfte har jag provat att avkommentera lite allt möjligt bl.a. rad 99 - ingen skillnad :q, rad 86-160 fortfarande ingen skillnad!!! :q :q :q

Alltså oavsett hur jag ändrar koden får jag detta felmeddelande avseende rad 99!?!?

Vad i häcklafjäll är det som hänt?

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Felet kan ligga ett antal rader tidigare.

Det kan vara att du glömt ett citationstecken i slutet av en rad.
Det kan också vara så att du missat att avsluta strängen i ett array-index t.ex. $array['index].
Skulle tro att det är något på det hållet.

Har du ett citationstecken eller apostrof på rad 99 skulle jag rekommendera dig att leta tidigare i koden efter motsvarande tecken, för att se om det är början eller slutet på en sträng.

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg

Om du använder en editor med färgkodning kan du oftast hitta sådana fel ganska enkelt. Precis som Matte skriver behöver inte felet ligga på just rad 99.

Se till att du trippelkollar att du har laddat upp filen ordentligt också.

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Tusen tack! :birp Hade nog inte hittat felet i brådrasket utan wF!!!

Det var en lömsk variant av Mattes förslag, en variant som ser helt OK ut i en editor med färgkodning!!! :o

I min avslutning till en HEREDOC kommentar hade det smugit sig in en extra bokstav, så att avslutningen skiljde sig från början. Och av någon fullkomligt vansinnig orsak så slutade PHP tydligen att leta efter slutet just 33 rader längre ner....

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)