webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Webbutveckling > ASP

ASP Diskussioner om Active Server Pages, med relaterade scriptspråk (klassisk asp).

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2004-09-03, 13:29   #1
illusion
Medlem

Registrerad: 2004-06-21
Lösningar: 0
Två frågor

För det första, hur har killen på http://www.boogiedesign.com/articles/web/031004_mailto/ gjort så hans länkar ser ut så?, tror inte han sitter o skapar massor med mappar.

Och dessutom vill jag ha så att om jag laddar upp bilder via min ftp så ska bilderna få unika id nummer och allt ska sparas i databasen.

Ngn som vet hur?
Äldre 2004-09-03, 15:53   #2
Fredde Mannen
Medlem

Fredde Mannens avatar

Registrerad: 2001-11-18
Lösningar: 53
Re: Två frågor

Citat:
illusion skrev:
För det första, hur har killen på http://www.boogiedesign.com/articles/web/031004_mailto/ gjort så hans länkar ser ut så?, tror inte han sitter o skapar massor med mappar.

Och dessutom vill jag ha så att om jag laddar upp bilder via min ftp så ska bilderna få unika id nummer och allt ska sparas i databasen.

Ngn som vet hur?
Okey vi börjar med fråga 1: ehumm.. jo det är som du tror, det ger en bättre kontroll över vad som finns i utrymmet.

Fråga nummer 2: Om du planerar att spara allt i databasen, dvs även bilderna, s förstårjag inte varför du laddar upp detta via ftp, kör en fileupload till databasen och där i tabellen så har du en kolumn som agerar som id, dvs den är räknare. då får varje bild unikt id. Sedan hänvisar du endast till id i tabellen som finns i databasen. För om du laddar upp bilderna via FTP så måste du döpa om dina bilder för hand! Wee.. va skoj!

hoppas de inte är nåt jag glömt!

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
1. Muffling screams of frustration
2. Covering evidence of your ineptitude
3. Crying into.

Ubuntu forums
Umbraco é nice.
Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.
Fredde Mannen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-09-03, 15:58   #3
Erik Juhlin
Medlem

Erik Juhlins avatar

Registrerad: 2000-05-27
Lösningar: 635
Re: Re: Två frågor

Citat:
Fredde Mannen skrev:
Okey vi börjar med fråga 1: ehumm.. jo det är som du tror, det ger en bättre kontroll över vad som finns i utrymmet.
Hur vet du det? Kan lika gärna vara så att hans CMS system skapar såna mappar. Kan också vara så att mappen inte ens finns fysiskt på servern utan att han har ett ISAPI-filter som fixar så det går mot en viss sida.
Erik Juhlin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-09-03, 16:04   #4
Fredde Mannen
Medlem

Fredde Mannens avatar

Re: Re: Re: Två frågor

Citat:
Erik Juhlin skrev:
Citat:
Fredde Mannen skrev:
Hur vet du det? Kan lika gärna vara så att hans CMS system skapar såna mappar. Kan också vara så att mappen inte ens finns fysiskt på servern utan att han har ett ISAPI-filter som fixar så det går mot en viss sida.
Okey saken är den att va jag vill komma till är att det är förmodligen mappar för dem, men att de behöver inte betyda att han skapar dem själv

det där med isapi-filter.. ehmm.. känns så onödigt!

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
3. Crying into.

Ubuntu forums
Umbraco é nice.

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.
Äldre 2004-09-03, 16:04   #5
Fredde Mannen
Medlem

Fredde Mannens avatar

Re: Re: Re: Två frågor

Citat:
Erik Juhlin skrev:
Citat:
Fredde Mannen skrev:
Okey saken är den att va jag vill komma till är att det är förmodligen mappar för dem, men att de behöver inte betyda att han skapar dem själv

det där med isapi-filter.. ehmm.. känns så onödigt!

3. Crying into.

Ubuntu forums
Umbraco é nice.

Äldre 2004-09-03, 17:05 Markerad som löst av illusion   #6
Erik Juhlin
Medlem

Erik Juhlins avatar

Registrerad: 2000-05-27
Lösningar: 635
ISAPI-filter kan vara grymt smidigt. Annars sitter du där med massa mappar och har ett helvete att underhålla det.
Kör man med ISAPI-filter så kan allt vara databasdrivet...
Erik Juhlin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-09-03, 21:09   #7
Fredde Mannen
Medlem

Fredde Mannens avatar

Citat:
Erik Juhlin skrev:
ISAPI-filter kan vara grymt smidigt. Annars sitter du där med massa mappar och har ett helvete att underhålla det.
Kör man med ISAPI-filter så kan allt vara databasdrivet...
jo jo.. sa bara onödigt!

3. Crying into.

Ubuntu forums
Umbraco é nice.

Svar
webForum > Utveckling > Webbutveckling > ASP

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 13:06.