Meddelande

Minska
No announcement yet.

kolla efter nya meddelande utan siduppdatering?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    jag använder mig inte av url för att hämta resultatet jag har bara mysql-frågan i page.php , men jag kan skapa en php fil med endast Pm mysql-fråga i då kan jag hämta resultatet med hjälp av url

    Kommentera


    • #32
      hur ser page.php koden ut? finns pm texten någonstans i resultatet som page.php retunera? om det är så så kan du leta upp det istället och använda den datan, men då behöver du visa den genererade HTML koden
      "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

      Kommentera


      • #33
        page.php koden är bara en mysqal fråga(det har jag redan visat i tidigare inlägg), som är mer likt en funktion , resultatet visas i body.php med hjälp av $newpm

        Kommentera


        • #34
          Du måste ju få ut ett resultat som man kan presentera

          page.php kan se ut:
          [kod]<b>1</b>[/kod] thats it om det är det du vill presetnera i din div med det specifika IDt det räcker inte att ha en PHP metod som aldrig körs i den, då retuneras ett tomt resultat på ditt ajax anorop.


          titta på: http://www.webforum.nu/showpost.php?...4&postcount=14 så ser du exakt vad som kommer hämtas ut från http://jsbin.com/uregod/ varje 6 sekund.
          "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

          Kommentera


          • #35
            ojj jag ber om ursäkt jag missade ditt svar på inlägget men hur som helst låt oss gå tillbaka till problemet, nu är jag lite borta och inte förstår varför jag ska ha <b>1</b>, testade nyss skriptet då såg jag att antal meddelande uppdateras som den bör men problemet är att page.php laddas in i andra sidor som tex welcome.php eller att page.php laddas in igen i page.php, så va ska jag göra för att skippa omladdningen av page.php och ha ist bara meddelande uppdateringen.... tack så mycket för ditt tålamod

            Kommentera


            • #36
              skapa en nytt php dokument med den datan du vill presentera i ditt ajax anrop om det är <b>1</b> där 1 är dynamiskt så gör det, om det är en hel sida du vill ladda in, gör det och ersätt befintliga dokumentet med det nya.

              Om du kollar källkoden på http://jsbin.com/uregod/ så är det bara ett nummer som retuneras, det kunde ju ha varit html block, en hel sida eller vad som helst men det är ju upp till dig och säga "med det innehåll jag får från servern, var i det dokument som finns på webbsidan just nu skall ersättas med det nya?"
              "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

              Kommentera


              • #37
                hej !

                Jag vet är det väldigt sent att svara men om du har lust och tid så skulle jag bli tacksam för hjälpen , nu har jag gjort på det sättet .
                Ajax.php
                PHP-kod:
                <?php

                $newpm_sql 
                mysql_query("SELECT `id` FROM `pm` WHERE `to` = '"$_SESSION['id'] ."' AND `status` = '0'") or die(mysql_error());
                if (
                mysql_num_rows($newpm_sql) >= 1)
                $newpm ' <b>('mysql_num_rows($newpm_sql) .')</b>'; }
                else
                $newpm '0'; }
                ?>
                i body.php
                PHP-kod:
                 <div id="userbar"><script type="text/javascript">
                var checkForMessages = function() {
                    $.get("/ajax.php", function(data) {
                        $("#userbar").html(data);
                        check = setTimeout(checkForMessages, 6000);
                    });
                };
                var check = setTimeout(checkForMessages, 6000);
                </script><?php echo $page_userbar?></div>
                i page.php
                PHP-kod:
                $page_userbar 
                '
                <li><a href="page.php?name=pm">Mina Meddelande<b>'
                $newpm .'</b></a></li>
                '

                ändå så funkar det inte ? , får följande error
                Kod:
                Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user 'a9205753'@'localhost' (using password: NO) in /home/a9205753/public_html/ajax.php on line 3
                
                
                Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /home/a9205753/public_html/ajax.php on line 3
                
                Access denied for user 'a9205753'@'localhost' (using password: NO)

                Kommentera


                • #38
                  Om du ha problem med PHP så rekommendera jag att du ställer frågan i PHP forumet, i detta fall är det ju att du försöker ansluta dig till en databas du inte har access till.
                  "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

                  Kommentera


                  • #39
                    ja , men ser inte var felet ligger ?

                    Kommentera


                    • #40
                      Läs felmeddelandet användaren a9205753 har inte rättigheter till databasen
                      "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

                      Kommentera


                      • #41
                        varför det ? jag har ju
                        Kod:
                        include('pages/config.php');
                        och jag har alltid haft rättigheter till databasen och det har fungrerat..
                        bör jag ha
                        Kod:
                        include('pages/config.php');
                        i ajax.php?

                        Kommentera


                        • #42
                          Ja, det behöver du.... Är ju rätt självklart
                          "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

                          Kommentera


                          • #43
                            har redan testat att ha med
                            PHP-kod:
                            include('pages/config.php'); 
                            i ajax.php.... men då blir det bara en vita sida av nån anledning

                            Kommentera


                            • #44
                              hur ser hela ajax.php filen ut då? Du har aldrig bifogat hela filen... är ju i princip omöjligt att säga vad du gör fel. men ett problem som jag ser är att du aldrig skriver ut något ifrån din php kod, du spara bara undan dom i variabler. ajax.php känner inte till något ifrån någon annan variabel från dina andra sidor (om det inte är sessionsvariabler). din php fil som du kör mot ajax måste retunera något som den kan presentera, om det är ett JSON, html, xml, text spelar ingen roll, men den kan inte bara köra php kod utan att returnera något (om du nu inte vill presentera något).

                              Mitt råd är att lär dig hur serverkod fungera och sen kan du börja med klientkod.

                              men för att lösa ditt problem något sådär så kan du ju skapa ajax2.php som inkludera include('pages/config.php'); och din ajax.php fil och sen kör du en echo mot din variabel $newpm
                              "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

                              Kommentera


                              • #45
                                joo , det var allt från ajax.php eftersom jag vill att sidan ska kolla om det finns nya pm varje 6 sekunder, så det är enda som behöver vara i ajax.php ( pm sql queries).... sedan i page.php har jag $newpm för att skriva ut värdet för antal meddelande..

                                förstod inte det med ajax2.php som endast innehåller include('pages/config.php'); , kan jag inte bara ha det tillsammans med pm sql queries

                                Kommentera

                                Working...
                                X